اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان:

چند پیشه بودن پرسنل بهداشت خانواده مشکل‌زا است

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز بهداشت شماره دو اصفهان گفت: چند پیشه بودن پرسنل شاغل در واحد بهداشت خانواده مراکز بهداشتی درمانی مشکل‌زا شده است.

چند پیشه بودن پرسنل بهداشت خانواده مشکل‌زا است
احمد جمشیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: هم‌اکنون یک پرسنل شاغل در واحد بهداشت خانواده به غیر از مراقبت تنظیم خانواده موظف به انجام اموری از جمله مشاوره، مراقبت کودکان، مادران، مراقبت‌های سالمندان، مدارس، مشارکت مردمی، آموزش سلامت، واکسیناسیون و معاینات دانش‌آموزی نیز است که در بسیاری از واحدها با جمعیت بالا و با مراجعین زیاد قادر به انجام وظایف به طور کامل نیست.
وی بیان داشت: به دلیل وسعت جغرافیایی، تعدد و پراکندگی کارگاه‌ها و مناطق صنعتی، تجمع این واحدها در اکثر نقاط تحت پوشش مرکز بهداشت شماره دو، افزایش سالانه این واحدها و نیاز به نظارت مداوم و فاصله زیاد از ستاد این مرکز، نیاز مبرم به کارشناس به تعداد کافی را ضروری ساخته است.
مدیر مرکز بهداشت شماره دو اصفهان تصریح کرد: مادران در معرض خطر، تغییر شیوه زندگی مردم و افزایش شیوع بیماری‌ها غیر واگیر، آلودگی‌های زیست محیطی در شهرهای بزرگ، مشاغل مزاحم در شهر اصفهان مثل طلاسازی‌ها، پرنده‌فروشی‌ها و ریخته‌گری‌ها، استفاده از پساب فاضلاب برای آبیاری مزارع کشاورزی از مشکلات پیش‌روی مرکز بهداشت شماره دو است.
وی ادامه داد: وجود بیماری سالک در شرق اصفهان، عدم وجود اتوماسیون پرونده‌های خانوار و مجهز نبودن به سیستم IT، حاشیه‌نشینی در شمال شهر اصفهان و مشکلات بهداشتی آن، مشکلات مبارزه با مواد دخانی، بالا بودن مرگ و میر ناشی از حوادث، افزایش بیماری‌های نوپدید از دیگر مشکلات این مرکز است.
وی که کمبود نیروی انسانی در همه رده‌های بهداشت محیط و حرفه­ای خانواده را معضل پیش‌روی مرکز بهداشت شماره دو اصفهان عنوان کرد و افزود: بودجه‌های اختصاص یافته با طرح‌ها متناسب نیست و  برنامه‌های در دست اجرا از نظر برنامه زمانبندی به این معنی که طرح در دست اجرا است یا انجام پذیرفته اما بودجه مربوطه مدت‌ها بعد از طرح تأمین می‌شود.
جمشیدی با بیان اینکه هم‌اکنون بخش خصوصی در امر سلامت نقش کمرنگی دارند، گفت: ضعف قوانین بازدارنده در برخورد با متخلفان بهداشتی، ضعف در همکاری تعدادی از ارگان‌های بین بخشی نظیر شهرداری‌ها و صدا و سیما و تبلیغ و عرضه مواد غذایی مضر در سطح وسیع از طریق رسانه‌ها از دیگر مشکلات پیش‌رو است.
وی ادامه داد: هر چند سال‌های اخیر توجه خاص به تعمیرات و تأمین تجهیزات پزشکی و غیر پزشکی شده ولی تا رسیدن به حد مطلوب سیستم بهداشتی درمانی، فاصله داریم که باید این فاصله پر شود.
مدیر مرکز بهداشت شماره دو اصفهان از کمبود فضای آموزشی و وسایل کمک آموزشی در مراکز تحت پوشش در راستای آموزش پرسنل و جامعه تحت پوشش خبر داد و بیان داشت: حمایت کامل تغذیه‌ای از گروه‌های آسیب‌پذیر توسط متولیان باید جزو برنامه‌های حمایتی بهزیستی، کمیته امداد و وزارت بهداشت قرار گیرد.
جمشیدی تصریح کرد: پروژه‌های تکمیل شده و در دست اجرای مرکز بهداشت شماره دو اصفهان که شامل 40 پروژه­ احداثی، تکمیلی و تعمیراتی است با اعتباری بالغ بر 21 میلیارد ریال اجرا شده که از این میزان 12 میلیارد ریال به پروژه‌های احداثی، تکمیلی و 9میلیارد ریال به پروژه‌های تعمیراتی اختصاص داده شده است.
وی گفت: بیش از 10 میلیارد ریال از محل کمک‌های مردمی و خیران تأمین می‌شود.
مدیر مرکز بهداشت شماره دو اصفهان گفت: احداث مرکز بهداشتی درمانی علی ابن ابیطالب (ع) و ابن سینا، تکمیل و راه‌اندازی آزمایشگاه مرکز ورزنه، خانه‌های بهداشت مهدی‌آباد، جندان، علون آباد، دستگرد مار، جوزدان، برسیان، زفره، دیدران، کلمنجان ، پایگاه بهداشتی حصه، مرکز بهداشتی درمانی کوهپایه با پیشرفت فیزیکی 45درصد و احداث مرکز بهداشتی درمانی زینبیه از پروژه‌های احداثی تکمیلی مرکز بهداشت شماره دو اصفهان است.
وی که پروژه‌های مراکز بهداشتی درمانی ملک، ورزنه یک، جشوقان، دارک، شهید اول، فنارت و خوراسگان را جزو پروژه‌های تعمیراتی دانست، افزود: طرح خانه‌های بهداشت هفت‌شویه، هاشم‌آباد، سهران، گیشی، اژیه، جندابه، هریزه جبل، مزرعه شور و مولنجان و پایگاه بهداشتی باتون و جلوان از دیگر طرح‌های تعمیراتی است.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول