اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی صورت گرفت؛

بهره‌برداری از آزمایشگاه خاک، آب و گیاه در شهرستان میانه

خبرگزاری فارس: با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی و نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی آزمایشگاه خاک، آب و گیاه نگین خاک صبای شهرستان میانه به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از آزمایشگاه خاک، آب و گیاه در شهرستان میانه
به گزارش خبرگزاری فارس از میانه، مسعود محمدیان رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی امروز در حاشیه بهره‌برداری از این آزمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه کشاورزان نباید بدون آزمایش خاک به درختان و مزارع کود دهند، اظهار داشت: یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای ارزیابی وضعیت حاصلخیزی خاک و توصیه‌های کودی، آزمون خاک است که بخش قابل استفاده عناصر غذایی در خاک را برای محصولات نشان می‌دهد در صورتی‌که آزمون گیاه نشان می‌دهد که چه مقدار از این عناصر غذایی توسط گیاه از خاک برداشت شده است.
وی با بیان اینکه سیاست این سازمان بر جایگزینی استفاده از کودهای زیستی و آلی به جای قسمتی از کودهای شیمیایی شکل گرفته است، ادامه داد: تولید محصول سالم و عاری از هرگونه آلودگی، تکلیفی است که در اساسنامه سازمان حفظ نباتات کشوری پیش‌بینی شده و باید گفت تولید محصول سالم با استفاده از کودهای زیستی، علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، راندمان محصول را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و ضمن حفاظت از محیط زیست، مانع از آلودگی و تخریب عوامل اصلی تولید، از جمله خاک و آب شده و با عرضه محصول سالم به بازارهای مصرف، ضریب سلامت جامعه را افزایش می‌دهد.
محمدیان با بیان اینکه با انجام آزمایشات خاک و گیاه، کشاورزان ضمن آگاهی کامل، میزان کود و سموم مشخصی را برای پرورش محصولات خود بکار می‌گیرند، ادامه داد: با این روش ضمن رعایت استانداردها، محصول سالمی به دست مصرف کنندگان می‌رسد.
وی بر اهمیت مصرف کود در حاصلخیزی خاک اشاره کرد و افزود: اطلاع از میزان مواد غذایی و حاصلخیزی خاک و همچنین شناسایی کمبودهای آن از عوامل مهم در کشاورزی نوین و پایدار است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی ارزیابی و شناخت میزان باروری یک زمین زراعی، انتخاب زراعت مناسب و مصرف متعادل کودهای شیمیایی و حیوانی را سبب موفقیت در تولید بهینه محصولات زراعی عنوان کرد و یادآور شد:  در این راستا از آزمون خاک به منظور تعیین مقدار عناصر غذایی قابل استفاده گیاه در خاک استفاده می‌شود و بر اساس نتایج به دست آمده می‌توان توصیه کودی مناسب را اعمال کرد.
وی با بیان اینکه استفاده از نتایج آزمون خاک علاوه بر افزایش عملکرد محصول و کاهش آلودگی محیط زیست از هزینه‌های اضافی نیز می‌کاهد، تصریح کرد: آزمون خاک یک روش سریع، کم خرج و دقیق است و چنانچه نمونه برداری به درستی انجام پذیرد می‌توان توصیه کودی مناسب را در مورد مصرف بهینه عناصر غذایی ماکرو و میکرو ارائه کرد.
آزمایشگاه خاک، آب و گیاه نگین خاک صبای شهرستان میانه به مدیریت یحیی سلیمانی و با اعتباری بالغ بر 800 میلیون ریال احداث شده است که 400 میلیون ریال آن از تسهیلات محل صندوق مهر امام رضا(ع) بوده و با  گشایش این آزمایشگاه برای شش نفر اشتغال ایجاد شده است.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول