اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان خبر داد:

پیشرفت 65 درصدی احداث سد بیجار

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: احداث سد شهر بیجار که آب آشامیدنی 13 شهر گیلان را تامین می‌کند 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پیشرفت 65 درصدی احداث سد بیجار
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سیف‌الله آقابیگی صبح امروز در کارگاه تشریح سد مخزنی شهر بیجار در تالار حکمت دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان اظهار داشت: در 32 سال گذشته پروژه‌های توسعه منابع آب و سد سازی در کشور گسترش بسیار زیادی داشته است.
وی افزود: بیش از 520 سد بزرگ و کوچک مخزنی اجرا شده و ایران را در ردیف سومین کشور سد ساز جهان در چند سال گذشته قرارداده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این مدت به هزاران میلیارد تومان رسیده است، اذعان داشت: این سرمایه‌گذاری عظیم انجام شده در پروژه‌های آب مستلزم بهره‌برداری مطلوب و نگهداری است تا بتوان از سرمایه‌های استفاده شده حداکثر بهره را به دست آورد. 
وی با اشاره به ساخت سدهای مخزنی در گیلان ابراز داشت: سد مخزنی شهر بیجار در جنوب شهر رشت با توجه به حمایت‌های دولت به ویژه در دو سال اخیر و تخصیص اعتبارات سالانه لازم، تاکنون 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم ساخت این سد که 90 در صد از آب آن برای مصرف شرب 70 درصد از شهرهای گیلان در نظر گرفته شده، در مدت زمان کوتاه‌تری به پایان برسد.
 
* حجم 105میلیون مترمکعبی سد شهر بیجار
 
آقابیگی با بیان اینکه سد مخزنی شهر بیجار پس از بهره‌برداری آب آشامیدنی ساکنان 13 شهر استان را تامین می‌کند، بیان داشت: حجم مخزن آب این سد 105 میلیون متر مکعب و حجم سالانه آب قابل تامین آن 165 میلیون متر مکعب است.  
وی، قدرت تنظیم آب سد شهر بیجار را 165 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: با تکمیل ساخت این پروژه آب آشامیدنی ساکنان بیش از 13 شهر بزرگ استان تامین می‌شود.
آقابیگی بر ضرورت تزریق منابع مالی برای تسریع در ساخت پروژه سد شهر بیجار تاکید کرد و یادآور شد: عدم تخصیص اعتبارات لازم ساخت این پروژه را با کندی مواجه می‌کند.
 
* تامین آب کشاورزی 150هکتاری گیلان 
  
به گفته وی، پروژه سد مخزنی شهر بیجار در فاصله هشت کیلومتری از آبادی شهر بیجار که در طرف راست امامزاده هاشم واقع در 35 کیلومتری شهر رشت قرار دارد و روی رودخانه زیلکی اجرا شده و این سد از نوع سنگریزه‌ای با رویه بتنی است. 
این مسئول، هدف از ساخت سد مذکور را تأمین آب مورد نیاز شهرهای گیلان و تولید 6 مگاوات انرژی برق‌آبی توسط سه دستگاه توربین با ظرفیت هر کدام  دو مگاوات که سالانه 24 گیگاوات ساعت برق در سال را تأمین می‌کند و  نیز تأمین آب مورد نیاز 150 هکتار اراضی کشاورزی عنوان کرد.  
 
* متوسط حجم آورده زیلکی 188 میلیون متر مکعب است 
  
وی خاطرنشان کرد: حجم مخزن سد شهربیجار 104 میلیون و 63 هزار مترمکعب و حجم مرده آن 5.2 میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده و سرریز از نوع آزاد با عرض 40 متر بوده و سیستم تونل انحرافی این سد به طول 611 متر است که دومنظوره بوده و در زمان بهره‌برداری پس از الحاق شبکه آبگیر و سازه ورودی به خروجی زیرین تبدیل می‌شود. 
آقابیگی با بیان اینکه کیفیت آب رودخانه زیلکی بسیار بالاست، افزود: رودخانه زیلکی که سد بیجار روی آن در حال احداث بوده از دو شاخه زیلکی و دوآبان تشکیل شده است. 
وی با بیان اینکه متوسط حجم آورده رودخانه زیلکی در یک دوره 50 ساله حدود 188 میلیون متر مکعب در سال است، متذکر شد: مساحت حوضه آبریز این سد 242 کیلومتر مربع و حداکثر سیلاب محتمل آن یک‌هزار و 700 مترمکعب بر ثانیه است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول