اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان دامپزشکی:

تأمین گوشت حلال و بهداشتی وظیفه دامپزشکی است

خبرگزاری فارس: سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان دامپزشکی کشور گفت: تأمین گوشت سالم، بهداشتی و حلال وظیفه دامپزشکی است و باید این مجموعه به رسالت خود به صورت دقیق عمل کند.

تأمین گوشت حلال و بهداشتی وظیفه دامپزشکی است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام محمد باقر لیاقتی عصر امروز در نشست با روحانیان ناظر بر ذبح شرعی در اردبیل اظهار داشت: این سازمان باید زمینه بهره‌مندی مردم را از گوشت مناسب فراهم کند تا مبادا به برخی از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در جامعه دامن زده شود.
وی با بیان احادیث و روایاتی از کتب آسمانی و ائمه اطهار (ع) در مورد تأمین غذا و روزی حلال به ویژه اطمینان داشتن به غذای سالم و حلال گوشت و مواد پروتئینی تصریح کرد: با توجه به این‌که مصرف این مواد نیاز روزانه مردم است به همین خاطر باید در تأمین سلامت گوشت و فرآورده‌های مرتبط با آن دقت لازم شود تا مبادا نگرانی و دغدغه مردم در این زمینه مشکلاتی را به وجود آورد.
لیاقتی در ادامه خاطر نشان کرد: این سازمان با همراهی و همکاری خوب روحانیان شهرها و مراکز مختلف استان‌ها تلاش می‌کند تا بر کشتارهای روزانه دام و طیور نظارت کرده و اجازه ندهد فرآورده خام دامی بدون نظارت شرعی و بهداشتی وارد چرخه مصرف شود.
این مسئول اضافه کرد: نظارت بهداشتی و شرعی بر لاشه دام و طیور کشتار شده در تمام کشتارگاه‌های دام و طیور کشور انجام می‌شود تا این‌که گوشت و آلایش گوشتی مطمئن، پاک، حلال و مباح در اختیار مردم قرار گیرد.
سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان دامپزشکی کشور با بیان این‌که ذبح شرعی در کشتارگاه‌ها و مصرف گوشت حلال همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است، ادامه داد: برای کاستن از این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها باید به گونه‌ای حرکت کنیم تا مشکلات و معضلات جامعه از این بابت برطرف شده و برخی از افراد سودجو نیز فرصت بر هم زدن نظم و آرامش روانی مردم را نداشته باشند.
وی گفت: با تلاش حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و دامپزشکی در این راستا در اواخر سال 87 قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که در اوایل سال 88 نیز هیئت دولت آن را در قالب آیین‌نامه‌ای برای اجرا ابلاغ کرد.
لیاقتی افزود: در حال حاضر ذبح شرعی به صورت قانونی در تمام کشتارگاه‌های استان‌های کشور اجرایی می‌شود که در استان اردبیل نیز با توجه به صنعتی شدن کشتارها و تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی سعی می‌شود نظارت در حد مناسب، مطلوب و کافی اتفاق بیفتد.
وی تصریح کرد: مردم استان اردبیل مطمئن باشند که گوشت ناسالم و غیرحلال وارد چرخه مصرف نشده و آنها از این بابت اطمینان داشته باشند تا زمینه امنیت و آرامش روانی نیز بهتر فراهم شود.
لیاقتی با استناد به آیات متعدد قرآن کریم به تاکید اسلام در تأمین غذای حلال و گوشت و آلایش گوشتی بهداشتی و مناسب و تأثیرات مادی و معنوی آن اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از وظایف حکومت اسلامی تهیه غذای سالم و حلال برای مردم است و این امر به عنوان یک اصل مهم در دستور دین مقدس اسلام مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.
وی با تاکید بر این‌که نظارت بر ذبح شرعی در کشتارگاه‌های دام و طیور بر عهده نمایندگی ولی فقیه است، خاطر نشان کرد: گوشت‌های وارداتی از کشورهای دیگر با حضور روحانیان ناظر شرعی و کارشناسان ناظر بهداشتی دامپزشکی و با کنترل و نظارت دقیق بهداشتی و شرعی وارد کشور می‌شوند و کاملاً مورد اطمینان، مطهر، پاک و حلال هستند.
لیاقتی تشکیل دوره آموزشی برای مسئولان دفاتر ادارات کل دامپزشکی، ناظران ذبح شرعی در کشتارگاه‌ها و مسئولان و دست‌اندرکاران کشتارگاه‌ها را از برنامه‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان دامپزشکی کشور در بحث فرهنگی و تحکیم و تعمیق باورهای دینی اعلام کرد.
این مسئول در ادامه سخنان خود با ابراز رضایت بر اجرای ذبح شرعی در کشتارگاه‌های استان اردبیل این استان را یکی از استان‌های پیشرو در کشور اعلام کرد و ادامه داد: مسئله نظارت بر ذبح شرعی در تمامی کشتارگاه‌های دام و طیور استان اردبیل با جدیت اجرا می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: این امر مرهون تلاش‌های مسئولان استانی از جمله نماینده ولی فقیه در استان، ائمه جمعه شهرستان‌ها، نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی و مسئولان دامپزشکی استان اردبیل است.
‌در این جلسه سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل نیز اضافه کرد: تمامی کشتارگاه‌های دام و طیور استان اعم از صنعتی و سنتی ناظران شرعی و بهداشتی دارد.
صادق صالحی گفت: لاشه‌های استحصال شده از کشتارها با کنترل و نظارت کامل بهداشتی و شرعی دامپزشکی وارد بازار مصرف می‌شود.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از تجمیع کشتارگاه‌های سنتی و هدایت آنها به کشتارگاه‌های صنعتی در آینده نزدیک در استان اردبیل خبر داد.‌
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول