اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیر مداخله در بحران خانواده آبادان:

پسران بیشترین قربانی کودک‌آزاری در آبادان هستند

خبرگزاری فارس: مدیر مداخله در بحران خانواده آبادان گفت: پسران بیشترین سهم را در بین کودکان آبادانی دارند که مورد آزار و اذیت والدین خود قرار گرفته‌اند.

پسران بیشترین قربانی کودک‌آزاری در آبادان هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، پدیده‌هایی چون اعتیاد، ناهنجاری‌های خانوادگی و اختلالات عصبی والدین نقش مستقیمی در تعیین مسیر آینده افراد دارد.
همواره در طول سال‌های گذشته و تا امروز کودکان در جوامع بشری از آسیب پذیرترین اقشار جامعه‌ بوده‌اند و توجه به آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.
کودکان با تولدشان نوید شادی و زندگی تازه را می‌دهند ولی افسوس که تعدادی از آنها چه ساده زیر پای مشکلات و بی‌توجهی‌ها له می‌شوند.
این گناه چه کسی است؟ آیا آنها برای عذاب‌کشیدن به دنیا آمده‌اند؟ آیا کودکان مستحق این‌همه آزارند؟ و هزار سوال دیگر که برایشان جوابی پیدا نکرده‌ام.
تنبیه بدنی، بی‌توجهی و تعیین جریمه ریشه درد را خشک  نمی‌کند، بلکه علایم درد را تسکین  می‌دهد.
همه می‌توانند بی‌گناهی یک کودک را باور داشته ‌باشند و حتی آن را به زبان بیاورند، ولی آیا همه والدین کودکان را با برنامه‌ی تربیتی مثبت بار می‌آورند؟ خیر، اگر این باور، یک باور قوی بود، هرگز چنین ناهنجاری از سوی آنها بر کودکان روا نمی‌شد.
به منظور آشنایی با پدیده‌ی شوم کودک‌آزاری به یکی از مراکز مشاوره بهزیستی آبادان مراجعه کرده و گفت‌وگویی در این زمینه با فرزانه بیگدل مدیر مرکز مداخله در بحران آبادان  ترتیب دادیم.

* فارس: کودک‌آزاری چیست؟ به چه رفتاری کودک‌آزاری گفته می‌شود؟
* بیگدل: کودک‌آزاری تنها ضرب و شتم نیست هرگونه اهمال در وظایف والدین از جمله تهیه نکردن خوراک، پوشاک، مسکن و هرنوع آسیب روحی، روانی، غفلت، آزارجنسی، جسمی و هر نوع بی‌توجهی که نسبت به کودکان و نوجوانان زیر 18 سال می‌شود کودک‌آزاری نام دارد.

* فارس: علت افزایش پدیده کودک‌آزاری چیست؟
* بیگدل: کودک آزاری مانند هر رفتار دیگری علتی دارد. باید سعی در پیدا کردن علت آن باشیم و با برطرف کردن آن، کودک آزاری را کاهش دهیم، شاید برخی مشکلات را نتوانیم از بین ببریم، در آن صورت پذیرش آن بهتر از آزار دادن کودکان است.

* فارس: افرادی که مورد کودک‌آزاری قرار می‌گیرند در آینده چه آسیب‌هایی می‌بینند؟
* بیگدل: کودکی، دوران رشد و شکل گیری شخصیت است. اکثر انسان‌هایی که از سن کودکی در معرض رفتارهای پرخطر و تنش‌های روانی هستند بالاترین آمار بزهکاری، مصرف مواد مخدر و افتادن در باندهای فساد و فحشا را در جامعه دارند.
بازتاب‌های آسیب‌شناسی و روانی آن باعث می‌شود در آینده فرد وضعیتی طبیعی نداشته باشد و دچار اضطراب، افسردگی و حتی مسائل جدی‌ترشود. باید به این نکته پی ببریم این والدین هستند که با تربیت و کنترل فرزندانشان آنان را در مسیر درست قرار می‌دهند.

* فارس: کودک آزاری به چه اشکالی اعمال می‌شود؟
* بیگدل: کودکان به صورت‌های مختلف مورد آزار قرار می گیرند: 1- کودک آزاری جسمی: یعنی رفتارهایی که به جسم کودک صدمه می‌زند: کتک زدن شدید ، داغ کردن ، مجروح کردن ، شکستن. 2- بی توجهی و غفلت: یعنی توجه نکردن به نیازهای اساسی کودکان مانند تغذیه، بهداشت، پوشاک و آموزش 3- کودک آزاری روانی: رفتارهایی است که به سلامت روانی کودک آسیب می‌رساند: توهین کردن، ترساندن، تحقیر کردن، تبعیض. 4- سوء استفاده: یعنی استفاده از کودکان و واداشتن آن‌ها به کارهای دشوار و سوء استفاده جنسی به صورت‌های مختلف.

* فارس: کودکانی که مورد کودک‌آزاری قرار می‌گیرند بیشتر در چه رده سنی هستند؟
* بیگدل: بین یک تا 17 سال. کودک آزاری در بین کودکان دو تا سه ساله از سایر سنین بیشتر است.

* فارس: چه کودکانی بیشتر در معرض این آسیب‌ها قرار دارند؟
* بیگدل: کودکان بدخلق، لجباز و شلوغ بیشتر مورد هجمه کودک‌آزاری قرار می‌گیرند اما دلیل اصلی این آسیب‌ها در واقع مشکلات خود والدین است.

* فارس: چگونه کودکانی که مورد آزار قرار گرفته‌اند را شناسایی می‌کنید؟
* بیگدل: نوجوانان بین 13 تا 17 سال با مراجعه به این مرکز مشکلاتی از این قبیل را با ما درمیان می‌گذارند. در موارد دیگر نیز ما آن‌ها را شناسایی نمی‌کنیم بلکه موارد کودک‌آزاری به ما گزارش می‌شود.

* فارس: چه کسانی؟ و شما چگونه به آنها کمک می‌کنید؟
اصولا همسایه‌ها و یا اقوام نزدیکی که در آن‌جا حضور دارند با ما تماس می‌گیرند و ما با خودروی اورژانس اجتماعی به منازل آن‌ها مراجعه کرده و با اجازه وارد منزل می‌شویم. سپس با انجام مشاوره‌های لازم پی به علت اصلی برده و در صدد رفع مشکل برمی‌آییم.

* فارس: چه قانونی برای مقابله با والدین کودک‌آزار وجود دارد؟
* بیگدل: آخرین راه‌حل، راه قانونی است. اگر کودک‌آزاری طبق مستندات و شواهد به دادگاه اثبات شود تیم سیار به محل اعزام شده و فرد خاطی را به دادگاه ارجاع داده و از وی سلب حضانت می‌شود. در این صورت بچه‌ها را یا به افراد درجه یک فامیل که شایستگی نگهداری آن‌ها را داشته باشند و یا به مراکز شبه خانواده تحویل می‌دهند.

* فارس: چگونه می‌توان از بروز این آسیب‌ها جلوگیری کرد؟
* بیگدل: پیشگیری همیشه بهترین و سریع‌ترین راه درمان است. افراد با ازدواج مناسب،  تربیت مناسب فرزندان، کنترل تعداد فرزندان، مسئولیت پذیری و انجام وظایف، پرهیز از پرخاش‌گری، آگاهی داشتن از حقوق و نیازهای کودکان، توجه به سلامت روانی، کاهش مشکلات رفتاری و تقویت روحیه از جمله عواملی هستند که می‌توانند از بروز کودک‌آزاری جلوگیری کنند.

* فارس: در آخر....
* بیگدل: پرورش مناسب فرزندان مثبت برای داشتن جامعه‌ای ایمن و پاک دارای اهمیت بسیار است. امیدواریم والدین بتوانند با غلبه بر مشکلات، راه‌های درست تربیت فرزندان را بیاموزند تا دیگر شاهد این مشکلات در جامعه نباشیم.
انتهای پیام/م10 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول