اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

نارضایتی مردم از جایگاه نامناسب دفن زباله در باشت

خبرگزاری فارس: جایگاه نامناسب دفن زباله شهر باشت به دلیل همجواری با روستاهای پرجمعیت به معضلی جدی برای مردم این روستاها از نظر بهداشتی و آسیب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی آن‌ها تبدیل شده است.

نارضایتی مردم از جایگاه نامناسب دفن زباله در باشت
به گزارش خبرگزاری فارس از باشت، جایگاه فعلی دفن زباله این شهرستان در 10 کیلومتری این شهر و در کنار محور باشت به چرام واقع شده است.
قرار گرفتن محل دفن زباله باشت در نزدیکی چند روستای بزرگ با جمعیت زیاد از جمله آبدهگاه و سراب‌بیز و همجواری با اراضی کشاورزی باعث بروز مشکلاتی برای مردم و کشاورزان این مناطق شده است.
متوسط تولید زباله هر شهروند باشتی از میانگین کشوری نیز بالاتر است و میزان آن نیز بسته به درآمد مردم و آداب و رسوم موجود متفاوت است.
روزانه چندین تن زباله در باشت تولید می‌شود که مقداری قابل بازیافت و مقداری نیز غیر قابل بازیافت است ولی زباله‌های جمع‌آوری شده بدون تفکیک در این مکان تخلیه می‌شود که بعضی از زباله‌ها جذب طبیعت شده اما قسمتی دیگر جذب نمی‌شود.
دفن غیر بهداشتی زباله در باشت هم اکنون به معضلی جدی تبدیل شده به‌طوری که همه ادارات عضو شورای سلامت و مردم را درگیر خود کرده است.
در این گزارش تلاش شده تا با انعکاس نظرات برخی مسئولان و مردم، وضعیت جایگاه دفن زباله باشت بررسی شود.

* جابه‌جایی محل دفن باشت زباله ضروری است
سرپرست فرمانداری شهرستان باشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان در همین زمینه اظهار داشت: جایگاه دفن زباله باشت در مجاورت جاده اصلی باشت به چرام و در کنار چندین روستا واقع شده که این موضوع مردم اطراف این محل را کلافه کرده است.
علی‌اصغر قلی‌پور با بیان اینکه جایگاه دفن زباله باشت بسیار نامناسب است بیان داشت: باید برای تغییر مکان جایگاه دفن زباله به محلی مناسب چاره‌اندیشی شود.
رئیس شورای سلامت باشت ادامه داد: علاوه بر زباله شهر باشت، زباله‌های 15 روستای این شهرستان نیز به این محل حمل می‌شود که بوی بد زباله به واسطه دفن غیر بهداشتی و نزدیکی به برخی روستاها مشکلات متعددی را بوجود آورده است.

* مسئولان منابع طبیعی زمین جدیدی برای دفن زباله باشت تعریف کنند
شهردار باشت نیز در این زمینه با بیان این‌که وظیفه ما خدمات‌رسانی به مردم بوده و در این راستا کم‌کاری نخواهیم کرد، ابراز داشت: حدود 10 سال پیش زمین کنونی از طریق منابع ملی به شهرداری باشت واگذار شد که حصار کشی آن انجام شد و تاکنون محل دفن زباله‌ها در این شهرستان بوده است.
علی نامی ابراز داشت: با توجه به این‌که فاصله این زمین محل دفن زباله تا شهر باشت 15 کیلومتر فاصله داشته و از روستاهای آبدهگاه و سراب‌بیز نیز هر کدام سه کیلومتر فاصله دارد به نظر ما بهترین نقطه برای دفن زباله این شهرستان به حساب می‌آید.
این مسئول خدمات‌رسانی شهری در باشت عنوان کرد: با این وجود اگر زمین دیگری برای دفن زباله باشت در اختیار ما گذاشته شود محل کنونی را به‌خاطر رضایت مردم تغییر خواهیم داد.
نامی بیان داشت: حتی به این امر راضی هستیم که با فاصله‌ای دورتر از مکان فعلی زمینی در اختیار ما گذاشته شود تا بتوانیم محل یاد شده را که مورد اعتراض برخی مردم قرار گرفته جا به جا کنیم.
وی گفت: با این همه ما به وظیفه خود در این راستا عمل کرده و با هزینه سه میلیون تومانی حفره‌های بزرگی در این مکان ایجاد کرده‌‌ایم و هر چند روز یک‌بار همکاران ما با ماشین‌‌آلات شهرداری با دفن زباله‌ها در این حفره‌ها و خاکریزی مناسب بر روی زباله‌ها، وضعیت مناسبی ایجاد می‌کنند.

* دفن غیربهداشتی زباله سلامت عمومی را تهدید می کند
کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان باشت نیز گفت: وضعیت جایگاه دفن زباله باشت از لحاظ بهداشتی بسیار نامناسب است.
رضا انصاری با بیان اینکه زباله‌ها در محل دفن زباله شهر باشت به‌صورت کاملا غیر بهداشتی دفن می‌شود، ابراز داشت: زباله‌ها بصورت مخلوط در این مکان تخلیه می‌شود که بوی تعفن و شیرابه‌های ناشی از آن زمینه بروز بیماری‌ها را فراهم می‌کند.
وی با بیان اینکه زباله‌ها باید روزانه با خاک پوشیده شوند افزود: در بیشتر مواقع شاهد سوزاندن زباله‌ها هستیم که این کار باعث مشکلات زیست محیطی شده و دود ناشی از آتش زدن زباله منجر به آلودگی شدید هوای منطقه می‌شود.
انصاری بیان داشت: به‌دلیل پوشیده نشدن زباله‌ها، حشرات و مگس‌ها در این مکان تجمع می‌کنند که این خود نیز باعث بروز و انتقال بیماری‌های مسری و خطرناک خواهد شد.
کارشناس بهداشت محیط باشت ادامه داد: بیماری‌هایی همچون کزاز، حصبه، سالک پوستی و انگل‌های روده‌ای از جمله بیماری‌هایی هستند که از طریق آلودگی‌های ناشی از زباله‌ها و آلودگی‌های ناشی از آن حاصل می‌شوند.

* شیوع بیماری مشترک انسان و دام محتمل است
کارشناس شبکه دامپزشکی باشت نیز با اشاره به دفن غیر بهداشتی زباله و مشکلات آن عنوان کرد: محصور نبودن جایگاه دفن زباله باشت و نزدیکی به روستاها مشکلاتی را برای دامداران و دامهای روستاییان به‌وجود آورده است.
محمدعلی کرمی با بیان اینکه چریدن حیوانات و دام‌ها در کنار یا داخل جایگاه دفن زباله بسیار خطرناک است، ابراز داشت: با توجه به نزدیکی محل دفن زباله به روستاها و قرار گرفتن زمین‌های کشاورزی و چراگاه دام‌ها، این کار زمینه بروز بیماری‌های مشترک انسان و دام را فراهم می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: حیواناتی نظیر سگ‌ها و سایر حیوانات وحشی برای پیدا کردن غذا وارد جایگاه دفن زباله می‌شوند که این خود می‌تواند باعث بروز بیماری‌ در بین آن‌ها و سرایت به انسان شود.
کرمی اذعان داشت: سیاه زخم، شاربن و تب برفکی از جمله بیماری‌های بسیار خطرناک مشترک بین انسان و دام است که با وضعیت موجود دفن زباله در باشت باید منتظر عواقب خطرناک آن باشیم.

* روستاییان: مسئولان پاسخگو باشند
چند تن از اهالی روستاهای آبدهگاه و سراب‌بیز هم از جایگاه نامناسب دفن زباله باشت ابراز نارضایتی کردند.
روستاییان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در باشت اظهار داشتند: جایگاه نامناسب دفن زباله باشت به‌دلیل نزدیکی به روستاها و قرار گرفتن در بین محل چرای دامها مشکلات متعددی را برای به‌وجود آورده است.
این روستاییان تاکید دارند که با وجود پیگیری‌های مکرر برای جابجایی دفن زباله همچنان این مشکل باقی مانده و مسئولان امر هیچ پاسخی به درخواست آن‌ها نمی‌دهند.
جمشید ولی‌زاده از اهالی روستای آبدهگاه در این زمینه گفت: مسئولان باید تاکنون در این زمینه چاره‌اندیشی می‌کردند چرا که وقتی حرف از سلامتی مردم است اهمال و کم‌کاری معنا ندارد.
ولی‌زاده گفت: نمی‌دانیم چه کسی متولی اصلی این کار است ولی هر کس در این راستا وظیفه‌ای بر عهده دارد باید وارد قضیه شده و اجازه ندهد که بیشتر از این زمینه‌های کشاورزی و بیش از همه سلامت مردم به خطر افتد.
این شهروند منطقه آبدهگاه عنوان کرد: رسانه‌ها برای احقاق حق مردم وظایفی بر عهده دارند که عمل نکردن به این وظایف آن‌ها را رسالت خود دور می‌کند و انتظار این است که پیام مردم به مسئولان رسانده شود تا شاهد چنین وضعیتی نباشیم.
سیدعظیم حسینی از ساکنان روستای سراب‌بیز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در باشت اظهار داشت: انتظار ما از مسئولان شهرستان باشت این است که محل کنونی دفن زباله را تغییر دهند.
وی گفت: بوی تعفن زباله‌ها موجب آزار دهنده بوده و ما از متولیان امر انتظار داریم که نسبت به تعیین محل مناسب‌تری برای دفع زباله‌های شهر باشت چاره‌اندیشی کنند.
این ساکن روستای سراب‌بیز با تاکید بر این‌که روستای سرا‌ب‌‌بیز از پرجمعیت‌ترین روستاهای این شهرستان به‌شمار می‌رود، عنوان کرد: به دلیل‌ زائرپذیر بودن این روستا و رفت و آمد مسافران غیر بومی به این منطقه لازم است تمهیدی اندیشیده شود تا مشکل کنونی هر چه زودتر برطرف شود.
===============
گزارش از میلاد نظری
===========
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول