اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مددکار اجتماعی:

خشونت در فیلم‎ها معیار قدرتمندی معرفی می‌شود

خبرگزاری فارس: یک مددکار اجتماعی گفت: برخی فیلم‎ها و بازی‎های رایانه‎ای کودک و نوجوان اوج خشونت را در زیباترین و فریبنده‎ترین جلوه‎ نمود می‎دهد و به همین دلیل کودکان نسبت به رفتارهای خشونت آمیز علاقه نشان می‌دهند و آن را نشانه قدرت می‎دانند.

خشونت در فیلم‎ها معیار قدرتمندی معرفی می‌شود
رویا انصاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، در آستانه برگزاری فیلم کودک و نوجوان اظهار داشت: توجه به کودک و نوجوان و ساخت فیلم‎های مرتبط با آنها نباید معطوف به جشنواره‎ها باشد.
وی افزود: فیلم‌سازان کودک و نوجوان باید همیشه تفکر تربیت صحیح کودکان را از طریق ساخت برنامه‌های متنوع و آموزشی و تربیتی لحاظ کنند، زیرا کودکان بیش از سایر اعضای خانواده برای تماشای فیلم علاقه نشان می‎دهند.
این تحلیل‌گر و مددکار اجتماعی با بیان اینکه بیشتر موضوعات اختصاصی به فیلم‎‎ها و بازی‎های کودکان خشونت است و اکثر برنامه‎سازان سعی دارند به وسیله آن مخاطبان زیادی جذب کنند، بیان داشت: بحث تلویزیون و سینما و خشونت در کودکان یکى از پر سر و صداترین موضوعات دنیاى حاضر است، به گونه‎اى که کمتر اندیشمندى را مى‎توان یافت که در این موضوع حرفی نزده باشد، به ویژه اگر اندیشمندى اجتماعى باشد.
وی ادامه داد: در دنیاى امروز، خشن بودن نشانه قدرت است و جذابیت زیادى دارد، انسان‎ها در لحظاتى که تحت فشار هستند، خشن مى‎شوند و درست در همین لحظات، نوجوانان و بزرگسالان به باورهاى قدیمى خود، درباره نقش خشونت در جامعه و رفتارهاى افراد رجوع مى‎کنند، باورهایى که بخش عمده‎اى از آنها متأثر و برگرفته از تلویزیونى است.
انصاری با بیان اینکه برخی فیلم‎ها و بازی‎های رایانه‎ای کودک و نوجوان نمایانگر اوج خشونت در زیباترین و فریبنده‎ترین جلوه‎ها است، گفت: یکى از عوامل خشونت، تماشاى تلویزیون است، طوری که اگر تلویزیون ابداع نشده بود، در آمریکاى امروز قتل‎ها 10هزار برابر کمتر و ضرب و شتم‎ها 700 مورد کاسته مى‎شد.
وی ادامه داد: در تمام بررسى‎هایى که در آمریکا و کانادا صورت گرفته، معلوم شده که قرار گرفتن طولانى کودکان در معرض تلویزیون رابطه مثبتى با پرخاشگرى فیزیکى دارد.
این مددکار اجتماعی با اشاره به اینکه نباید تنها به جنبه کمی خشونت در جامعه توجه داشت، تاکید کرد: پژوهشگران استدلال کرده‎اند که اندازه‎گیرى کمى خشونت به تنهایى داراى اهمیت نیست، بلکه ظهور آن دسته از اشکال خشونتى که مى‎تواند تأثیرات بالقوه‎اى بر بینندگان بگذارد مهم است و خشونت محسوب می‎شود، به همین دلیل باید برنامه‎هاى تلویزیونى را از لحاظ خشونت، درجه‌بندى کرد.
وی از فیلم‌سازان عرصه فیلم کودک و نوجوان خواست تا در ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان دقت کنند و اصول تربیتی را لحاظ نمایند و در ادامه تصریح کرد: کودکان علاقه دارند اعمال پرخاشگرانه قهرمانى را که برافروخته شده و مقابله به مثل مى‎کند، تقلید کنند، بنابراین تماشاى پرخاشگرى رفتارهاى خشونت آمیز تازه‎اى را به خزانه رفتار کودک اضافه می‎کند و علاوه بر این، هنگامى که قهرمان به دلیل اعمال خشونت آمیز خود، پاداش دریافت می‎گیرد یا به عنوان فردى موفق معرفى مى‎شود، علاقه‌اش براى نشان دادن پرخاشگرى افزایش مى‎یابد.
این تحلیگر و مددکار امور اجتماعی با بیان اینکه حادثه خشونت آمیز سطح هیجان کودک را بالا مى‎برد و در نتیجه، موجب بروز احساسات، افکار و خاطرات پرخاشگر و علاقه به ابراز خشونت مى‎شود، ادامه داد: کودکانى که پرخاشگرى زیادى در تلویزیون مشاهده کرده‎اند و نیز پرخاشگر هستند، به علت برانگیختگى شدید ناشى از محرک‎هاى تلویزیونى، به اعمال پرخاشگرانه آشکار دست می‎زنند.
وی در پایان از تولیدات خشونت آمیز صدا و سیما انتقاد کرد و اذعان داشت: کودکان خشن رفتار پرخاشگرانه را روشى قابل قبول براى حل تعارضات می‎دانند و از پرخاشگرى براى تعامل با همسالان، استفاده می‎کنند و آن را به عنوان پاسخى به ناکامى خود می‎دانند و دنیا را مکانى خطرناک تصور می‌کند.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول