اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان خبر داد:

کشف تونل‌های جدید در معدن نمکی چهرآباد زنجان

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: در دومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی تپه مردان نمکی چهرآباد تونل‌های جدیدی در سه بخش از محدوده کاوش‌های باستان‌شناسی کشف شده است.

کشف تونل‌های جدید در معدن نمکی چهرآباد زنجان
یحیی نقی‌زاده محجوب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: تونل‌های کشف شده در شمال شرق محدوده کاوش و در غرب این محدوده کشف شده است.
وی با اشاره به اینکه تونل نخست (شمال شرق محدوده کاوش) که تونل بسیار مرتفعی است با آوار معدنی پر شده است، ادامه داد: این تونل ادامه تونل تخریب شده در ترانشه A محسوب می‌شود.
مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان تصریح کرد: تونل کشف شده در محدوده شمال شرق تا دل کوه معدن نمک امتداد دارد.
وی با اشاره به اینکه تونل دوم در غرب محدوده مورد کاوش و در روزهای آخر کشف شده است، اضافه کرد: این تونل در تحتانی‌ترین قسمت ترانشه c قرار گرفته است.
نقی‌زاده محجوب با بیان اینکه بیشتر قسمت‌های تونل دوم نیز با آوار پر شده است، افزود: بخش‌هایی نیز به‌ صورت فضای خالی در این تونل باقی مانده است.
وی با اشاره به اینکه تونل سوم نیز در جهت شمال شرق محدوده کاوش امتداد یافته است، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت زمان در این فصل از کاوش عملیات مربوط به تونل‌ها به فصل آینده موکول شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان با تاکید بر اینکه یافته‌های بسیاری از فصل دوم کاوش در تپه مردان نمکی توسط باستان شناسان به ‌دست آمده است، ادامه داد: بررسی‌ها و مطالعات مورد نظر بر روی این یافته‌ها انجام می‌گیرد.
وی تصریح کرد: مطالعات میان‌رشته‌ای از جمله گیاه باستان شناسی، جانور‌شناسی، زمین‌شناسی،‌ مرمت و ... بر روی اشیاء کشف شده صورت می‌گیرد.
نقی‌زاده محجوب با اشاره به اینکه تپه مردان نمکی گنجینه‌های بزرگی از فرهنگ ایرانی را در دوره‌های مختلف پیش از اسلام و دوره اسلامی در خود جای داده است، اظهار داشت: در ادامه کاوش در فصل‌های آینده نیز به مطالعه و بررسی در دوره‌های مورد نظر پرداخته می‌شود.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول