اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت الله مکارم‌شیرازی:

خشونت در تبلیغ دین سمی مهلک است‌

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید قم گفت: باید به مبلغین آموخت بیش از آنچه تبلیغاتشان بر مردم تأثیر بگذارد طرز برخورد و منش اخلاقی آنها با مردم، با دوست یا دشمن مؤثر بوده و خشونت در تبلیغ یک سم مهلک است.

خشونت در تبلیغ دین سمی مهلک است‌
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از دفتر آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی، این مرجع تقلید در دیدار با مسئولان اعزام مبلغ سازمان اوقاف قم ضمن اشاره به لزوم سامان دادن به تبلیغات اسلامی اظهار کرد: در آیات قرآن به ویژه «آیه نفر» وارد شده است علاوه به شخص پیامبر اسلام(ص) مبلغان فراوانی اعزام کردند و در آیات متعدد از کسانی که علم و دانششان را کتمان می‌کنند، مذمت شده است و مفهومش این است که باید تبلیغ کنند.
وی ادامه داد: در سیره پیغمبر اکرم در تاریخ آمده که پیغمبر اکرم(ص) علی(ع) را به یمن به عنوان مبلغ به یمن فرستادند. این اعزام بزرگ‌ترین شخصیت مبلغ به یکی از حساس‌ترین مناطق بود و همچنین سعد بن معاذ را به عنوان مبلغ فرستادند و فرمانداران و والیان هر شهر مبلغ نیز بودند.
‌مکارم‌شیرازی در ادامه با اشاره به شرایط حساس کنونی خاطرنشان کرد: در این شرایط اعزام مبلغ یک واجب کفایی است و اگر به اندازه کافی نباشد تبدیل به واجب عینی می‌شود، زیرا هر واجب کفایی در شرایطی تبدیل به واجب عینی می‌شود چون در شرایط فعلی مبلغ به اندازه نیاز نیست.
وی در ادامه به مواردی که سازمان اوقاف در امر اعزام مبلغ می‌تواند انجام دهد اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین کاری که سازمان اوقاف می‌تواند انجام بدهد همین اعزام مبلغ است، بنابراین تا آنجایی که امکان دارد سرمایه های بلامانع را در این مسیر بسیج کنید.
استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر مبلغ نباشد چیزی نمی‌گذرد که مردم با اسلام فاصله می‌گیرند و در شرایط فعلی که دشمنان سرمایه‌گذاری عجیبی برای تبلیغ بر ضد اسلام و تشیع و روحانیت و نظام جمهوری اسلامی و ولایت می‌کنند باید به مسئله تبلیغ اهمیت داد و آن را در رأس کارها قرار داد.
وی به آموزش مستمر به مبلغین اشاره ‌و بیان کرد: مبلغین باید آموزش مستمر ببینید همه ساله یک دوره آموزشی داشته باشند.
‌مکارم‌شیرازی در ادامه به پنج مرحله از کار تبلیغ اشاره ‌و اظهار کرد: اوقاف نباید تنها قناعت به اعزام کند، ابتدا شناسایی کند، سپس آموزش دهد، بعد اعزام کند و در نهایت بازرسی و پنجم بررسی نتیجه داشته باشد.
وی تاکید کرد: باید اطلس جغرافیای تبلیغاتی کشور تنظیم شود تا معلوم شود که کدام یک از مناطق جمعیتی کشور، چه تعداد مسجد و حسینیه دارند، چه تعداد عالم دارند، کدام مذاهب در آن مناطق نفوذ دارد و کدام فرقه ضاله در آنجا هجوم تبلیغاتی کرده است و اینها در اطلس جغرافیای تبلیغاتی کشور تنظیم شود تا بتوان با چشم باز به مسئله تبلیغ پرداخت.
وی در ادامه به تخصصی کردن آموزش به مبلغین اشاره کرد و ادامه داد: باید در تمام این امور به ویژه در دوره تخصصی آموزش به مبلغین از حوزویان استفاده کرد.
‌مکارم‌شیرازی در ادامه بر حُسن برخورد مبلغین با مردم تاکید و تصریح کرد: باید به مبلغین آموخت بیش از آنچه تبلیغاتشان بر مردم تأثیر بگذارد طرز برخورد و منش اخلاقی آنها با مردم، با دوست یا دشمن مؤثر است و خشونت در تبلیغ یک سم مهلک است. شاید 70 درصد تأثیر در برخورد خوب با مردم است و 30 درصد در منبر و موعظه.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول