اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان سال جاری صورت می‌گیرد؛

انجام 170 هزار کیلومتر خطی پرواز و اندازه‌گیری داده‌ها

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: تا پایان سال جاری 170 هزار کیلومتر خطی پرواز و اندازه‌گیری داده‌ها صورت می‌گیرد.

انجام 170 هزار کیلومتر خطی پرواز و اندازه‌گیری داده‌ها
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدتقی کره‌ای شامگاه پنج‌شنبه در همایش توانمندی‌های زمین‌شناسی و معدنی غرب کشور که در دانشگاه کردستان برگزارشد، اظهار داشت: زمانی بخش معدن در هر کشور به شکوفایی خواهد رسید که بیشترین سهم را در تولید ناخالص ملی داشته باشد.
وی افزود: فعالیت سازمان زمین‌شناسی در سه حوزه اطلاعات پایه و کاربردی، مخاطرات طبیعی و منابع معدنی است.
وی به عملکرد در زمینه تولید اطلاعات پایه اشاره کرد و افزود: در این زمینه  129 نقشه زمین‌شناسی در مقیاس یک یک میلیونم و یک 250 هزارم در کل کشور تهیه شده است.
به گفته وی در مقیاس 100 هزارم مناطق اولویت‌دار کشور به غیر از مناطق کویری به طور کامل پوشش داده شده است.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: با آغاز فعالیت دولت نهم تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی در مقیاس یک 25 هزارم با دیدگاه بررسی زمین‌شناسی در دستور کار قرار گرفت.
کره‌ای در ادامه به کاربرد این نقشه‌ها اشاره و عنوان کرد: این نقشه‌ها در تمامی طرح‌های عمرانی، صنعتی، کشاورزی، انرژی و محیط زیست کاربرد دارند.
وی ادامه داد: این نقشه‌ها با توجه به نیازها در مقیاس های گوناگون تهیه و اطلاعات لازم برای اکتشاف مواد معدنی، مطالعات لرزه‌خیزی، تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی خطر بلایای طبیعی، مطالعات زیست محیطی و غیره را در بردارند.
وی به تهیه نقشه ژئوشیمیایی در زمینه اکتشاف مواد معدنی اشاره کرد و افزود:  در زمینه اکتشاف در مقیاس یک 100 هزارم در مناطق اولویت‌دار کشور تهیه شده است.
‌رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور  خاطرنشان کرد: در زمینه زمین‌شناسی بستر دریا محدوده‌ای بالغ بر 200 هزار کیلومتر مربع در دریای خزر، عمان و خلیج فارس زیرپوشش مطالعات قرار گرفته‌اند.
کره‌ای اعلام کرد: در کشورهای پیشرفته انجام عملیات استخراج، فرآوری بازایی و تولید ماده اولیه مورد نیاز بخش صنعت توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
وی ادامه داد:  در کشورهای در حال توسعه تا مرحله امکان سنجی جزو وظایف حاکمیتی است و عملیات اکتشاف نیز توسط دولت و بخش خصوصی انجام می‌گیرد.
به گفته وی، زمانی بخش معدن در هر کشور به شکوفایی خواهد رسید که بیشترین سهم را در تولید ناخالص ملی داشته باشد.رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور شاخص‌های موثر در توسعه بخش معدن را شامل تعداد معادن، محصولات معدنی، صادرات  مواد معدنی، صنایع معدنی، محصولات فلزی جدید و واردات مواد معدنی ذکر کرد.
کره‌ای عنوان کرد: اکتشاف یک فاصله زمانی 3 تا 8 ساله را خواهد داشت و برای بهره‌برداری و تولید محصولات مختلف معدنی نیز یک دوره 40 ساله را داریم.
وی اظهارداشت: اکتشاف و ذخایر معدنی افزایش صادرات مواد معدنی، افزایش تولید و توسعه صنایع پایین دستی را در بر خواهد داشت.
وی در ادامه افزود: اکتشاف و ذخایر معدنی به پنج دوره شامل توسعه معادن، محصولات معدنی، صنایع معدنی، اتمام دخایر معدنی و کاهش مواد خام، بازارهای داخلی و سپس تامین مواد از خارج تقسیم می شود.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: در بحث عناصر استراتژیک در کشور مانند لیتیم در ابتدای دوره مذکور قرار داریم.
کره‌ای در ادامه تصریح کرد: در مسائلی مثل سیمان، فولاد و مس تقریبا به انتهای دوره دوم و ابتدای دوره سوم رسیده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: دوره اول و دوم بسط سازمانی و تقویت منابع و صنایع معدنی و دوره چهارم و پنجم تغییر رفتار سازمانی حاکمیت اقتصادی را شامل می‌شود.
این مقام مسئول اضافه کرد: شناسایی هرچه بیشتر ظرفیت‌ها و مدیریت بهره‌برداری و رشد کیفی و کمی موجب شده سازمان زمین‌شناسی و علوم زمینی توسعه پیدا کند.
به گفته وی، سازمان‌ زمین‌شناسی از ابتدای شکل گیری دولت‌ها و بزرگ و کوچک شدن‌ آنها و حتی در زمان بحث متناسب‌سازی روندی ثابت داشته‌اند.
وی با تاکید بر انجام هدفمند حفاری در کشور اظهار داشت، حفاری باید براساس نیاز باشد و با فراهم شدن بستر آن اعلام انجام این کار صورت گیرد.

*انجام 170 هزار کیلومتر خطی پرواز تا پایان سال در کشور
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی اشاره کرد و گفت: برداشت داده‌های ژئوفیزیک هوایی به عنوان اصلی‌ترین و موثرترین اطلاعات در شناسایی ذخایر پنهان فلزات به ویژه آهن است.
کره‌ای خاطرنشان کرد: سازمان از سال 81 با توان داخلی حدود 130 هزار کیلومتر خطی پرواز در استان‌های مختلف کشور را به انجام رساند.
وی ادامه داد: این برداشت‌ها به کمک دستگاه‌های نصب شده روی هواپیما صورت می‌گیرد که سرعت بالای برداشت از مزایای این روش است.
وی عنوان کرد: با تجهیز امکانات امید است بتوانیم تا پایان سال جاری 170 هزار کیلومتر خطی پرواز و اندازه‌گیری داده‌ها صورت گیرد.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان کرد: با تحقق مطلب مذکور 30درصد بیشتر از مجموع 8 سال گذشته در کشور کیلومتر خطی پرواز انجام خواهد شد.
کره‌ای در ادامه به اهداف و راهبردهای آزمایشگاه‌های سازمان اشاره کرد و گفت: تجهیز آزمایشگاه‌های مرجع، کنترل کیفیت و ارتقای حد تشخیص و افزایش ظرفیت آزمایشگاه از جمله اهداف سازمان است.
وی اعلام کرد: خوشبختانه کارهای بزرگی در آزمایشگاه‌های سازمان انجام شده که نوید تحول در زمینه زمین شناسی در کشور خواهد بود.
وی با بیان اینکه در گذشته هر نمونه برای 20 و 40 نمونه با دقت قسمت در میلیون آنالیز می‌شد، ادامه داد: در حال حاضر 70 عنصر همزمان با دقت قسمت در تریلیوم آنالیز می‌شود.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول