اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

یک نویسنده تئاتر؛

جشنواره‌های تئاتر ضدتئاتر اصیل هستند

خبرگزاری فارس: یک نویسنده تئاتر گفت: پدیده‌ای به نام تئاتر در کشور نمی‌شناسم و جشنواره‌های تئاتر را نیز ضد تئاتر اصیل می‌دانم.

جشنواره‌های تئاتر ضدتئاتر اصیل هستند
جمشید خانیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: جشنواره‌ها به جای ایجاد عملکرد مثبت رویکرد منفی در تئاتر ایجاد کرده و در واقع ضد تئاتر عمل می‌کنند، بنابراین لازم است یک نگاه اصلاح‌گرایانه نسبت به جشنواره‌های تئاتر داشته باشیم.
وی درباره نظر داوران جشنواره درباره کارگردانی ضعیف آثار در بیست و سومین جشنواره تئاتر اصفهان نیز گفت: تئاتر شهرستان‌ها در واقع حلقه‌ای از زنجیره تئاتر کل کشور بوده و از آن جدایی‌ناپذیر است.
نویسنده تئاتر ادامه داد: ضعف تئاتر پایتخت همانند یک اپیدمی بر تئاتر کل کشور اثرگذار است و به نظر من اطلاعات داوران جشنواره درباره تئاتر اصفهان بسیار کم بوده است.
وی تصریح کرد: جشنواره تئاتر اصفهان نمی‌تواند نماینده تئاتر یک استان تلقی شود و نظر کلی درباره تئاتر یک استان  با توجه به یک جشنواره  قضاوت صحیحی نیست.
خانیان افزود: گرچه بسیاری از گروه‌های تئاتری اصفهان در جشنواره شرکت نداشتند اما بسیاری از شرکت‌کنندگان نیز جزو کارگردانان با تجربه و فهیم اصفهان بودند.
وی تصریح کرد: البته به این نکته هم توجه داشته باشیم که ممکن است اشکالی وجود داشته باشد، ولی اگر این مشکل مختص تئاتر اصفهان نبوده و مربوط به جشنواره است.
نویسنده تئاتر اضافه کرد: به نظر من  در برابر نظر داوران نباید موضع‌گیری خاصی کنیم زیرا این تنها یک هشدار محسوب می‌شود، بنابراین بهتر است در برابر آن موضع‌گیری نکرده و آن را به نفع خود تبدیل به نکات مثبت کنیم.
وی درباره تعامل نویسندگان تئاتر با کارگردانان نیز گفت: کتاب‌های من همگی مکتوب هستند و چندان با کارگردان‌های مختلف در این‌باره تعامل ندارم.
خانیان افزود: این امر را منطقی نمی‌دانم که کارگردان برای انجام هر کاری از نویسنده مجوز دریافت کند بلکه اطلاعات تئاتری و فهم فرهنگی یک کارگردان در پرداخت به اثر مهم است.
وی با اشاره به اینکه ممکن است دیدگاه و برداشت کارگردان با نویسنده در مورد یک اثر متفاوت باشد، تصریح کرد: متن یک نمایشنامه ‌نویس پیشنهادی برای کارگردانان است و هر کارگردان بسته به برداشتی که از آن کرده آن را به مخاطبان پیشنهاد می‌کند.
این نمایشنامه ‌نویس ادامه داد: البته این مطلب متفاوت از برداشت غلط یک کارگردان از اثر نویسنده و اشتباه اجرا کردن آن است.
وی تاکید کرد: سال‌ها پیش چند اجرا از کارهایم را دیدم و از آن به بعد تصمیم گرفتم دیگر سر صحنه اجرای تئاترهایی که با برداشت از نمایش من ساخته می‌شود، نروم.
خانیان افزود: البته در طول این سال‌ها زمانی که داور جشنواره‌ها بوده‌ام ناخواسته اجرای نمایش‌نامه‌هایم را توسط کارگردانان مختلف دیده‌ام و در مجموع راضی نبوده‌ام.
وی با بیان اینکه نمایشنامه‌ نویسان متبحری در کشور وجود دارند تصریح کرد: بر عکس ادعای بعضی افراد از لحاظ نمایش خوب در کشور مشکلی نداریم بلکه مشکل اصلی کارگردانی ضعیف و بدون اندیشه آثار و درست درک نکردن متون نمایشی است.
این نویسنده تئاتر درباره استقبال کارگردانان از نمایشنامه‌های خارجی نیز بیان داشت: من ا اجرا شدن نمایشنامه‌های خارجی استقبال می‌کنم اما با اینکه فضای کار نمایشنامه‌نویس و شخصیت‌های آن خارجی باشد مخالفم.
وی ادامه داد: از دیدگاه من نمایشنامه‌ نویسی که همواره از کاراکتر خارجی در نمایش‌هایش استفاده می‌کند مناسبات و روابط آدم‌ها و قصه‌های ایرانی را به خوبی درک نکرده و  قدرت انتقال صحیح آن را نیز ندارد.
خانیان تاکید کرد: برای این نویسندگان نگارش متن و قصه با شخصیت‌های خارجی آسان‌تر است زیرا همواره آنها در سینما و تلویزیون دیده و در واقع به خوبی می‌تواند ادای آنها را درآورد.
وی اضافه کرد: اینکه نمایشنامه ‌نویس ایرانی نمایشی با شخصیت‌های خارجی بنویسد صحیح نیست اما کارگردانی نمایش‌های خارجی و اقتباس ایرانی از نمایش‌های خارجی می‌تواند به پیشرفت تئاتر کشور کمک کند.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول