خسرو شاهعلی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: شعر کودک باید دارای کلمات و اصطلاحات، ترکیبها و تصاویری باشد که از سوی کسانی سروده شدهاند که سابقه و تخصص و تجربه قابل قبولی در این باره داشته باشند.
وی افزود: باید شعرهای ویژه خردسالان که رعایت ویژگیهای روانشناختی خردسالان از سوی شاعران باسابقه سروده شده را از ابتذال زبانی دور کنیم.
این شاعر و نویسنده اصفهانی با بیان اینکه شعرهای کودکان هرچند اندک هستند، اما نمود عالی فرهیختگی شعر خردسالان به شمار میروند، بیان داشت: اگر روی اینگونه شعرها، آهنگی که ویژگیهای جذب کننده یک آهنگ خردسالانه را دارند، گذاشته شود کار فرهنگی کارشناسی شده پیش میرود.
وی ادامه داد: همه ما میدانیم که شعر بهترین رسانه برای آموزش عادتهای اساسی زندگی و یکی از فعالیتهای اساسی است که کودکان با آن میتوانند در دنیای سرشار از تخیل قرار گرفته و افکار و احساسات و تاثرات خود را بیان کنند.
شاهعلی استفاده از ظرفیتهای موجود در شعر را بخش مهم از پرورش خلاقیتهای ذهنی در کودکان دانست و عنوان کرد: میتوان با توجه به علاقه وافر کودکان به شعر ترکیبی از واژههای موزون خلق کرد که کودکان جذابیت دارد و بدون ایجاد احساس خستگی میتوانند بارها و بارها آن را بر زبان بیاورند.
وی در پایان اذعان داشت: شعرخوانی برای کودکان موجب ایجاد بینش مثبت نسبت به زبان و زیباییهای آن میشود و قافیه اشعار و ترکیب حروف مختلف کودکان را نسبت به ساختار زبان حساس میکند و در واقع به آنها یاد میدهد که میتوانند با استفاده از کلمات نیز به بازی و سرگرمی بپردازند.
انتهای پیام/ن۲۰
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.