اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

امسال در هفته کتاب صورت می‌گیرد؛

بهره‌برداری از 34 باب کتابخانه در خوزستان

خبرگزاری فارس: مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: 34 باب کتابخانه عمومی احداث، بهسازی و مشارکتی همزمان با هفته کتاب (۲۲تا ۲۹ آبان) امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از 34 باب کتابخانه در خوزستان
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز عبدالرحیم فضیلت‌پور صبح امروز در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن نوزدهمین دوره هفته کتاب اظهار داشت: برپایی جشن کتاب و قدردانی از خادمان حوزه کتاب و کتابخانه‌های عمومی در استان، 24 شهرستان و 162 کتابخانه عمومی استان، عضویت رایگان با شعار «کتاب در سبد خانوار» در تمام کتابخانه‌های عمومی استان، بهره‌برداری از 34 باب کتابخانه عمومی احداث، بهسازی و مشارکتی در استان خوزستان، فراخوان اهدای کتاب از طریق رسانه‌ها از جمله فعالیت‌های متمرکز اداره کل کتابخانه‌های عمومی در تمام کتابخانه‌های عمومی خوزستان است.
وی افزود: فراخوان راه‌اندازی بخش خوزستان‌شناسی از طریق صدا و سیمای مرکز خوزستان، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، فراخوان مسابقه بزرگ «بر کرانه غدیر»، اهدای تندیس هجدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به منتخبان حوزه کتاب و کتابخانه‌های عمومی استان، از دیگر فعالیت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در هفته کتاب است.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: همزمان با هفته کتاب امسال از 34 باب کتابخانه عمومی آماده بهره‌برداری به شکل نمادین بهره‌برداری می شود که حق انتفاع 11 باب از این تعداد را خیرین استان به نهاد کتابخانه‌ها دادند. این 11 باب حدود 5 هزار و 155 مترمربع زیر بنا و 14 میلیارد ریال اعتبار دارند.
وی افزود: این ظرفیت استان خوزستان را نشان می‌دهد که ما باید بیشتر روی بخش مشارکت عمومی کار کنیم تا بتوانیم مشارکت مردم را در این عرصه داشته باشیم.
فضیلت پور با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی استان نیاز به بازسازی و تعمیر کامل دارند، افزود: از سال 86 بازسازی کتابخانه‌ها به منظور بهره‌برداری و استفاده مناسب از آنها آغاز شد.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت استفاده از کتابخانه‌های عمومی می‌تواند 24 ساعته باشد ولی در حال حاضر به دلیل فرسودگی بخش عمده‌ای از کتابخانه‌ها، استفاده از بعضی کتابخانه‌ها حدود سه ساعت است که این میزان باید به ظرفیت کامل برسد تا شهروندان بتوانند با آرامش بیشتری از این فضاها استفاده کنند.

* تشکیل ستاد نهضت مطالعه مفید در خوزستان
فضیلت‌پور از تدوین سند نهضت مطالعه مفید خبر داد و تصریح کرد: این سند بر اساس تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در زمینه اهمیت کتاب و کتابخوانی و تولید فکر، کتابخوانی و افزایش معلومات عمومی به عنوان یکی از مصادیق همت و کار مضاعف تدوین شده است.
وی افزود: به منظور تحقق مفاد سند نهضت مطالعه مفید، ساختاری پیش‌بینی شده که شامل کمیته استانی نهضت مطالعه مفید، کمیته شهرستانی نهضت مطالعه مفید، دبیرخانه کمیته در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استان و شهرستان خواهد بود.
فضیلت‌پور هدف اصلی این سند را دستیابی به جایگاه ممتاز در جهان از نظر سرانه مطالعه به خصوص مطالعه مفید بر اساس سند چشم انداز بخش فرهنگ عمومی در افق ایران 1404 عنوان کرد و ادامه داد: افزایش فضای کتابخانه‌های عمومی به میزان 8 مترمربع به ازای هر 100 نفر، فراهم آوری چهار جلد کتاب به ازای هر نفر در کتابخانه‌های عمومی، توجه به مطالعه مفید در برنامه‌های اوقات فراغت و عضویت 35 درصد جمعیت ایران در کتابخانه‌های عمومی از دیگر اهداف این سند است.
فضیلت‌پور بیان کرد: به لحاظ اجرایی نمودن اهداف سند نهضت مطالعه مفید، بیش از 70 ساعت مطالعه و بررسی به اتفاق همکاران و نظرخواهی از شخصیت‌های مختلف در شش محور کودک، خانواده و مفید سازی مطالعه، امانت و عضویت، محتوا و تولید کتاب، فضاهای مجازی، معماری و زیر ساخت فیزیکی و نظارت و هماهنگی ملی و استانی ارائه شده است.
وی ادامه داد: آموزش معلمان و مدیران مهدکودک‌ها و حمایت از برنامه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی آنها، ایجاد تازه‌های کتاب و اجرای کتابخوانی در مهدهای کودک، معرفی کتاب‌های فاخر و کتابخوانان بر‌تر در وسایل نقلیه عمومی و فضاهای شهری و معرفی چند کتاب مفید و ارزشمند برای استفاده در جهیزیه عروس از جمله برنامه‌های ارائه شده در بخش کودک، خانواده و مفیدسازی مطالعه است.
فضیلت‌پور همچنین برگزاری نمایشگاه‌های ویژه کودک و خردسالان به مناسب‌های خاص، تشکیل مرکز مشاوره کتاب به ویژه در کتابخانه‌ها و استفاده از فضا‌ها و امکانات شهری و تبلیغاتی برای تبلیغ کتاب‌های مفید را از جمله برنامه‌ها در بخش فضاهای مکتوب و مجازی عنوان کرد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: تولید کتاب‌هایی متناسب با نیاز جامعه به منظور افزایش میزان امانت و استفاده از ظرفیت نویسندگان کتاب‌های موجود برای تولید چکیده و خلاصه کتاب از جمله برنامه‌ها در بخش امانت و عضویت است.
وی اضافه کرد: در بخش محتوا و تولید کتاب نیز برنامه‌هایی همچون تغییر محتوای دروس آموزشی در راستای معرفی کتاب‌های مفید غیر از کتاب‌های درسی، حمایت مالی و معنوی از طرح‌های مشابه طرح کتاب من و تخصیص یارانه کتاب به صورت ماهانه تعریف شده‌اند.
وی عنوان کرد: تهیه اطلس کتابخانه‌های کشور به منظور آمایش، تکلیف ساخت کتابخانه‌های عمومی به وزارت مسکن و شهرسازی در مجتمع‌های مسکونی انبوه سازی و مکاتبه با وزارت راه و ترابری برای راه اندازی کتابخانه در فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها، مترو، اتوبوس‌های بین استانی از جمله برنامه‌های بخش معماری و زیرساخت فیزیکی در این سند است.

* اجرای طرح «پیک مهر» همزمان با هفته کتاب
مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: به منظور استفاده بهینه از اوقات تلف شده آحاد جامعه، فاز نخست طرح «پیک مهر» همزمان با هفته کتاب (۲۲تا ۲۹ آبان) در ۵۶ نقطه شهرستان اهواز، که شامل سالن‌های انتظار فرودگاه، راه آهن و پایانه‌ها است، اجرا می‌شود.
وی افزود: طبق آمار رسمی وزارت راه و ترابری در کشورمان سالانه ۲۰ میلیون نفر از طریق ناوگان هوایی، ۲۷ میلیون نفر با ناوگان ریلی و حدود ۱۷۰ میلیون نفر از طریق پایانه‌های جاده‌ای مسافرت می‌کنند.
فضیلت‌پور با اشاره به اینکه این طرح در فاز نخست باید در اماکن پر تجمع اجرا شود، ادامه داد: در صورت تامین اعتبار، این طرح در سطح استان به اجرا در خواهد آمد و تمام سالن‌های انتظار به سالن مطالعه تبدیل خواهند شد. 
این مقام مسئول تصریح کرد: طرح پیک مهر اقدام کوچکی در راستای استفاده بهینه از اوقات تلف شده آحاد جامعه در مواقع گوناگون، از جمله سالن‌های انتظار و وسایل نقلیه عمومی است.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های خوزستان عنوان کرد: نهادینه کردن مطالعه مفید به عنوان یک ارزش و عادت در جامعه، برجسته نمودن نقش کتاب و کتابخوانی در تحولات بزرگ اجتماعی، ترویج فرهنگ کتابخوانی و توسعه علم‌آموزی و طراحی، مدیریت، هدایت و توسعه کتابخانه‌های همراه از دیگر اهداف «پیک مهر» هستند.
فضیلت‌پور دامنه اجرای طرح را تمام پایانه‌های هوایی، ریلی و جاده‌های ایمن، مراکز درمانی مرکز استان و مراکز بهداشت روستایی، اتوبوس‌های مسافربری درون شهری و برون شهری و سایر مکان‌های انتظار عنوان کرد.
وی به نتایج حاصل از اجرای طرح اشاره کرد و گفت: آشنایی عموم مردم به حقوق شهروندی، تقویت فرهنگ و باورهای دینی و ملی جامعه، آشنایی نسل جوان با الگوهای رفتار اجتماعی جامعه اسلامی ایرانی، ارتقاء نشاط اجتماعی، رضایت عمومی، وحدت و همبستگی ملی، تربیت انگیزه، افزایش تعهد، ارتقاء توانایی ذهنی و ارتقای مهارت عملی از جمله نتایج حاصل از اجرای طرح پیک مهر است.
مدیر کل نهاد کتابخانه‌های خوزستان ادامه داد: انجام هماهنگی‌های لازم و ضروری با سازمان‌های هدف به منظور همکاری و مشارکت، سفارش تالیف، شناسایی و انتخاب کتاب‌های منتشره واجد شرایط، طراحی، ساخت و تولید جاکتابی ثابت و سیار، شناسایی و توجیه عوامل و متصدیان شارژ و اجرای طرح در مراکز پیش‌بینی شده و برنامه‌ریزی و تنظیم تقویم مناسبت‌ها و ایام خاص سال به منظور توزیع کتب با موضوع متناسب از جمله برنامه‌های این طرح در مرحله نخست است.
فضیلت‌پور بیان کرد: شارژ مستمر جاکتابی‌های نصب شده، کنترل کمی و کیفی جاکتابی‌ها در مکان‌های استقرار یافته، کنترل کتب باقی مانده در گنجه‌ها نیز از جمله برنامه‌ها در مرحله دوم هستند. همچنین سنجش و ارزیابی و جمع‌آوری، طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل پرسشنامه‌های ارائه شده به مردم از دیگر برنامه‌های این طرح در مرحله سوم است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول