اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مقتدایی:

تصمیم جدی برای تحقق مطالبات رهبری وجود دارد

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه‌های علمیه گفت: مطالبات رهبری علی‌الراس فعالیت‌ها و برنامه‌هاست و تصمیم قطعی و جدی برای تحقق آنها داریم.

تصمیم جدی برای تحقق مطالبات رهبری وجود دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله مرتضی مقتدایی سه‌شنبه شب در آیین‌ افتتاح کانون پرورش استعداد پژوهشگری طلاب که در ساختمان شماره چهار معاونت پژوهشی حوزه برگزار شد، با ابراز خرسندی از فعالیت کانون پرورش استعداد پژوهشگری طلاب اظهار کرد: باید بودجه فراوانی برای کانون اختصاص داده شود تا بهره‌برداری لازم از آن صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه‌های علمیه سابقه پژوهش فراوان است و امروز نیاز فراوانی نسبت به پژوهش احساس می‌شود.
مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: در گذشته افراد با انگیزه‌های شخصی، ایمانی و اعتقادی وقت خود را برای تالیف و پژوهش صرف می‌کردند و بودجه‌ای در اختیار آنها قرار نمی‌گرفت ولی از تمام لحظات عمر خود برای پژوهش استفاده می‌کردند.
وی بیان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «دوست ندارم جوانی را مشاهده کنم به جز آنکه مشغول تدریس و فراگرفتن باشد».
مقتدایی با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش گفت: امیدواریم همانطوری ‌که وقت خود را برای تحقیق و پژوهش صرف می‌کنید قصد خود را برای خدا خالص کنید تا تحقیقات شما منشا خیر و برکت و استفاده قرار گیرد و ثمرات آخرتی فراوانی به همراه آورد.
وی تصریح کرد: امروز باید در موضوعات جدید بتوانید تحقیق کنید و مقاله و تالیفی داشته باشید و علاوه بر تحقیق و پژوهش بازده خوبی به اجتماع و دانشگاه‌ها ارائه دهید تا دانشگاه‌ها از وجود محققان حوزه آگاه شوند.
مدیر حوزه‌های علمیه تاکید کرد: ظرفیت در حوزه بالاست و نهادها و موسسات پژوهشی فراوانی مشغول فعالیت هستند ولی هنوز نتوانستیم ظرفیت‌هایی که در حوزه وجود دارد عرضه کنیم.
وی با اشاره به سفر سال گذشته مقام معظم رهبری به قم گفت: رهبر معظم انقلاب بخشی از سفر خود را به بازدید از مراکز پژوهشی اختصاص دادند و این نکته اعجاب‌انگیز بود که مراکزی با تنگ‌دستی فعالیت‌های چشمگیری ارائه دادند.
مقتدایی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های فراوانی در حوزه انجام می‌شود ولی هماهنگی، انسجام و هم‌افزایی ندارد و در سال گذشته تصمیم گرفته شد مراکز جمع و هم‌افزایی صورت گیرد و از فعالیت‌های موازی جلوگیری شود.
وی با اشاره به اهمیت کانون پرورش استعدادهای پژوهشی طلاب گفت: فعالیت‌های این کانون مفید است و به اندازه توان خود از آن حمایت می‌کنیم؛ اگرچه باید مکانی وسیع‌تر و امکانات بهتر در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه سؤالاتی مبنی بر میزان تحقق مطالبات رهبری مطرح می‌کنند، با ابراز ناراحتی گفت: سؤالاتی در زمینه میزان بودجه اختصاصی برای این مطالبات مطرح نمی‌شود.
وی تاکید کرد: مطالبات به بودجه و زیرساخت‌هایی نیازمند است که باید فراهم شود تا بتوانیم مطالبات را برآورده کنیم.
مقتدایی با اشاره به نیاز به جذب طلبه گفت: افزایش دو برابری پذیرش طلبه یکی از مطالبات مقام معظم رهبری بود ولی اکنون حوزه جوابگوی نیاز کنونی خود نیست.
وی خاطرنشان کرد: بدون تردید اکنون نیاز به افزایش جذب طلبه داریم و مساجد خالی فراوانی داریم و از مراکز مختلف مانند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش متقاضیه طلبه و روحانی هستند.
مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: سال گذشته 2 هزار نفر در آزمون حوزه علمیه قم با انگیزه‌های دینی و از خانواده‌های اصیل و متدین به عنوان طلبه پذیرفته شدند ولی ظرفیت استان هزار نفر بود.
وی ادامه داد: با بهانه هزار نفر از طلاب مردود شدند ولی به عقیده من وظیفه ماست که به منازل رجوع و درخواست کنیم که افراد مستعد و متعهد طلبه شوند.
مقتدایی با اشاره به جلسه شورای شهر البرز گفت: مدیر حوزه استان البرز در این جلسه ابراز کرد 400 نفر طلبه از نظر علمی و تست هوش در حد بالا قبول شدند ولی 200 نفر را باید رد کنیم.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود فرمودند «دولت موظف است حوزه را کمک و حمایت کند و برای این کارها باید از بیت‌المال هزینه شود حمایت کرده و دخالتی هم نکند».
مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: رقم و میزانی که برای مکان‌ها و نهادهای دیگر هزینه شده حساب نمی‌شود و برای حوزه اگر رقمی اختصاص پیدا کند به طور مرتب در مصاحبه‌ها مطرح می‌شود.
وی عنوان کرد: مرحوم آیت‌الله صدوقی، امام جمعه یزد در جلسه‌ای به مطلب درج شده در روزنامه ایران اشاره کرد که 700 میلیارد تومان دولت به حوزه‌های علمیه و امور دین کمک کرده که فردی از این مطلب برداشت کرده بود به هر طلبه 10 میلیون پول می‌رسد.
مقتدایی با بیان اینکه اگر کارهایی نشده نمی‌توان گفت نمی‌توانستند بکنند بلکه بودجه نبوده است، گفت: مطالبات رهبری علی‌الراس فعالیت‌ها و برنامه‌هاست و تصمیم قطعی جدی برای تحقق آنها داریم و اکنون در حال پیگیری هستیم و بسیاری از این مطالبات نیز محقق شده و برخی در شرف طرح و برنامه‌ریزی است ولی به امکانات نیازمند است.    
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم نتایج و دستاوردهای کانون پرورش استعداد پژوهشگری طلاب وارد جامعه و دانشگاه شود.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول