اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر جهادکشاورزی:

90 درصد تولیدات کشاورزی از اراضی آبی است

خبرگزاری فارس: معاون آب، خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی گفت: آب مهم‌ترین نقش را در کشاورزی دارد و 90 درصد تولیدات کشاورزی از اراضی آبی است.

90 درصد تولیدات کشاورزی از اراضی آبی است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رحیم سجادی بعد از ظهر امروز در دهمین همایش ملی هیدرولیک ایران در تالار حکمت دانشگاه گیلان اظهار داشت: سیاست دولت در وزارت جهاد کشاورزی اجرای برنامه‌های زیربنایی است.
وی با اشاره به حمایت دولت و مجلس از توسعه زیرساخت‌های کشاورزی افزود: کشاورزی رکن توسعه پایدار یک کشور است و باید برای توسعه آن تلاش کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از آنجا که تلاش دولت و مجلس در راستای افزایش سهم مشارکت دولت در امور زیربنایی آب و خاک و تجهیز و نوسازی و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی بوده است این سهم به 85 درصد رسیده و 15 درصد هزینه ایجاد آبیاری تحت فشار توسط بهره‌برداران صورت می‌گیرد. 
وی با اشاره به جهش توسعه زیرساخت‌‌های حوزه آب کشاورزی در دولت نهم و دهم، بیان داشت: در دولت نهم 290 هزار هکتار و در دوسال گذشته از دولت دهم، 244 هزار هکتار از اراضی کشاورزی با حمایت دولت و مشارکت کشاورزان با ایجاد تاسیسات آبیاری تحت فشار مجهز به این سیستم شده‌اند.
 
 
*تجهیز یک‌میلیون هکتار از ارضی کشور به آبیاری تحت فشار
 
سجادی با اشاره به اینکه تاکنون یک‌میلیون و 27 هزار و 833 هکتار از اراضی آبی کشور مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده است، اظهار داشت: از این مقدار 604 هزار و 448 هکتار به شیوه آبیاری بارانی و 433 هزار و 385 هکتار نیز به روش آبیاری میکرو (قطره‌ای) در کشور انجام شده است. 
به گفته وی، در نیمه نخست امسال از مجموع 48 هزار و 676 هکتار اجرای آبیاری تحت فشار در اراضی آبی کشور 24 هزار و 712 هکتار به شیوه آبیاری میکرو اختصاص یافته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: 85 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در دولت نهم و 133هزار هکتار از اراضی کشاورزی در دو سال گذشته از دولت دهم به شبکه فرعی آبیاری مجهز شده‌ است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات امکان سنجی در شش سال گذشته از هشت‌ میلیون و 700 هزار هکتار زمین زراعی آبی کشور سه میلیون و 500 هزار هکتار آن قابلیت آبیاری تحت فشار را دارد که تاکنون بیش از یک‌میلیون هکتار آن عملیاتی شده است.
سجادی تصریح کرد: با هدف‌گذاری‌های صورت گرفته، دو میلیون و 500 هزار هکتار باقی مانده نیز تا پایان برنامه پنجم توسعه به آبیاری تحت فشار مجهز می‌شوند.
 
 
*90 درصد تولیدات کشاورزی از اراضی آبی است 
  
وی با بیان اینکه آب مهم‌ترین نقش را در تولید محصولات کشور به خود اختصاص داده است، اذعان داشت: 90 درصد تولیدات کشاورزی از اراضی آبی است.
معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: در دولت نهم 10 هزار کیلومتر و در دوسال گذشته بیش از 9 هزار کیلومتر انتقال آب از چاه به مزرعه اجرایی شده است. 
وی با بیان اینکه سیاست جهاد کشاورزی اولویت دادن به کارهای زیربنایی است، خاطرنشان کرد: افزایش آبیاری تحت فشار، شبکه‌های فرعی و انتقال آب با لوله، آموزش بهره‌برداران، نصب کنتورهای حجمی روی چاه‌های کشاورزی از اقدام‌های دولت است.
وی بهینه‌سازی مصرف انرژی و آب در اراضی کشاورزی را از مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری عنوان کرد و یادآور شد: آب و زمین پایه و اساس کشاورزی هستند. 
سجادی، افزایش بهره‌وری و اصلاح شیوه‌های آبیاری را مهم‌ترین برنامه این وزارتخانه دانست و ابراز داشت: محدودیت‌های آب و خاک کشور ایجاب می‌کند که در بهره‌برداری از این نعمت‌های خدادادی با همت و دلسوزی بیشتر اقدام کرده و با کار و تلاش شبانه‌روزی بهترین کاربری را از عوامل محدود برای تامین نیازهای نامحدود داشته باشیم.
انتهای پیام/‌ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول