اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

در آستانه سالروز شهادت حضرت مسلم صورت می‌گیرد؛

برپایی دسته‌ عزاداری مسلمیه در قم

خبرگزاری فارس: دسته عزاداری مسلمیه همزمان با شب سالروز شهادت حضرت مسلم با شعار «جانمان فدای نایب حسین چه رسد به حسین» برپا می‌شود.

برپایی دسته‌ عزاداری مسلمیه در قم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، دسته‌ عزاداری مسلمیه شنبه چهاردهم آبان ماه در آستانه سالروز شهادت حضرت مسلم پس از نماز مغرب و عشا پس از ایراد سخنرانی حجت‌الاسلام بندانی نیشابوری از مسجد امام منتظر حرکت می‌کنند.
این دسته عزاداری هر سال در سالروز شهادت حضرت مسلم با شعاری خاص برپا می‌شود که برای امسال شعار جانمان فدای نایب حسین چه رسد به حسین برای برپایی این دسته انتخاب شده است.
دسته عزاداری مسلمیه پس از حرکت از مسجد امام منتظر به سوی مسجد قبا حرکت کرده و سپس از خیابان کلهری به سوی گلزار شهدا رفته و از خیابان انقلاب به سوی حرم حضرت معصومه(س) می‌روند تا به تجدید بیعت با ولایت و امامت بپردازند.
این دسته عزاداری از سوی حوزه مقاومت ناحیه چهار ورزنده در قم برپا می‌شود.
حضرت مسلم نایب امام بود و در آن دوران یاری نشد و قضایا و واقعه کربلا پیش آمد و این دسته عزاداری به منظور جلوگیری از تنها ماندن نایب امام برپا می‌شود.
مسلم در زمان خلافت عمویش حضرت علی(ع) از جانب وی متصدی منصب‌های نظامی در لشگر اسلام بود و در دوران حضرت حسن بن علی(ع) مسلم در خدمت او بود.
سپس در دوران امام حسین(ع) وی به عنوان نماینده و برای بررسی اوضاع و گرفتن بیعت از مردم کوفه، عازم این شهر شد و توانست از ۱۸ هزار نفر بیعت بگیرد.
در میان این افراد می‌توان به شخصیت‌هایی همچون «شبث ‏بن ربعی‏» و «سلیمان‏ بن صرد» و «مسیب ‏بن نجبه‏» اشاره کرد و با تغییر والی کوفه نعمان بن بشیر و سر کار آمدن ابن‏ زیاد شرایط برای فعالیت مسلم سخت شد و والی در صدد سرکوب فعالیت‌های وی برآمد.
سید الشهداء مسلم را به لقب ثقه ملقب فرموده و وی صاحب رأی، علم و شجاعت بوده و در مکه اقامت داشت. چون مردم کوفه اطاعت خود را نسبت به امام حسین(ع) اعلام داشتند. حسین بن علی او را روانه کوفه ساخت که به نام آن حضرت از اهالی کوفه بیعت بگیرد.
یزید، عبیدالله بن زیاد را به حکومت کوفه فرستاد و عبیدالله مردم را از بیعت حسین(ع) منع و آنان را متفرق کرد و مسلم را در سال 60 هجری قمری به شهادت رساند.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول