اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با قدمتی دیرینه در آستان حضرت عبدالعظیم (ع) صورت می‌گیرد؛

سوگواری برای سفیر کربلا

خبرگزاری فارس: عاشقان و دلدادگان آستان اهل بیت عصمت و طهارت همه ساله در آستان حضرت عبدالعظیم (ع) گردهم آمده و در عزای سفیر سیدالشهدا (ع) به اقامه عزا می‌پردازند.

سوگواری برای سفیر کربلا
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، همه ساله در دهه نخست ذی‌الحجه‌الحرام ده‌ها هیئت قدیمی و معروف از تهران و دیگر شهرها به‌ بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) می‌آیند تا آیینی مذهبی را برگزار کنند که قدمتی ده‌ها ساله دارد و به مراسم «مسلمیه» معروف است.
اینکه این مراسم از چه سالی شروع شده اطلاع دقیقی در دست نیست، اما گفته‌ها و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این آیین مذهبی از حدود صد سال قبل در در شهرری برگزار می‌شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی‌زاده، کارشناس مسائل مذهبی در این ارتباط در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران اظهار داشت: ری از دیرباز به دلیل وجود امامزادگان واجب‌التعظیم کانون فعالیت‌های مذهبی بوده است و تعجبی ندارد که در برگزاری مراسم مسلمیه نیز این شهر مذهبی محور باشد.
حجت‌الاسلام محمدی‌زاده در ارتباط با قدمت مراسم مسلمیه در شهرری می‌گویند: در مورد قدمت آیین مسلمیه در شهرری اعداد مختلفی ذکر شده است، برخی سابقه این مراسم را 70 تا 80 سال گفته‌اند و برخی دیگر تا بیش از صد سال ذکر کرده‌اند.
 مراسم مسلمیه از شب هفتم ذی‌الحجه آغاز شده و تا شب نهم یعنی شب شهادت حضرت مسلم (ع) ادامه می‌یابد، در این سه شب هیئت‌های فعال، قدیمی و معروف تهران از بازار و مناطق قدیمی و مذهبی پایتخت به شهرری می‌آیند تا در این مراسم شرکت کنند. خوشبختانه هر سال بر تعداد این هیئت‌ها نیز افزوده می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌زاده می‌گوید: امسال آن‌گونه که مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کردند صدها هیئت مذهبی در این مراسم شرکت می‌کنند.
البته حضور هیئت‌ها به‌صورت همزمان نیست، در شب نخست بیش از 20 هیئت آیین عزاداری را برگزار می‌کنند. در شب دوم تعداد بیشتری از هیئت‌ها در حرم حضور می‌یابند و در شب آخر که اوج مراسم است تعداد بیشتری هیئت مذهبی برای شرکت در مراسم مسلمیه به شهرری و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) می‌آیند.
«مسلمیه» اگر چه ظاهرا یک مراسم عزاداری است اما برگزارکنندگان آن اهداف دیگری نیز دارند. به واقع می‌توان گفت همان‌گونه که شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع) در یک هزار و 400 سال قبل آغازی بود برای واقعه کربلا اکنون نیز مراسم سوگواری برای حضرت مسلم (ع) مقدمه‌ای  برای آمادگی هرچه بهتر هیئت‌های مذهبی برای برگزاری مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداء (ع) است.
حجت‌الاسلام محمدی‌زاده در این ارتباط عنوان کرد: در مدت برگزاری مراسم مسلمیه اتفاق‌های خوبی می‌افتد. مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) در این مراسم حضور پیدا کرده و سبک‌های جدید مداحی و عزاداری برای عزاداری‌های محرم را مشخص می‌کنند. البته منظور از مشخص کردن سبک‌های عزاداری ایجاد سبک‌های جدید نیست. بلکه هیئت‌های مذهبی با حضور در کنار هم و استفاده از تجربیات یکدیگر اشکالات را مشخص کرده و حتی از ورود برخی انحرافات به مراسم عزاداری ماه محرم جلوگیری می‌کنند.
بی‌تردید برگزاری چنین آیین باشکوهی نیازمند آمادگی و برنامه‌ریزی‌های دقیق و حساب شده است. آنگونه که ما مطلع شدیم مسئولان آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)  از مدت‌ها قبل برای برگزاری این مراسم برنامه‌ریزی کردند.

*تاثیرات اجتماعی
بدون شک هرگونه آیین مذهبی یکسری تاثیرات اجتماعی را نیز به دنبال دارد.
حجت‌الاسلام محمدی‌زاده با اشاره به حضور جوانان در این مراسم خاطرنشان کرد: بی‌تردید درس‌هایی که در زندگی و شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع) نهفته است امروز هم می‌تواند برای ما به‌ویژه برای نسل جوان راهگشا باشد.
خوشبختانه این روزها شاهد حضور و مشارکت جوانان در این مراسم هستیم.
کارشناس مسائل مذهبی در ادامه افزایش مشارکت هیئت‌های مذهبی شهرری در این مراسم را یکی دیگر از تاثیرات اجتماعی این مراسم دانست و تاکید کرد: بخشی از هیئت‌های شرکت‌کننده در مراسم مسلمیه از شهرری هستند و به هر حال اعضای این هیئت‌ها بعد از مراسم در شهر پخش می‌شوند و می‌توانند پیام مراسم را به دیگران انتقال بدهند.

*صد سال وفاداری
از هفتم تا نهم ذی‌الحجه مردم شهرری و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) میزبان مهمانانی هستند که در عزای مسلم بن عقیل (ع) بر سر و سینه می‌زنند و سوگواری می‌کنند.
ایام مسلمیه فرصتی است تا هیئت‌های مذهبی شیوه‌های صحیح عزاداری را در کنار یکدیگر مرور کنند و تا حدود زیادی از ورود شیوه‌های انحرافی در آیین‌های عزاداری جلوگیری کنند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول