اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

گزارش فارس از کم‌توجهی مسئولان به نهادی فرهنگی؛

کانون پرورش فکری همدان از اعتبارات فرهنگی بی‌نصیب ماند

خبرگزاری فارس: تخصیص 30 میلیارد تومان بودجه فرهنگی در سال جاری به نفع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نبود و شاهد کم‌‌توجهی مسئولان به این حوزه هستیم.

کانون پرورش فکری همدان از اعتبارات فرهنگی بی‌نصیب ماند
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکزی به شمار می‌آید که در سطح جامعه امر تربیت کودکان و نوجوانان را با استفاده از ابزارهای مختلف فرهنگی نظیر کتابخوانی،‌ قصه‌گویی، شعر، برپایی نمایشگاه و بازی‌های محلی عهده‌دار است و از این رو مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خود از این مرکز حمایت کرده‌اند.
با توجه به اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، با ارسال نامه‌ای از سوی مقام معظم رهبری این قانون در مورد کانون‌های پرورش فکری مصداق پیدا نکرد و در نتیجه حمایت‌های دولتی باید بیش از پیش از این مجموعه افزایش یابد.
حضور مقام معظم رهبری در کرمانشاه و دستور ایشان مبنی بر ساخت بزرگ‌ترین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در غرب کشور مصداق بارز حمایت و توجه معظم له به قشر کودک و نوجوانان جامعه در راستای تعالی بخشی به امور فرهنگی است که با توجه به این مهم مسئولان و مدیران فرهنگی باید با تبعیت از ایشان عزم خود را در این امور جدی‌تر کنند.
هر ساله بودجه‌ای مشخص با عنوان اعتبارات فرهنگی از سوی دولتمردان به استان‌ها تزریق می‌شود و دستگاه‌های مربوطه نیز مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه و کانون‌های فرهنگی بسیج اعتباراتی را برای این امور دریافت می‌کنند تا بتوانند در ایام سال فعالیت‌های فرهنگی خود را بدون دغدغه مالی انجام دهند.
در سال جاری بالغ بر 30 میلیارد تومان اعتبار فرهنگی به استان همدان اختصاص یافت که در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت این میزان اعتبار در قالب مصوبات سفر هیئت دولت، طرح تحول اجتماعی، تعهدات برنامه‌های عصر کاری و شب فرهنگی استاندار و پیشنهادات فرهنگی سال جاری تقسیم شده است.
نکته حائز اهمیت در ارتباط با تخصیص اعتبارات فرهنگی، عدم برخورداری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اعتبارات فرهنگی همچون سال‌های گذشته است.
شاید این نکته مورد غفلت واقع شده است که این مرکز با در اختیار داشتن افراد شش تا 16 سال می‌تواند با حمایت‌های مادی و معنوی مدیران ارشد نقش بی‌بدیل خود را در تربیت اسلامی و فرهنگی نسل‌های بعدی انقلاب ایفا کند.
در حال حاضر بالغ بر 52 دستگاه فرهنگی با اعتبارات کلان در سطح کشور فعالیت می‌کنند که با این میزان حجم کار متأسفانه شاهد مصادیق بارز منکر همچون بد‌حجابی، بی‌عفتی، افزایش آمار طلاق و اعتیادهای مدرن و در یک کلام شاهد جنگ نرم دشمن در جامعه اسلامی هستیم که به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران عدم توجه کافی به توصیه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و صرف اعتبارات فرهنگی در موارد کم‌اهمیت و گاه کارهای ویترینی موجب پیشرفت دشمن در مرزهای جنگ نرم شده است.
در این میان که برخی از دستگاه‌ها به دنبال برگزاری جشنواره‌های کشوری و بین‌المللی با هزینه‌های کلان هستند و بعضاً بدهی‌های زیادی را نیز به استان تحمیل می‌کنند کانون پرورش فکری همدان تاکنون به دلیل کمبود اعتبارات نتوانسته است به صورت فراملی در سطح استان فعالیت کند.
آیا نباید توصیه‌های مقام معظم رهبری را مبنی بر حمایت از کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان جدی گرفت تا نسل آینده انقلاب به خاطر کوتاهی عده‌ای دچار فقر فرهنگی و تزلزل در اعتقادات نشوند.
در این راستا مدیریت بودجه‌های فرهنگی و تخصیص مناسب اعتبارات بسیار اهمیت دارد به همین منظور گفت‌وگویی با چند تن از مسئولان همدان در این ارتباط داشتیم.

* مطالبه عمومی نمایندگان صرف اعتبارات فرهنگی است
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: سالانه
اعتباراتی مشخص به هر دستگاه از سوی دولت ابلاغ می‌شود که اگر این میزان اعتبار برای انجام فعالیت‌ها کافی نباشد یقیناً وزارتخانه مسئول است و باید تلاش خود را در جذب منابع انجام دهد.
سید محمد‌کاظم حجازی با بیان اینکه کانون پرورش فکری زیر مجموعه آموزش و پرورش محسوب می‌شود، گفت: وزارتخانه باید بتواند دفاع لازم را به منظور جذب منابع به منظور انجام فعالیت‌های مرتبط با این تشکیلات انجام دهد.   
وی افزود: مطالبه عمومی نمایندگان صرف اعتبارات فرهنگی در موضوعاتی است که ارتقای فرهنگ جامعه و تعالی بخشی نظام را در ابعاد گوناگون به همراه داشته باشد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص هویت بخشی مسائل دینی در میان نونهالان و نوجوانان نقش بسیار مهمی دارد و به همین منظور باید حمایت‌ها از این مجموعه بیشتر شود.
وی تأکید کرد: وزارتخانه از طریق هیئت دولت و معاونت راهبردی ریاست جمهوری باید توجیه لازم را برای این دستگاه‌ها در فصل بودجه ارائه دهد تا منابع لازم برای تحقق فعالیت‌ها در اختیار قرار بگیرد.
حجازی خاطرنشان کرد: هر استان با توجه به ضرورت‌های فرهنگی منطقه می‌تواند مانور مناسبی را در خصوص بهره‌گیری از اعتبارات به منظور ارتقاء شاخص‌های فرهنگی داشته باشد.

* اعتباری برای امور فرهنگی کانون‌های پرورش فکری پیش‌بینی نشده است
معاون برنامه‌ریزی استاندار همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: پس از اتمام دور چهارم سفر هیئت دولت به استان همدان 30 میلیارد تومان اعتبار فرهنگی بین دستگاه‏‏های متولی این امر در قالب مصوبات سفر سوم هیئت دولت، طرح تحول اجتماعی، تعهدات سفرهای عصرکاری و شب فرهنگی و پیشنهادات فرهنگی سال 90 اختصاص داده شد.
علی‌حیدر نوری افزود: این میزان اعتبار به منظور اجرای فعالیت‏‏های فرهنگی توزیع شده است و دستگاه‏‏های متولی آن نیز مشخص هستند.
وی خاطرنشان کرد: تجهیز و ساخت و ساز کانون‏‏های پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر عهده استان است و تأمین اعتبار به منظور فعالیت‏‏های فرهنگی و نرم افزاری کانون به شکل متمرکز از مرکز ابلاغ می‏‏شود.
معاون برنامه‌ریزی استاندار همدان گفت: تاکنون در ردیف‏‏های استانی هیچگونه اعتباری برای امور فرهنگی کانون‏‏های پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش‏‏بینی نشده است و هیچگونه مصوبه‏‏ای از این مرکز معطل بودجه‏‏های فرهنگی نیست.
وی خاطرنشان کرد: اوایل امسال 100 میلیون تومان اعتبار استانی از محل تملک و دارایی به منظور تجهیز کانون‏‏های پرورش فکری پرداخت شده است که تا پایان سال نیز 250 میلیون تومان دیگر به‏‏ همین منظور پرداخت خواهد شد.
نوری تأکید کرد: کانون‏‏های پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‏‏توانند با استفاده از ردیف مستقل بودجه در امور فرهنگی نسبت به اخذ اعتبار لازم از وزیر آموزش و پرورش اقدام کنند و خود را از این نظر تأمین کنند.

* با پول ساختمان‌سازی نمی‌توان کار فرهنگی کرد
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان نیز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این مرکز به دلیل شرکتی بودن باید از بودجه‏‏های فرهنگی استانی نیز در انجام کارهای محتوایی و داخلی خود استفاده کند چراکه اعتبارات جاری مرکز پاسخگوی نیاز کانون در اجرای فعالیت‏‏های فرهنگی نیست.
پرویز ابراهیمی با بیان اینکه سالانه بین 90 تا 100 میلیون تومان از تهران به کانون پرورش فکری همدان اختصاص داده می‏‏شود، گفت: این میزان اعتبار با توجه به هزینه‏‏های جاری مراکز مانند هزینه آب، برق، گاز و سایر خدمات برای انجام فعالیت‏‏های فرهنگی بسیار ناچیز است.
وی با تأکید بر اینکه ساختمان‌سازی‌ها بدون محتوا بخشی و انجام کارهای فرهنگی بی‏‏فایده است، افزود: کانون پرورش فکری همدان از محل تملک و دارایی به شکل مناسبی مورد حمایت قرار گرفته است اما از این پول نمی‏‏توان در امور فرهنگی استفاده کرد و تنها باید به ساخت و ساز و تجهیز مراکز پرداخت.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان اضافه کرد: در حال حاضر برگزاری جشنواره کشوری بازی‏‏های محلی در کانون پرورش فکری به تصویب رسیده است اما به دلیل کمبود اعتبار این کار عملاً قابلیت اجرا ندارد.
وی اذعان کرد: تاکنون حدود 29 برنامه ابتکاری به استانداری همدان اعلام شده است که به ‏‏منظور اجرا نیازمند اعتباری بالغ بر 500 میلیون تومان است.
ابراهیمی تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان آمادگی لازم را دارد که با حمایت‏‏های مادی و معنوی مدیران و مسئولان استانی جشنواره‏‏های بین‏‏المللی متعددی را در سطح استان همدان به اجرا در بیاورد.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان در پایان تصریح کرد: کانون پرورش فکری یکی از مهم‌‌ترین مراکزی است که سرمنشأ تحول فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود و در صورت بی‌توجهی به این مجموعه خطرات جبران‌ناپذیری جامعه را تهدید خواهد کرد.
انتظار می‌رود که مجموعه مدیریتی استان با تخصیص مناسب اعتبارات این مجموعه مهم را که در کنار خانواده‌ها به تربیت کودکان و نوجوانان می‌پردازند یاری دهد تا با محتوا بخشی و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی بستر لازم به منظور آموزش درست و صحیح به این قشر جامعه فراهم شود.
--------------------------------
گزارش از علیرضا بهرامی مجد
-------------------------------- 
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول