اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

تابش:

امکان پس‌انداز از یارانه‌ها برای خانواده‌ها مقدور نیست

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: پس‌انداز از یارانه‌های واریزی دولت برای مردم، آنگونه که بر روی آن مانور داده می‌شود، مقدور نیست.

امکان پس‌انداز از یارانه‌ها برای خانواده‌ها مقدور نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا تابش پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز طرح بیمه زنان سرپرست خانوار اردکان اظهار داشت: باید در نحوه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اندیشه کرد و تجدیدنظری نسبت به چگونگی اجرای آن داشت.
وی افزود: این طرح باید به گونه‌ای اجرا شود تا طوری نشود پولی که باید صرف سرمایه‌گذاری کلان شود، بین خانواده‌ها توزیع شود و به دلیل رشد نرخ تورم و کاهش قدرت خرید، رضایت‌مندی آنها را در پی نداشته باشد، از طرف دیگر، پولی برای حمایت از تولید نباشد و اقتصاد کشور فلج شود.
نماینده مردم اردکان در مجلس اظهار داشت: با توجه به تورم نقطه به نقطه تیر و مرداد امسال نسبت به سال قبل که حدود 27 درصد است و به همین میزان قدرت خرید مردم را کاهش داده است، اگر درآمد متوسط یک خانوار چهار نفره در ماه را 650 هزار تومان در نظر بگیریم، حدود معادل مبلغ پرداختی بابت یارانه‌ها صرف مهار تورم می‌شود و چیزی از مبلغ یارانه‌ها برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری به نحوی که دائما بر روی آن مانور داده می‌شود، نمی‌ماند.
تابش در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به تعریف جدید فقر در جهان که فقدان و نامناسب بودن تغذیه و امکانات زندگی را مدنظر دارد، خط فقر مطلق را که درآمد ماهانه کمتر از 400 هزار تومان در شهرستان‌ها و 700 هزار تومان در تهران ذکر می‌شود، وضعیت رشد سالانه فقر در کشور را حدود 15 درصد اعلام کرد.
وی افزود: این میزان رشد فقر و شکاف درآمدی بین دهک‌های بالا و پایین جامعه، زیبنده کشوری با این منابع غنی خدادادی و نیروی انسانی متخصص نیست و شرایط کشور در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باید به سمتی سوق یابد که با توجه به مجموعه پتانسیل‌های کشور، همه اقشار جامعه از مزیت‌های آن بهره‌مند شوند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: افراد واقع در بالاترین دهک‌ها، 20 برابر دهک‌های پایینی مصرف می‌کنند و 10 درصد از ثروتمندترین اقشار جامعه حدود 30 درصد هزینه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به آمارهای ارائه شده از طرف بانک مرکزی، شاخص تورم تولید از فروردین 89 تا مدت مشابه در سال 90 حدود 37 درصد افزایش یافته است و تورم حال حاضر نیز 20 درصد است که تا آخر سال پیش‌بینی می‌شود این میزان افزایش یابد.
تابش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز طرح بیمه زنان سرپرست خانوار زیر پوشش کمیته امداد در شهرستان اردکان با اشاره به نیت خیر امام (ره) در ایجاد این نهاد پربرکت، از خدمات و زحمات کارکنان آن قدردانی کرد.
وی افزود: در راستای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه کشور و قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مقرر شده تا زنان سرپرست خانوار کمیته امداد، زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند که یک سوم هزینه‌های این طرح توسط کمیته امداد و دو سوم باقیمانده نیز از محل درآمدهای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تامین می‌شود که خوشبختانه امروز شاهد اجرای این طرح در شهرستان اردکان هستیم.
محمدرضا تابش گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران که یکی از اهداف و شعارهای محوری آن تحقق عدالت است، نباید تنها به عدالت به صورت توزیعی اکتفا کرد بلکه عدالت در تمام ابعاد  باید به مرحله اجرا درآید.
وی بیان کرد: کمیته امداد نیز به عنوان یک نهاد حمایتی باید ضمن رسیدگی به وضع مددجویان زیر پوشش به ویژه زنان سرپرست خانوار، آنان را به سمت توانمندسازی و خودکفایی پایدار هدایت کند.
نماینده مردم اردکان در مجلس با اشاره به ملاقات با سرپرست کمیته امداد امام (ره) کشور و توافق صورت گرفته برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی برای مددجویان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) اردکان، از تعلل در پیگیری موثر این توافقات انتقاد کرد.
تابش خاطرنشان کرد: با توجه به فراهم بودن امکان سرمایه‌گذاری برای مددجویان و زمینه کار و تولید برای توانمندسازی آنان، هیچگونه تعللی پذیرفتنی نیست.
وی اظهار امیدواری کرد با اجرایی شدن این طرح در چند سال آینده، فقیری در اردکان وجود نداشته باشد.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول