اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی خبر داد:

کشتار رایگان دام قربانی در کشتارگاه‌های مجاز

خبرگزاری فارس: رئیس نظارت بر بهداشت عمومی اداره ‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در کشتارگاه‌های مجاز دامپزشکی کشتار و ذبح دام به صورت رایگان و با رعایت شرع و بهداشت انجام می‌شود.

کشتار رایگان دام قربانی در کشتارگاه‌های مجاز
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جعفر عطارباشی‌مقدم ظهر امروز در نشست خبری دامپزشکی خراسان رضوی که به منظور پیشگیری از کشتار غیر بهداشتی دام در محل شبکه دامپزشکی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در طی چهار سال اخیر در استان خراسان اقدامات زیادی در راستای تلاش حداکثری برای هدایت دام‌های قربانی به کشتارگاه‌ها برای انجام ذبح‌های کاملاً شرعی و اطمینان از سلامت و بهداشت دام انجام شده است.
وی با اشاره به نزدیک‌ شدن به ایام عید سعید قربان و اجرای فریضه قربانی کردن و نیاز جامعه به رعایت و حفظ بهداشت عمومی گفت: کشتار دام و قربانی در طول سال در منازل کمتر اتفاق می‌افتد و اما در روز عید سعید قربان ذبح در منازل و مکان‌های عمومی غیرمجاز و غیر بهداشتی انجام می‌شود.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی ضمن اشاره به اثرات روانی و بهداشتی کشتار در منازل اظهار داشت: تبعات منفی روانی دیدن صحنه ذبح در روح و روان بیننده آن می‌تواند اثر بلندمدت و بسیار منفی در وی ایجاد کند به‌ ویژه در سرنوشت احساس و روانی کودکان و خردسالان اثرات سوء زیادی بر جا می‌گذارد.
عطارباشی کشتار صنعتی دام را بهترین روش و قابل اعتمادترین راه ذبح اسلامی و بهداشتی دام معرفی کرد و افزود: کشتارگاه صنعتی مشهد با دارا بودن امکانات لازم در راستای ذبح دام با رعایت کامل موازین شرعی و بهداشتی کشتار و همراه با نظارت کامل بهداشتی و ناظرین شرعی تمام مراحل ذبح از انتخاب دام تا تحویل گوشت و آلایش دام را بر عهده می‌گیرد.
وی اظهار داشت: به مناسبت عید سعید قربان در کشتارگاه‌ها عرضه دام زنده با کمترین قیمت و با وجود باسکول‌های استاندارد انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که در حدود تعداد ۲ هزار رأس دام زنده در این روز ذبح شود.
عطارباشی ضمن اشاره به افزایش پشم بهداشتی مردم و رعایت بیشتر موازین بهداشتی در جامعه گفت: در سال گذشته در استان خراسان رضوی در حدود 30 درصد کشتارهای کل استان در روز عید قربان در کشتارگاه‌های صنعتی انجام شده است که این آمار در شهر مشهد به 50 درصد رسید.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: به طور دقیق در تمام استان خراسان در سال گذشته تعداد 9 هزار و 32 رأس کشتار دام وجود داشته که از این تعداد، ۳ هزار و 261 ذبح در کشتارگاه‌ها و تعداد 5771 در خارج از کشتارگاه‌ها انجام شده است.
وی ضمن تأکید بر رشد این آمار در مشهد، آمار شهرستان مشهد را چنین برشمرد: تعداد ۳ هزار و 786 کشتار در شهرستان مشهد انجام شده است که از این تعداد یک‌هزار و 905 ذبح در داخل کشتارگاه‌ها و تعداد یک‌هزار و 881 ذبح خارج از کشتارگاه‌های صنعتی انجام شد.
عطار باشی ذبح دام زنده را در کشتارگاه‌های صنعتی دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به ذبح سنتی و غیر مجاز آن معرفی کرد و در همین رابطه اظهار داشت: کشتار دام در کشتارگاه‌های صنعتی با تجهیزات کامل و نظارت بهداشتی و شرعی انجام گرفته و دام زنده و لاشه آن نیز ضمن معاینه دقیق و تأیید آن، مهر بهداشتی خورده و با اطمینان کامل قابل مصرف است.
وی افزود: کشتار دام در کشتارگاه‌های صنعتی ضمن رعایت بهداشت عمومی، فضولات و فاضلاب کشتار را تبدیل به یک آب تمیز و بدون بوی قابل استفاده برای مصارف کشاورزی می‌کند و همچنین شکمبه و ضایعات دام را تبدیل به کود برای مصرف کشاورزی کرده و از آن استفاده بهینه می‌کند.
عطارباشی اظهار داشت: سایر اندام‌های غیر قابل مصرف انسانی دام نیز تبدیل به پودر گوشت شده و برای مصارف خوراکی طیور قابل استفاده است و همچنین چرم و پوست دام در صورت کشتار صنعتی آن، سالم وکاملاً قابل استفاده باقی می‌ماند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره ‌کل دامپزشکی خراسان رضوی در همین راستا افزود: در رابطه با ذبح شرعی و رعایت موازین شرعی آن نیز در صورت ذبح سنتی هیچ تضمینی نسبت به رعایت آن وجود ندارد اما در کشتارگاه‌های صنعتی رو به قبله و موازین شرعی و حتی قرائت دعاهای مختلف برای ذبح‌ها و نذورات گوناگون توسط ناظران شرعی و نمایندگان ولی فقیه انجام می‌شود.
عطارباشی به ریختن خون قربانی در خیابان‌ها و معابر عمومی اشاره کرد و اظهار داشت: ریختن خون در خیابان و آلودگی زیست‌محیطی شایسته یک شهروند مسلمان ایرانی نیست و هیچ سند شرعی و تاریخی مبنی بر محاسن اجرای آن وجود ندارد.
وی در ارتباط با سایر خدمات ارائه شده توسط کشتارگاه‌های صنعتی مجاز اداره‌ کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: متقاضی می‌تواند دام مورد نظر خود را در زمان ذبح رویت کرده و نحوه ذبح آن را از مرحله اولیه تا انتها ببیند و همچنین امکان دیدن صحنه ذبح دام مورد نظر بوسیله دوربین‌های مداربسته‌ و ضبط و ارائه آن در قالب CD به کسانی که مایل به دیدن ذبح قربانی خود هستند، فراهم است.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی در زمینه آمار کشتار صنعتی هفت ماهه از ابتدای سال 90 تا مهر ماه اظهار داشت: در کل استان خراسان رضوی تعداد 565 هزار گوسفند، 37 هزار بز و بزغاله، 63 هزار گاو، 3هزار شتر و حدود 1200 شترمرغ کشتار صنعتی شده‌اند.
وی افزود: همچنین در کل استان در حدود 37 میلیون کشتار طیور وجود داشته که از این تعداد 261 هزار مورد به خاطر مسائل بهداشتی از مصرف انسانی خارج شده است.
عطارباشی مقدم با اشاره به حجم بالای کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی به‌ویژه در روز عید سعید قربان گفت: به دلیل حجم کاری بالا در روز عید و نیاز به پیش‌بینی تقریبی امور در این زمینه، بهتر است افرادی که تمایل به قربانی کردن دارند از از قبل از فرا رسیدن روز عید، قربانی خود را طی تماس رزرو کرده و در روز عید آن را تحویل گرفته یا برایشان ارسال شود.
وی گفت: طی هماهنگی‌های انجام شده پیش‌بینی شده که نیروهای خدمات‌رسان اداره دامپزشکی خراسان رضوی از ساعت 5/5 صبح روز عید تا ساعت 14 به ارائه خدمات بپردازند.
وی اظهار داشت: در روز عید قربان مراسم این روز سعید با حضور مسئولان استانداری، فرمانداری، شهرداری و سایر سازمان‌ها انجام شده و اکیپ‌ها و نیروهای بازرسی و روحانیون ناظر بر ذبح از محل شبکه دامپزشکی مشهد به تمام نقاط شهر اعزام و تا پایان وقتی که ذبح در شهر انجام می‌شود حضور داشته و خدمات‌رسانی می‌کنند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول