اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

احیای بُعد معنوی عاشورا معنویت‌های دروغین را ریشه‌کن می‌کند

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم با هشدار نسبت به فعالیت جریان‌های معنوی نوپدید در مراسم‌های مذهبی همچون عزاداری‌های خانگی گفت: احیای بُعد معنوی عاشورا معنویت‌های دروغین را ریشه‌کن می‌کند.

احیای بُعد معنوی عاشورا معنویت‌های دروغین را ریشه‌کن می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین امیر شریفی سه‌شنبه شب در چهل و ششمین نشست گفتمان عقاید و اندیشه‌ها با موضوع بررسی وضعیت کنونی معنویت‌های نوپدید در کشور که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، با بیان اینکه امروزه کتب بسیاری از فرقه‌های جدید در بازار کشور ما وجود دارد، تصریح کرد: گرچه وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز بسیاری از این کتب را باطل یا به آنها مجوز نداده اما این کتب همچنان از طریق زیرزمینی تکثیر می‌شوند.
وی افزود: علاوه بر تکثیر زمینی، کتب آیین‌های جدید و جریان‌های معنوی نوپدید در فضای مجازی به راحتی قابل دسترس است و امروزه نیز کتب مرتبط با ترویج این آیین‌ها با عنوان موفقیت تکثیر می‌شود زیرا همه مردم به دنبال موفقیت هستند و از چنین کتبی استقبال می‌کنند.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: البته باید گفت که با محدودیت‌هایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و همچنین روشنگری‌هایی که توسط کارشناسان انجام شده گرایش مردم به آیین‌های جدید و این کتب کمتر شده است اما فعالیت‌های صورت گرفته کافی نیست.
وی بیان کرد: ضعف فرهنگی در هر جامعه‌ای وجود دارد و خرافه‌گرایی و گرایش به سمت رمالی از جمله ضعف‌های فرهنگی جامعه ما بوده که سبب شده معنویت‌های نوپدید در کشور ما به ویژه در میان زنان گسترش پیدا کند.
شریفی گفت: برخی کشورها به صورت عالمانه و آگاهانه پایگاه و مروج فرقه‌ها و معنویت‌های نوپدید در کشور ما هستند و البته نمی‌توان گفت که این اقدام توسط مسئولان سیاسی این کشورها صورت گرفته و یا مورد تایید آنها بوده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از دانشگاهیان ما امروز با کتب کوئیلو آشنایی دارند، تصریح کرد: ما باید به سمت نقد کتب معنویت‌های نوپدید حرکت کنیم و صرف اینکه بگوییم فلان شخص با ایدز از دنیا رفته ‌یا معتاد بوده و زن خود را طلاق داده دلایل خوب و قانع‌کننده‌ای برای جلوگیری از رفتن جامعه به سمت عرفان‌های نوپدید نیست.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه دهه 60 ترجمه کتاب‌های عرفانی جدید در کشور ما شروع شد، اظهار کرد: وقتی که عده‌ای از این کتب استقبال کردند، دهه 70 و نیمی از دهه 80 نهضتی از ترجمه کتاب‌های معنوی به زبان فارسی به راه افتاد و بالغ بر 4 هزار و 500 عنوان کتاب ترجمه شده برای این مدت زمان تاکنون شناسایی و معرفی شده است.
شریفی افزود: بسیاری از کتب معنویت‌های نوپدید از نظر طراحی و جذابیت متن در سطح بسیار بالایی هستند و این یکی از دلایل گرایش مردم ما به سمت اینگونه کتاب‌ها است.
وی ادامه داد: براساس اعلام رسمی وزارت ارشاد پس از کتب درسی و کمک درسی، کتب قصه، رمان و داستان‌های بلند و کوتاه رتبه سوم در میان کتب مطالعه شده در ایران دارند و کتب علمی متاسفانه رتبه صدم را دارند بنابراین باید از قالب‌های اثرگذاری چون قصه، رمان و داستان‌های بلند و کوتاه برای مقابله با ترویج معنویت‌های نوپدید استفاده کرد.
استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیش از 4 هزار سایت و وبلاگ در تبلیغ عرفان‌های معنوی نوپدید فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: براساس نظر کارشناسان هر کدام از این سایت‌ها و وبلاگ‌ها که فیلتر می‌شوند بلافاصله جایگزینی با امکانات و طراحی زیباتر برای آن مشخص می‌شود.
وی گفت: بشر جدید رو به سوی معنویت آورده و مراکز فیلمسازی جهانی هم که به دنبال جذب مخاطب و پول و القای اندیشه‌های خود هستند هم به دنبال فیلم‌های دارای مضامین عرفانی می‌روند و در حال حاضر می‌توان گفت که 100 فیلم با همین مضامین در حال تهیه است.
شریفی با تاکید براثر‌گذاری تبلیغ چهره به چهره گفت: مروجان معنویت‌های نوپدید از این ویژگی برای تبلیغ و ترویج عرفان‌های معنوی نوپدید بهره می‌گیرند و حتی محافل خانگی متعددی را در کشور برگزار می‌کنند.
وی بیان کرد: آنها از خرافه‌های مردم در خصوص عزاداری استفاده می‌کنند و حتی در مراسم‌های عزاداری و جلسات خانگی زنان فعالیت‌های گسترده‌ای را شروع کرده‌اند که این امر ضرورت احیای عرفان حضرت عباس و معنویت و اخلاق حضرت علی اکبر را می‌رساند.
این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: احیای بُعد معنوی عاشورا، معنویت‌های دروغین را برباد داده و آن‌ها را از میان برده و ریشه‌کن می‌کند.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول