اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

معاون کشت و صنعت پارس خبر داد:

آبیاری مدرن دو هزار هکتار از اراضی پارس مدرن

خبرگزاری فارس: معاون تولید شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس گفت: هم‌اکنون بیش از دو هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی این شرکت با امکانات مدرن آبیاری می‌شوند.

آبیاری مدرن دو هزار هکتار از اراضی پارس مدرن
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آقاخان بهزاد عصر امروز در جلسه بررسی طرح‌های توسعه کشاورزی در پارس‌آباد اظهار داشت: این شرکت طرح توسعه آبیاری قطره‌ای و بارانی را در دستور کار قرار داده به طوری که ما با هدف‌گذاری‌های خود تلاش می‌کنیم تا در فاصله زمانی دو ساله تمام اراضی این شرکت را به شکل آبیاری مدرن بهره‌مند از تولیدات کیفی و مناسب کنیم.
وی با بیان اینکه آبیاری محصولات زراعی به صورت تحت فشار مزایا و محاسن بسیاری دارد، تصریح کرد: ما در یک اقدام آینده‌نگرانه سعی می‌کنیم توسعه این روش‌ها را با استفاده از امکانات و ابزارهای مدرن داشته باشیم تا میزان بهره‌برداری ما افزون‌تر شود.
بهزاد خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از طرح‌های در حال اجرای سیستم آبیاری تحت فشار تولیدات این شرکت هم از نظر کمی و هم کیفی ارتقا پیدا می‌کند.
این مسئول در ادامه سخنان خود اضافه کرد: شرکت کشت و صنعت پارس بیش از 18 هزار هکتار مساحت دارد که پنج هزار و 200 هکتار آن آبی است و بقیه به صورت دیم کشت می‌شود.
وی یکی از هدف‌گذاری‌های اصلی را افزایش کشت آبی با استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی اعلام کرد و ادامه داد: ما برای بیش از 13 هزار هکتار اراضی دیم خود در یک برنامه‌ریزی دو ساله سعی می‌کنیم تا با تبدیل آنها به اراضی آبی یک رشد فزاینده را در تولید محصولات و کشت متنوع شاهد باشیم.
بهزاد در ادامه گفت: امروز در اغلب کشورها و شرکت‌های کشت و صنعت بهره‌گیری از فنون و روش‌های مدرن در افزایش تولید مدنظر قرار گرفته و امروز کمتر نظام پیشرفته‌ای را شاهد هستیم که با آبیاری‌های سنتی بتواند به مزیت کشاورزی ممتاز دست پیدا کرده باشد.
معاون کشت و صنعت پارس هرگونه هدررفت آب را در بخش کشاورزی به ضرر نظام اقتصادی توصیف کرد و افزود: امروز مدیریت مصرف،‌ کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری سه اصل مهم در کشاورزی و زراعت مدرن است که این شرکت نیز تلاش می‌کند با ابزارهای کارآمد بتواند به این امر رونقی مضاعف ببخشد.
به گزارش فارس، در این جلسه فرماندار پارس‌آباد نیز در سخنانی به احیا و آزادسازی 60 هکتار اراضی کشورمان از محدوده رود ارس و تقویت کشت و زرع در این مناطق خبر داد.
ولی کریمی تصریح کرد: ما در شهرستان پارس‌آباد طرح‌های مختلف توسعه کشاورزی به ویژه کانالت‌گذاری و لایه‌روبی مسیرهای انتقال آب را در دستور کار قرار دادیم به طوری که با احیای شاخه اصلی رود ارس در حقیقت چهار کیلومتر این رودخانه به شکل مدرن بهسازی و لایه‌روبی شده و مسیر آن به مجرای اصلی بازگردانده می‌شود.
وی با اشاره به توانمندی شرکت کشت و صنعت مغان و پارس خاطر نشان کرد: ما با انتقال آب رود ارس و تکمیل سد خداآفرین می‌توانیم بیشترین بهره‌برداری را از حوزه انتقال آب و بهره‌برداری مناسب داشته باشیم که در این زمینه براساس پروتکل مرزی سال 1334 کارها و برنامه‌های پیش‌بینی شده در حوزه رود ارس در حال پیگیری و انجام است.
کریمی اضافه کرد: در اثر مرور زمان و پیشروی تدریجی این رودخانه شاهد وارد آمدن خسارت زیاد به آبادی‌های اطراف رود ارس و تخریب قلعه باستانی اولتان بودیم که در این زمینه حریم‌سازی‌ها،‌ آسیب‌ها و تهدیدها را به حداقل رسانده است.
فرماندار پارس‌آباد در پایان سخنان خود ادامه داد: ‌با تخصیص و تأمین اعتبار مناسب و اجرای کامل این پروژه از طغیان رود ارس و وارد آمدن خسارت هنگفت به بخش کشاورزی جلوگیری شده و از این امر ممانعت می‌شود.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول