اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور؛

تأثیر آلودگی هوا بر بیماری‌ها زیر ذره‌بین قرار گرفت

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای نخستین بار در کشور، ارتباط بین آلودگی هوا و میزان بستری و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی بررسی می‌شود.

تأثیر آلودگی هوا بر بیماری‌ها زیر ذره‌بین قرار گرفت
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نضال صرافزادگان امروز در آیین آغاز به کار طرح تحقیقاتی "بررسی ارتباط بین آلودگی هوا و میزان بستری و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی" اظهار داشت: در حال حاضر بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین علت مرگ و میر در شهر اصفهان هستند.
وی بیان داشت: بروز این بیماری‌ها علل مختلف شخصی و محیطی دارد که از آن جمله می‌توان به آلودگی هوا اشاره کرد.
رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: وجود عواملی چون استقرار واحدهای صنعتی آلوده کننده، مشکلات ترافیکی و وفور وسایل نقلیه، موقعیت خاص جغرافیایی و وجود کارگاه‌های کوچک و بزرگ (بدون تجهیزات کافی برای مهار آلودگی) شهروندان اصفهانی را در معرض خطر آلودگی هوا قرار داده است به شکلی که اصفهان از سال 1378 به عنوان دومین شهر آلوده کشور پس از تهران لقب گرفت و در سال 1389 بزرگ‌ترین بحران آلودگی هوای خود را پشت سر گذاشت.
وی ادامه داد: از آنجا که اتخاذ راهکارهای کاهش آلاینده‌ها در سطوح منطقه‌ای هزینه‌بر و پیچیده است، دست‌یابی به اطلاعات اختصاصی استان در مورد اثرات آلودگی هوا بر سلامت جامعه می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای طراحی سیاست‌ها و راهبردهای علمی، موثر و اختصاصی برای کاهش اثرات آلاینده‌ها به کار گرفته شود.
صرافزادگان ادامه داد: با توجه به آنچه که گفته شد، پژوهشکده قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال 1386 طراحی و اجرای مطالعات مرتبط با آلودگی هوا را آغاز کرد، طرح «بررسی میزان تأثیر مداخلات آموزشی و غیر آموزشی کاهش آلودگی هوا بر دانش، نگرش و عملکرد جامعه شهری اصفهان» یکی از طرح‌های در دست اجرای این مرکز است که از سال 1388 آغاز به کار کرد و هم‌اکنون در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه اداره کل محیط زیست استان اصفهان و پژوهشکده قلب و عروق اصفهان از مجریان این طرح هستند، ادامه داد: تمام افراد جامعه و نیز افراد در معرض خطر همچون (رانندگان تاکسی، رانندگان اتوبوس، پلیس راهنمایی و رانندگی و کارگران صنایع بزرگ و آلاینده) از جامعه هدف این طرح هستند.
صرافزادگان بیان داشت: با توجه به اینکه تاکنون مطالعه دقیق در مورد ارتباط بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی با آلودگی هوا در شهر اصفهان انجام نشده، مطالعه‌ای دیگر با عنوان «بررسی ارتباط بین آلودگی هوا و میزان بستری و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی در شهر اصفهان» توسط این پژوهشکده پیشنهاد شد که به تصویب اداره کل مدیریت بحران استان رسید.
وی مجریان این طرح را اداره کل مدیریت بحران، اداره کل محیط زیست استان اصفهان، معاونت درمان استان اصفهان و پژوهشکده قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد و اظهار داشت: در این طرح به بررسی ارتباط آلودگی هوا با بستری یا مرگ به دنبال بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی می‌پردازد و تمام اطلاعات غلظت آلاینده‌ها که توسط دستگاه‌های سنجش اداره کل محیط زیست اندازه‌گیری می‌شوند، جمع‌آوری می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اطلاعات مربوط به بستری بیماران به علت بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی توسط نرم‌افزارهای بیمارستانی و یا با مراجعه به پرونده‌های بیمارستانی افراد که به علت این بیماری‌ها بستری شده‌اند نیز جمع‌آوری می‌شود.
وی با بیان اینکه روش تحلیل داده‌ها در این طرح با استفاده از روش مورد متقاطع است، ادامه داد: در این روش برای حذف اثرات عوامل خطر دیگر بیماری‌ها، هر فرد با خودش در زمان‌های قبل و پس از آلایندگی مقایسه می‌شود به این شکل می‌توان با اطمینان نسبت بالایی ارتباط بین بستری شدن بیمار با آلودگی هوا را با حذف اثر مخدوش‌کنندگی سایر علل نشان داد.
رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: این مطالعه بر روی اطلاعات کلیه بیماران بستری در سطح کلیه بیمارستان‌های شهر اصفهان طی سال 1389 می‌پردازد.
وی گفت: اجرای چنین طرحی با این وسعت و با مدل مورد متقاطع برای نخستین‌ بار در کشور انجام می‌شود و مدت اجرای این طرح از جمع‌آوری داده‌ها تا طراحی مدل تجزیه و تحلیل و انجام تجزیه و تحلیل یک ‌سال به طول می‌انجامد.
صرافزادگان تصریح کرد: در نهایت نتایج این طرح می‌تواند به طراحی برنامه‌های کنترل و پیشگیری از آلودگی هوا و آموزش جامعه درباره لزوم همکاری در این ارتباط با این معضل محیطی کمک کند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول