اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

برای نخستین بار صورت گرفت؛

اجرای طرح خاک‌ورزی حفاظتی در آذربایجان شرقی

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: طرح خاک‌ورزی حفاظتی که روشی نوین در کشت محصولات زراعی است برای نخستین بار در شهرستان های تبریز، اهر، میانه، هشترود و چاراویماق اجرا شد.

اجرای طرح خاک‌ورزی حفاظتی در آذربایجان شرقی
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در جمع کشاورزان استان، با بیان اینکه طرح خاک‌ورزی حفاظتی که روشی نوین در کشت محصولات زراعی است برای نخستین بار در شهرستان های تبریز، اهر، میانه، هشترود و چاراویماق اجرا شد، اظهار داشت: این طرح در قالب بسته‌های حمایتی هدفمندی یارانه‌ها در بخش کشاورزی اجرا می‌شود و هدف از اجرای این طرح، حفاظت منابع اولیه، صرفه‌جویی در زمان و سوخت و بالا بردن بهره‌وری در کشاورزی است.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح 40 درصد در سوخت صرفه‌جویی می‌شود، ادامه داد: همچنین با اجرای این طرح در اراضی کشاورزی 30 درصد درآمد کشاورزان افزایش می‌یابد.
جواد زینالی‌مهر رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه خاک‌ورزی حفاظتی نوعی کشت به روش نوین است که در آن عملیات زراعی از سه مرحله به یک مرحله کاهش و مدت زمان کشت از شش ساعت به یک و نیم ساعت کاهش می‌یابد، افزود: کاهش هزینه،حفظ رطوبت، حفظ بقایای گیاهی و افزایش محصول از مزایای این طرح است.
وی با بیان اینکه با اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها در بخش کشاورزی برای این طرح 6 میلیارد و220 میلیون ریال هزینه شده است، ادامه داد: برای اجرای این طرح 85 دستگاه ماشین آلات جدید تولید داخل خریداری شده است.
زینالی‌مهر با بیان اینکه در راستای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، برای توسعه طرح خاک‌ورزی حفاظتی در استان، تسهیلات بلاعوض و کم بهره در اختیار کشاورزان قرارمی‌گیرد، گفت: بدین منظور تسهیلات کم‌بهره با اقساط  پنج ساله در اختیار درخواست کنندگان قرار گرفته و برای خرید ماشین آلات کشاورزی مورد استفاده در این طرح نیز 85 درصد قیمت ماشین آلات را دولت تقبل می‌کند.
وی وسعت کنونی اجرای این طرح را در دو روستای اسکندر و ایستار شهرستان تبریز150 هکتار عنوان کرد و یادآور شد: برای اجرای این طرح حدود 80 نفر از کشاورزان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی اراضی خود را تجمیع کرده و طرح خاک ورزی حفاظتی و کشت یکپارچه و مستقیم را اجرا کرده‌اند.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول