اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با عدم تایید ضمانت شهرداری؛

نیمی از سال برای تحقق فاینانس متروی اهواز گذشت

خبرگزاری فارس: تحقق فاینانس قطار شهری اهواز، شش ماه معطل تایید ضمانت نامه‌های بانکی است.

نیمی از سال برای تحقق فاینانس متروی اهواز گذشت
مدیر عامل سازمان قطار شهری اهواز، امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز، در مورد وضعیت فاینانس قطارشهری اهواز اظهار داشت: فاینانس قطار شهری اهواز آماده اجرایی شدن و تمام مراحل انجام شده است، اما بانک عامل تضمین‌های موردنیاز را نمی‌پذیرد.
عباس هلاکویی با اشاره به اینکه ۴ میلیارد دلار فاینانس برای قطارهای شهری کشور تعیین شده است، گفت: برای محقق شدن فاینانس، ۵۰ درصد ضمانت‌های بانکی توسط دولت سپرده می‌شود و تامین ۵۰ درصد تضمین‌ها نیز به عهده شهرداری هاست، اما بانک تجارت به عنوان بانک عامل تضمین‌های ارائه شده از سوی شهرداری‌ها را نمی‌پذیرد.
وی افزود: به همین دلیل فاینانس قطار شهری اهواز که از فروردین ماه آماده اجرا بود، تاکنون به نتیجه نرسیده است.
هلاکویی خاطرنشان کرد: در جلسه دو روز پیش قطارهای شهری، سعیدلو معاون رئیس جمهور به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور مسئول پیگیری و حل مشکل ضمانت‌های بانکی شده است.
به گفته وی، استاندار خوزستان نیز برای حل مشکل ضمانت‌های شهرداری پیگیری‌هایی انجام داده که هنوز نهایی نشده است.
مدیر عامل قطار شهری اهواز همچنین با اشاره به اختصاص ۲ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به شبکه حمل و نقل ریلی کشور، گفت: این اعتبار دو سال پیش توسط مجلس مصوب شد که امسال قرار است اجرایی شود.
وی ادامه داد: ۵۰ درصد از اعتبارات صندوق توسعه سهم قطارشهری تهران و نیم دیگر آن سهم سایر قطارهای شهری است هلاکویی افزود: نحوه اختصاص اعتبارات صندوق توسعه نیز تا چند روز آینده مشخص می‌شود.
از زمان تصویب پروژه قطار شهری اهواز در اوایل دهه ۸۰، مقرر شده بود ۸۵ درصد اعتبارات موردنیاز این پروژه از طریق فاینانس (سرمایه‌گذاری خارجی) و ۱۵ درصد از طریق اعتبارات دولتی تامین شود و شرکت‌های چینی نورینگو و کیسون به عنوان فاینانسور این طرح انتخاب شدند. به دلیل مشکلات سرمایه گذاری خارجی در کشور و محقق نشدن تعهدات فاینانسور، در سفر دوم هیئت دولت به خوزستان در سال ۸۷ مقرر شد که به متروی اهواز بدون در نظر گرفتن قرارداد فاینانس اعتبار داده شود. با این وجود قطارشهری اهواز برای اجرایی شدن ظرف مدت پنج سال پیش‌بینی شده در طرح، سالانه به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در حالی که در چند سال اخیر سالانه با حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار به کار خود ادامه می‌دهد و به دلیل مشکلات مالی با عقب ماندگی بسیاری روبه روست و سه سال پس از زمانبندی تعیین شده یعنی در سال ۹۳ آماده بهره برداری می‌شود.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول