اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود تنوع سازه‌های آبی باستانی؛

ساخت موزه آب در استان لرستان ضروری است

خبرگزاری فارس: با وجود تنوع سازه‌های آبی باستانی و تاریخی نظیر آب انبارها و آسیاب‌های قدیمی، استخرهای تقسیم و توزیع آب و...احداث و ساخت موزه آب در استان لرستان ضروری است.

ساخت موزه آب در استان لرستان ضروری است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در خرم‌آباد، استان لرستان به لحاظ قرارگیری در زاگرس میانی، داشتن تنوع اقلیمی و زیستی، طبعیت بکر و زیبا، وجود آثار فراوان و متنوع باستانی و تاریخی و طبیعی، دارای توانمندی‌های بسیار خوبی برای توسعه صنعت توریسم و اکوتوریسم است.
مدیر گنجینه آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد گفت: یکی از ظرفیت‌های کم نظیر گردشگری در استان لرستان وجود ابنیه، تأسیسات و سازه‌های آبی باستانی و تاریخی است.
رضا میرزایی افزود: در استان لرستان ابنیه، تأسیسات و سازه‌های آبی باستانی و تاریخی ارزشمندی در زمینه تأمین، انتقال و توزیع آب اعم از پل‌ها، کانال‌های آب‌رسانی، آسیاب‌های آبی، استخرهای تقسیم و توزیع و ذخیره آب کشاورزی، حوضچه‌های آب با کاربرد آیینی، آب انبار، چاه، سیستم‌های انتقال و تأمین آب معابد و قلعه‌ها، سیستم‌های سطوح آب‌گیر و قنات وجود دارد، که شناسایی، ثبت، مرمت و بازسازی آن‌ها می‌تواند زمینه ساز ارتقای و گسترش صنعت استراتژیک گردشگری در استان لرستان باشد.
مدیر گنجینه آب استان لرستان گفت: شناسایی، معرفی و انتقال میراث ارزشمند گذشتگان در زمینه‌های آب به نسل حاضر و آینده از اهداف گنجینه آب است.
وی اظهار داشت: گرچه استان لرستان از نظر تعداد و تنوع سازه‌های آبی باستانی و تاریخی در کشور کم نظیر است ولی این استان فاقد موزه آب است.
این کارشناس ارشد آب‌های زیرزمینی در خصوص نداشتن موزه آب در استان لرستان گفت: در حالی که تعدادی از استان‌های کویری کشور که از این نظر قابل مقایسه با لرستان نیستند سال‌هاست موزه آب آن‌ها احداث و راه‌اندازی شده است.
وی تاکید کرد: با این همه پتانسیل و ظرفیت در زمینه آثار و تأسیسات و ابنیه قدیمی آب، ساخت و راه‌اندازی موزه آب در لرستان امری کاملاً ضروری است.
میرزایی در رابطه با برنامه‌های آتی گنجینه آب استان به خبرنگار فارس در پلدخترگفت: یکی از برنامه‌های گنجینه آب استان لرستان در سال جاری، برگزاری نمایشگاه عکس سازه‌های آبی تاریخی و باستانی در دهه مبارک فجر است.
وی افزود: در این نمایشگاه تعداد 50 تابلوی زیبا از ابنیه، تأسیسات و سازه‌های آبی باستانی و تاریخی، آبشارها و تالاب‌های استان را در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و از این طریق پتانسیل‌های گردشگری در زمینه آب را به گردشگران معرفی می‌کنیم.
مدیر گنجینه آب لرستان اظهار داشت: در جلسه‌ای که در 23 مهرماه امسال با دکتر کریمی ریاست موسسه ملی گنجینه آب کشور داشتیم مقرر شد، که تا پایان سال جاری مطالعات شناسایی ابنیه و سازه‌های آبی تاریخی و باستانی استان لرستان توسط مهندسین مشاور نشتاک آغاز شود.
وی مهم‌ترین برنامه گنجینه آب را ساخت موزه آب استان دانست و گفت: امیدواریم با حمایت‌های استاندار پرتلاش لرستان و همکاری و مساعدت سایر ادارات ذی‌ربط از جمله شرکت آب منطقه‌ای، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری خرم‌آباد با اختصاص یک قطعه زمین در مکانی مناسب در مجاورت دریاچه کیو یا مجاورت پل شکسته و تأمین اعتبار آن در سال 91 نسبت به احداث موزه آب استان، در زمینه ارتقای صنعت استراتژیک گردشگری لرستان گام مثبتی برداشته شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول