اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار تبریز عنوان کرد:

تلاش منفی برخی برای ممانعت از برگزاری هفته‌های فرهنگی

خبرگزاری فارس: شهردار تبریز گفت: برگزاری هفته فرهنگی در شهرهای خواهرخوانده و برخی از سوی سایر کلان‌شهرهای کشور امری رایج و طبیعی بوده و باعث شگفتی است که این قبیل برنامه‌ها باعث تعجب و تلاش منفی برخی افراد می‌شود.

تلاش منفی برخی برای ممانعت از برگزاری هفته‌های فرهنگی
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی و بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، علیرضا نوین اظهار داشت: برگزاری هفته‌های فرهنگی تبریز در سایر شهرهای کشور و نیز در سایر کشورها به ایجاد نوعی همگرایی فرهنگی و نیز بسترسازی برای گسترش و توسعه روابط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری میان دو طرف کمک می‌کند.
وی، برگزاری هفته فرهنگی تبریز در تاجیکستان را به‌عنوان عاملی سازنده در گسترش روابط دوستی با دولتمردان کشورهای منطقه عنوان کرد و افزود: شکی نیست که روابط فرهنگی و اولویت دادن به بخش فرهنگ در سپهر روابط بین دو کشور می‌تواند منجر به یافتن متحدهای جدید منجر شده و توطئه‌های دشمنان را خنثی کند.
نوین، تاثیر برگزاری هفته فرهنگی تبریز در تاجیکستان را فراتر از ارتباط بین هنرمندان ایرانی و تاجیک عنوان کرد و افزود: این روابط در درازمدت خواهد توانست نقش کلیدی خود را در ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه ایفا کند.
وی ادامه داد: مدیریت شهری تبریز به‌عنوان پیشگام فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی با درک همین اهمیت اقدام به برگزاری همزمان هفته فرهنگی تبریز در شهرهای دوشنبه و خجند جمهوری تاجیکستان کرد.
نوین افزود: برنامه‌ها بر اساس مطالعات میدانی ما از یک سال قبل در این کشور و با لحاظ شرایط فرهنگی اجتماعی و آداب و رسوم و علایق و مشترکات فرهنگی تنظیم شده بودند.
شهردار تبریز با بیان اینکه معرفی فرهنگ و توانمندی‌های فرهنگی تبریز به‌عنوان بخشی از وظایف ذاتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز به شمار می‌رود،گفت: بخشی از وظایف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، برگزاری هفته‌های فرهنگی تبریز در سایر شهرهای خواهر خوانده تبریز است و برگزاری هفته فرهنگی تبریز در خجند هم در این راستا بوده است.
نوین با بیان اینکه به موجب اساسنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز که به تایید و تصویب وزارت کشور رسیده است، تصریح کرد: برگزاری تورهای فرهنگی تبریز در نقاط مختلف به‌عنوان یکی از وظایف تعریف شده این سازمان به شمار می‌رود.
شهردار تبریز ابراز امیدواری کرد یک هفته فرهنگی دیگر طی ماه‌های آینده در یکی از شهرهای کشور برگزار شود.
وی همچنین با اشاره به پیمان خواهرخواندگی تبریز با شهر خجند خاطرنشان کرد: برگزاری هفته فرهنگی تبریز در شهرهای خواهرخوانده و سایر کشورهای آسیایی، اروپایی و حتی آفریقایی از سوی سایر کلانشهرهای کشور امری رایج و طبیعی است و موجب تعجب است که این قبیل برنامه‌ها باعث تعجب و تلاش منفی برخی افراد می‌شود.
شهردار تبریز با تاکید بر نتایج موثر و مثبت این رخداد مهم فرهنگی، همه افرادی را که با برگزاری این رخداد فرهنگی مخالفت می‌کردند به پذیرش واقع‌بینانه ثمرات آن دعوت کرد و از آنان خواست با حاشیه‌سازی در خصوص این رویداد فرهنگی، افکار عمومی را فریب ندهند.
نوین، با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و تاجیکستان خاطرنشان کرد: زبان فارسی، دین اسلام، تمدن کهن، فرهنگ و آداب و رسوم مشترک، فصل مشترک ما با تاجیکستان است و برگزاری هفته فرهنگی تبریز در آن کشور به تقویت روح همدلی و گسترش تولید و توسعه اقتصادی کمک شایانی کرده که آثار، نتایج و روند پیشرفت و توسعه سطح روابط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را در آینده‌ای نزدیک مشاهده خواهیم کرد.
شهردار تبریز با بیان اینکه تبریز و خجند به دلیل وجود مقبره شیخ کمال‌الدین خجندی در منطقه بیلانکوه تبریز از دیرباز با یکدیگر آشنایی و قرابت فرهنگی داشته‌اند، افزود: این هفته فرهنگی می‌تواند به بالندگی مجدد این درخت پربار و ایجاد زمینه‌های همکاری بیشتر یاری رساند.
وی اضافه کرد: اجرای هفته فرهنگی در هر شهری که برگزار شود، اقدامی در راستای توسعه فرهنگی است و حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ در این رویداد مهم به نمایندگی از شهروندان تبریزی، اعتلای نام و آوازه تبریز است.
شهردار تبریز، با ممتاز خواندن نقش تبریز در جغرافیای منطقه افزود: تبریز برای تاجیکستان به‌عنوان پایتخت فرهنگی ایران به شمار می‌رود و برای تاجیکان بسیار مهم و ارزشمند بود که هنرمندان تبریزی در این کشور برنامه‌های متعدد فرهنگی اجرا کنند.
نوین با موثر خواندن این رخداد فرهنگی در سطح روابط سیاسی ایران و تاجیکستان و شهرهای تبریز، خجند و دوشنبه گفت: بی‌شک آینده‌گان از نتایج این سفر بهره‌های فراوانی خواهند برد و اقدام کاروان فرهنگی تبریز در تاجیکستان را در این راستا خواهند ستود.
 شهردار تبریز با اشاره به هدف‌گذاری‌های صورت گرفته برای این رخداد فرهنگی افزود: امضای سند رسمی خواهرخواندگی به تعبیر ما و برادر شهری به تعبیر تاجیک‌ها، حضور فعال فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای آسیای مرکزی و ایفای نقش مؤثر در آن کشورها از جمله اهداف این رخداد فرهنگی به شمار می‌رورد.
 وی ادامه داد: همچنین، شناساندن تاریخ و فرهنگ غنی جمهوری اسلامی ایران و شهر تبریز به سایر ملل به خصوص برای ملت‌هایی که دارای پیشینه تاریخی و مشترکات فرهنگی با کشور ما هستند از جمله اهداف مورد نظر برگزاری هفته فرهنگی تبریز در تاجیکستان بود.
نوین، توسعه روابط در ابعاد مختلف شهری نظیر فعالیت‌های مشترک فرهنگی، علمی، فنی، عمرانی و آموزشی را از دیگر اهداف هفته فرهنگی تبریز در تاجیکستان عنوان کرد و افزود: تبادل اطلاعات و تجارب در زمینه علوم، تحقیقات و فناوری و ارتقای صنعت گردشگری و اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری مشترک از دیگر اهداف این سفر به شمار می‌رود.
شهردار کلانشهر تبریز، با ابراز خرسندی از نتایج این سفر گفت: در حوزه فرهنگی باید گفت این اتفاق به یادماندنی باعث شد تا گامی دیگر در معرفی فرهنگ، تاریخ، تمدن و هنر تبریز در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران برداشته شود و تاجیک‌ها با فرهنگ و هنر غنی و جهان شمول ایرانیان و به خصوص تبریزی‌ها آشنا شوند.
وی افزود: متقابلاً هنرمندان ما نیز با داشته‌ها و توانمندی‌های فرهنگی تاجیکستان آشنا شدند، این رویداد بسیار مهم نوعی تبادل فرهنگی بود که می‌تواند در افزایش اطلاعات و تاثیرگذاری در کشورهای آسیاسی مرکزی نقشی بسزا داشته باشد.
نوین در تشریح دستاورد این رخداد فرهنگی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین برنامه‌هایی به خود ارزیابی و خودباوری هنرمندان ما می‌انجامد و تبریز به‌عنوان یک شهر تاریخی و فرهنگی به جهانیان معرفی می‌شود.
وی با اشاره به توانمندی هنرمندان عرصه‌های مختلف تبریز گفت: هنرمندان رشته‌ها و عرصه‌های مختلف تحرک و تلاش مضاعفی دارند و آثار هنری که از سوی ایشان خلق می‌شود، موجب پویایی و تعالی برنامه‌ها و سطح آثار و تولیدات می‌شود.
نوین با بیان اینکه سفر اخیر کاروان فرهنگی تبریز به تاجیکستان یک سفر فرهنگی بود، خاطرنشان کرد: این کاروان با هماهنگی نهادهای مرتبط و با نظارت دقیق نهادهای ذی‌ربط به آن کشور اعزام شدند و شکی نیست که کاروان اعزامی با هنرنمایی و تاکید بر شئون و ارزش‌های اسلامی و ملی، موجب سرافرازی روزافزون نظام مقدس جمهوری اسلامی شده‌ است.
شهردار تبریز با بیان اینکه این رویداد فرهنگی در زمینه سیاسی نیز آثار و نتایج سودمندی به دنبال دارد، افزود: از رهگذر برگزاری چنین اتفاقات مهم فرهنگی، سطح مناسبات سیاسی دولتمردان هر  دو کشور روزافزون می‌شود و بر گسترش روابط سیاسی دو کشور کمک می‌کند و به تعامل بیشتر دو ملت می‌انجامد. 
وی تاکید کرد: برگزاری هفته‌های فرهنگی تبریز در کشورهای مختلف باعث می‌شود که آنان با واقعیت‌ها و حقیقت توانمندی جمهوری اسلامی ایران و جهان شهرهایی مثل تبریز در عرصه‌های مختلف آشنا شوند.
نوین همچنین در تشریح دستاوردهای اقتصادی هفته فرهنگی تبریز در تاجیکستان گفت: در زمینه اقتصادی این برنامه مهم فرهنگی موجب شد تا توجه بازرگانان ما به این بستر اقتصادی فراهم شود و بر رونق تجاری و اقتصادی ما افزوده شود.
وی گفت: واقعیت امر آن است که این کشور از توانمندی‌های اقتصادی بالقوه‌ای بهره‌مند است و سرمایه‌گذاران ما می‌توانند در این زمینه فعال شوند.
نوین اظهار کرد: برقراری خط پروازی "دوشنبه ـ تبریز"، "تبریز ـ خجند"، سرمایه‌گذاری در این کشور، برگزاری تورهای گردشگری و سفرهای متقابل شهروندان دو شهر و دو کشور بر ارتقای سطح تعاملات تجاری و اقتصادی می‌افزاید.
شهردار تبریز در تشریح بخش علمی این رخداد فرهنگی افزود: برگزاری نشست علمی و ادبی بررسی جایگاه تبریز خجند در گستره زبان و ادب فارسی و نشست علمی و ادبی جایگاه شیخ کمال خجندی در سیر جریان غزل فارسی و جایگاه علمی و ادبی استاد شهریار با استقبال اهالی فرهنگ و ادب و مراکز علمی و دانشگاهی تاجیکستان مواجه شد.
نوین با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در تاجیکستان گفت: بیش از 100 عنوان برنامه و آثار تولیدی برای این رخداد مهم فرهنگی پیش‌بینی شده بود که به طور کامل اجرا شدند و ما با کمترین هزینه به تمام اهداف خود در این سفر دست یافتیم.
وی افزود: البته ناگفته نماند که هزینه‌های این هفته از نظر اسکان و پذیرایی تماماً بر عهده شهرداری خجند، کشور میزبان و سفارت جمهوری اسلامی ایران بوده است که از همه آنها تشکر می‌کنم.
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول