اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس سازمان توسه تجارت ایران:

صادرات غیرنفتی ایران از مرز 24 میلیارد دلار گذشت

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه میزان صادرات در هفت ماه گذشته از 24 میلیارد دلار گذشت، گفت: در مقایسه تناژ واردات و صادرات به کشور 64 میلیون تن نیز جابه‌جایی بار داشتیم.

صادرات غیرنفتی ایران از مرز 24 میلیارد دلار گذشت
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حمید صافدل بعد از ظهر امروز در هفدهمین همایش توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز اظهار کرد: بحران موجود در جهان که پس از جنگ دوم جهانی بی‌سابقه است با تحولات سیاسی کشورها و بلایای طبیعی به اوج خود رسیده و توجه تمام دولتمردان را به سمت توسعه صادرات سوق داده تا امنیت و رفاه ملت‌های خود را تامین کند.
وی افزود: در این بین نامگذاری سال 90 به سال جهاد اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب حاکی از آن است که در شرایط کنونی توجه به این بحث یک اصل است و برای فعالیت در این حوزه باید اخلاص و صداقت را در مسیر این اقتصاد به کار ببندیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه گفت: شرایط فعلی بازار هر چند می‌تواند یک تهدید تلقی شود اما برای برخی دیگر می‌تواند به فرصت‌های بسیار عالی تبدیل شود.
صافدل اظهار کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب صادرکنندگان اکنون افسران خط مقدم جهاد اقتصادی هستند.
وی اضافه کرد: اکنون غرب با وجود پیمان‌های تجاری با شرکای خود در اثر بحران‌های اقتصادی به پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصادی انفرادی در کشورهای خود اقدام کرده تا منافع شخصی دولت‌ها تامین شود.
صافدل گفت: با این اوصاف برای حمایت از تولید دیگر نیاز به حمایت بنگاه به بنگاه نیست و باید بنگاه‌های صادراتی تقویت شوند.
وی تصریح کرد: دولت توانسته با اقدامات خود با تحقق 150 درصدی برنامه چهارم توسعه از مرز تعیین شده عبور کند به طوری‌که در حال حاضر نسبت صادرات به واردات کشور از نسبت یک به سه امسال به یک نسبت 69 درصدی رسیده و بخش اعظمی از صادرات پتروشیمی و میعانات گازی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با اشاره به توانمندی‌های بخش خصوصی گفت: هنر بخش خصوصی پیش‌بینی درست و در صورت نیاز تغییر دادن مسیر اقتصاد است.
صافدل ادامه داد: با این اوصاف میزان صادرات در هفت ماه گذشته از 24 میلیارد دلار گذشت که البته در مقایسه تناژ واردات و صادرات به کشور 64 میلیون تن نیز جابه‌جایی بار داشتیم و در شش ماه گذشته این رقم از مرز 5 میلیون تن کالا از 90 کشور جهان گذشته است.
وی با اشاره به آمار ترانزیت کالا در شش ماه گذشته تصریح کرد: در شش ماهه ابتدای سال 90 میزان ترانزیت کالا 5 میلیون تن به ارزش 19 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با سال 89 به لحاظ وزنی هشت درصد و به لحاظ ارزشی 27 درصد رشد داشته است.
 صاف‌دل با اشاره به تحقق 150 درصدی اهداف کمی صادراتی کشورمان در برنامه چهارم گفت: در سال 89 به بالاترین درصد تحقق اهداف صادراتی در کل سال‌های برنامه چهارم و کل برنامه‌های توسعه قبلی دست یافته‌ایم.
 وی ادامه داد: نسبت صادرات غیرنفتی به واردات در سال 84، 28 درصد، در سال 89، 51 درصد و در سال 90، 69 درصد بوده است.
 رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، تامین منابع مالی را به عنوان بازوی توانمند سرمایه‌گذاران از مهم‌ترین بسترهای توسعه اقتصادی عنوان کرد و گفت: طراحی ابزارهای متنوع برای تجهیز منابع مالی و به کارگیری آنها در طرح‌ها و پروژه‌های مختلف و برآورد نیازهای مالی سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی با استفاده از ابزارهای نوین در توسعه تجارت خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر حضور بخش خصوصی در مراکز تصمیم‌گیری اقتصادی پررنگ است و فضای کسب و کار را متحول کرده اما دولت نیز برای بهبود این فضا پیشنهاداتی دارد که از جمله آنها می‌توان به مدیریت نوسانات نرخ ارز در کشور، تسهیل مقررات دریافت تسهیلات صادراتی از منابع داخلی، استفاده بیشتر از منابع بانک توسعه اسلامی، اجرایی کردن سهم 10 درصد تسهیلات اعطایی بانک‌ها، افزایش اعتبار صندوق توسعه صادرات برای پوشش صادرات کشور، گشایش اعتبار نزد بانک‌های کشورهای هدف، ایجاد شعب تخصصی صادرات در بانک‌ها، ایجاد شعب صرافی متعدد در خارج از کشور و کاهش زمان در ارائه خدمات بانکی اشاره کرد.
انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول