به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدتقی فخریان ظهر امروز در مراسم افتتاحیه جشنواره طرح توسعه و تعلیم فرآیندهای نوین یاددهی و یادگیری، با تاکید این مطلب اظهار داشت: سنگ بنای یک جامعه را آموزش و پرورش تشکیل میدهد و هرچه گروههای سنی پایینتر باشد آموزش بهتر درک میشود زیرا که این سنگ بناها قرار است ریشه یک بنا باشد.
وی افزود: بخشنامههایی به صورت دیکته شده از وزارتخانهها و در آخر به مدارس فرستاده میشود که این یک روش مدیریتکردن به صورت طولی است که از بالا به پایین و دستورات از پایین به بالا فرستاده میشود که در این فعالیت هیچ خلاقیتی انجام نگرفته و بیشتر یک تکلیف خوانده میشود.
فخریان افزود: باید در مدارس و کلاسهای درس تحولی ایجاد کرد و اگر یک معلم خلاق بتواند یک تحول خلاقانه و یک طرحی را ایجاد کند باید به صورت عرضی به آن نگاه کرد و آن را به مناطق، ناحیهها، مدارس دیگر گسترش داد تا دیگران هم برای درک بیشتر از اینگونه طرحها استفاده کنند و ضرورت عرضی یک ضرورت است.
وی افزود: برای انتقال اطلاعات و آموزههای متفاوت در قالبهای هنری، صوتی، تصویری و در قالبهای دیگری به دانشآموزان صورت گیرد.
وی بیان کرد: هر تکنولوژی پیشرفته که اطلاعات به صورت آماده دراختیار جوانان قرار دارد اما باز هم مکتوبات حرف نخست را میزند و جای کتاب را نخواهند گرفت.
فخریان گفت: باید تلاش کرد تا هنرها و خلاقیتها به کار افتد تا نسلهای آینده نگاهی عاقلانه و با آموزههای بیشتری به نظام داشته باشند و این نگاه تنها زمانی اتفاق میافتد که این طرحها و ایدهها در مقطع ابتدایی صورت بگیرد.
فخریان گفت: اگر یادگیری را جریانی هدفمند و پیوسته بدانیم که از مبادی آغاز و به نتایج میرسد؛ ارزشیابی هم جریانی پیوسته است که از مبادی آغاز میشود و به نتایجی میرسد؛ یعنی دوش به دوش یادگیری به پیش میرود بنابراین ارزشیابی زمانی برای یادگیری و در راستای بهبود یادگیری خواهد بود که پیوسته اطلاعات مفیدی برای دانشآموزان از طریق بازخورد، فراهم آورد.
وی با بیان این مطب افزود: با ترکیب و تحلیل اطلاعات به دست آمده از این نوع ارزشیابیها که طی مراحل مختلف گردآوری شده است، معلم میتواند تصمیمهای مناسب آموزشی درباره دانشآموز بگیرد، با این توضیحات روشن میشود که این الگوی ارزشیابی کاملاً پویا است و عنصری که پویایی آن را تشدید میکند ارائه بازخوردهای توصیفی است، تحقیقات زیادی نشان داده است که بازخوردهای توصیفی سبب بهبود یادگیری دانش آموزان میشود.
انتهای پیام/آ20
اخبار مرتبط
-
ارزیابی مستمر فرآیند تدریس و یادگیری ریاضی را بهبود میبخشد
-
تاثیر مثبت نوسازی فضای آموزشی بر یادگیری
-
پیشکسوتی زودرس در یادگیری، آفت تحصیل علم است
-
قرائت، حفظ و یادگیری قرآن همراه با تدبر در آیات باشد
-
راهاندازی 2 مرکز مستقل اختلال یادگیری در خرمآباد
-
والدین بستر یادگیری را برای فرزندان آماده کنند
-
در آرزوی یادگیری زبان فارسی هستم
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.