اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

در شش ماهه نخست سال جاری صورت گرفت؛

رشد 6 درصدی تعداد کتابخانه‌های خراسان رضوی

خبرگزاری فارس: مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی گفت: از شش ماهه نخست سال 1390 تعداد کتابخانه‌ها شش درصد رشد داشته است.

رشد 6 درصدی تعداد کتابخانه‌های خراسان رضوی
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نجمه خدادادی ظهر امروز در نشست خبری نوزدهمین هفته کتاب در محل اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار داشت: در شش ماهه اول سال 90 کتابخانه‌ها در استان خراسان رضوی با رشد در حوزه‌های مختلف مانند زیربنای کتابخانه، تعداد اعضا، تعداد کتابخانه و... روبرو بوده است.
وی در همین رابطه اضافه کرد: سرانه مطالعه در استان که شامل کتب غیر درسی، قرآن، ادعیه و مطالعه در فضای مجازی است، 72 دقیقه است که این سرانه در حال حاضر برابر با 73 دقیقه و 20 ثانیه است.
خدادادی ارتباط با سایر افزایش‌ها در حوزه کتابخوانی و کتابخانه‌ها افزود: تعداد کتابخانه‌های عمومی استان در سال 89، 163 بوده و در حال حاضر 175 کتابخانه است، همچنین تعداد نسخه‌های کتاب‌هایی که در کتابخانه‌های عمومی موجود است تا پایان سال 89 یک میلیون و 500 هزار جلو بوده و اکنون این تعداد به یک میلیون و 700 هزار جلد رسیده است.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی تعداد اعضا کتابخانه‌ها نیز نسبت به سال گذشته را افزایش یافته ارزیابی کرده و گفت: در پایان سال 89، 116 هزار نفر در کتابخانه‌های استان عضو بوده‌اند که این تعداد در شش ماهه اول سال 90 به 149 هزار نفر افزایش یافته است.
خدادادی افزود: در مجموع در شش ماهه اول سال 90 تعداد کتابخانه‌ها شش درصد زیربنایی فضای کتابخانه‌ها چهار درصد، تعداد کتب 10 درصد و اعضا 22 درصد افزایش داشته اند و همچنین از ابتدای سال 90 تاکنون نزدیک به معادل کل زمین‌های جذب شده برای راه‌اندازی کتابخانه‌، خیرین و دستگاه‌هایی که در شهرستان‌ها در زمینه کتابخانه‌ها همکاری داشته‌اند به این سازمان زمین اهدا کرده‌اند.
وی تعداد کتب اهدایی سازمان کتابخانه‌ها به مساجد و سایر ارگان‌ها در کل استان در سال 89 را تعداد حدود 20 هزار جلو عنوان نمود و افزود: در سال جاری این تعداد به حدود 88 هزار جلد رسیده است و همچنین تعداد کتب جذب شده در کل سال 89 در حدود 250 هزار جلد بوده که در شش ماهه اول امسال به 681 هزار جلد افزایش پیدا کرده است.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی این افزایش آماری در همه زمینه‌های مربوط به کتابخانه و کتابخوانی را مثبت ارزیابی نمود و اظهار داشت: با توجه به همه این افزایش‌ها در مدت زمان نسبتاً کوتاه شش ماهه، باز هم در همه این حوزه‌ها نیاز به افزایش چه از لحاظ بودجه و چه از لحاظ خدمات احساس می‌شود.
خدادادی با اشاره به برنامه دو و نیم ساله نهاد کتابخانه‌ها، اظهار داشت: میانگین سرانه فضای کتابخانه‌ها طبق برنامه دو سال و نیم نهاد تا پایان سال 90 باید برابر با 74 هزار متر مربع در کل استان باشد که در حال حاضر در حدود 60 هزار متر مربع است.
وی در توضیح این مطلب گفت: بر اساس این برنامه باید به ازای هر 100نفر باسواد در حدود هشت متر مربع فضا کتابخانه وجود داشته باشد که اکنون این فضا برابر با 1.7 متر مربع است و این آمار خود نشان‌دهنده فاصله فاحش میان آن است و همچنین به ازای هر 100نفر باید حدود 400جلد کتاب موجود باشد که در حال حاضر این تعداد برابر آب 40 جلد کتاب است.
خدادای ضمن اشاره به سند چشم انداز کشور افزود: همچنین در ارتباط با سرانه عضویت در کتابخانه‌های استان بر اساس جمعیت آن تا پایان سال 1404، 35 درصد است که هم‌اکنون تقریبا تنها سه درصد از جمعیت استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و با وجود رشد خوبی که تا کنون در حوزه کتابخانه‌ها وجود داشته است اما باز هم فاصله بسیار زیادی با سند چشم انداز مشاهده می‌شود و این گمان را ایجاد می‌کند که سند چشم‌در حوزه کتابخوانی و کتابخانه‌ها چندان واقع بینانه عمل نکرده است.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه استانداری در رابطه با تاسیس 91 باب کتابخانه اظهار داشت: طی امضای یک تفاهم‌نامه در استان میان استاندار و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های، باید تعداد 91باب کتابخانه روستایی در استان احداث و بهره‌برداری شود.
خدادادی افزود: امیدواریم با اجرای این طرح تعداد کتابخانه‌ها و فضاهای مرتبط در روستاها و حاشیه شهرها افزایش یافته و به سمت تحقق سند چشم‌انداز در این حوزه نزدیک شویم. 
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول