اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام(ره):

تبعیت از فرامین رهبری شرط شکرگذاری نعمت ولایت است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام(ره) گفت: تبعیت از فرامین رهبری شرط شکرگذاری نعمت ولایت است.

تبعیت از فرامین رهبری شرط شکرگذاری نعمت ولایت است
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصباح‌یزدی ظهر امروز در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه همدان ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مظلومانه جوادالائمه، اظهار کرد: گرفتاری‌ها و مصیبت‌هایی که بر ائمه و به تبع آن بر امت اسلامی وارد شد، به دلیل فقدان دسترسی به ائمه هدی و عدم پیروی از دستورات معصومان بوده است.
وی افزود: اگر بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص)، مردم به دستورات وی عمل نکردند و پیمانی که در روز غدیر بسته بودند را نمی‌شکستند چه بسا سرنوشت امت اسلامی و حتی جهان غیر از این بود که امروز در آن به سر می‌بریم.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام(ره) تصریح کرد: کوتاهی مسلمانان در حمایت از امیرالمؤمنین و نیز در انجام وظایف‌شان نسبت به آن حضرت و حتی امامان پس از وی، باعث گرفتاری‌ها و محرومیت‌های زیادی در جامعه اسلامی به طور خاص و نیز برای کل بشریت شد.
وی با تأکید بر  میزان اهمیت ولایت الهی و حضور نماینده خدا در جامعه اسلامی، عنوان کرد: روایتی از امام محمدباقر(ع) نقل است که بر اساس آن پایه‌های بنای استوار دین اسلام بر پنج ستون، نماز، روزه، زکات، حج و ولایت است اما این پنج مورد در یک سطح نیستند چرا که حضرت بیان کرده که هیچ‌کدام از این چهار رکن به اندازه ولایت مورد تأکید و دارای اهمیت نیست.
مصباح‌یزدی ابراز کرد: بنا بر روایات معصومین(ع) اگر کسی بدون توجه به دستورات و راهنمایی‌های ولی جامعه اسلامی مطالب اسلام را فهم کند گمراه می‌شود که از این منظر نیز میزان اهمیت ولایت و سرپرستی و لزوم اطلاعات از این جایگاه در جامعه اسلامی محرز می‌شود.
وی متذکر شد: مسئله ولایت به حدی مورد اهمیت است که امام محمدباقر می‌فرماید اگر کسی تمام عمرش را به عبادت، حج، صدقه و ... صرف کند اما ولی خود را نشناسد و اعمالش را بر دستورات وی منطبق نکند، هیچ حق ثوابی از خداوند نباید انتظار داشته باشد و حتی از اهل ایمان هم به حساب نمی‌آید.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام(ره) با بیان اینکه اصل کار در اسلام، ولایت است، گفت: اگر ولایت نباشد انسان بر باد است چراکه ولایت است که بر اعمال ما ارزش داده و راه درست و حقیقی را ترسیم می‌کند تا به هدف تعالی برسیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر کسی ولی خداوند در جامعه اسلامی است، همه مردم باید از وی در همه مسائل و شئونات زندگی از جمله مسائل اجتماعی، دینی، سیاسی، بین‌المللی و ... تبعیت کنند و به تصمیم‌گیری‌های وی نیز بها دهند.
مصباح‌یزدی با بیان اینکه کسانی که به اندازه فهم و درک خود درصدد هدایت مردم هستند، ممکن است مردم را به گمراهی برسانند، تصریح کرد: ولی مسلمانان باید کسی باشد که مردم را در همه امور به درستی هدایت کرده و نفع شخصی خود را در نظر نگیرد.
وی افزود: اگر ولی، رهبر و زمامدار جامعه اسلامی در مرحله نخست تصمیم‌گیری به این فکر باشد که آیا اتخاذ این تصمیم به نفع خود وی است یا نه، و در این سیر نفع اسلام و جامعه اسلامی را لحاظ نکند سزاوار ولایت بر مردم از جانب خدا نیست.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام(ره) با بیان اینکه از شرایط ولی این است که از تقوای سیاسی بالایی برخوردار بوده و مصالح جامعه اسلامی و اسلام را مورد توجه قرار دهد، گفت: برخی مواقع فردی از نظر تقوا و علم بسیار بالا است اما در مدیریت و اداره جامعه ناتوان است که بر این اساس فردی که قرار است ولایت جامعه اسلامی را داشته باشد باید قدرت مدیریت سیاسی، آگاهی از روابط بین‌المللی، ترفندهای دشمنان و ... نیز داشته باشد.
وی بیان کرد: جامعه اسلامی بدون ولی واجدالشرایط، جامعه اسلامی نیست چرا که ولی مسلمین باید علاوه بر عالم بودن تقوای سیاسی داشته باشد تا شرایط نتوانند بر تصمیم‌گیری وی تأثیر بگذارند چرا که در تاریخ یک جامعه طوفان‌های متعدد اجتماعی، سیاسی و ... رخ می‌دهد و اگر ولی و رهبر توان مدیریتی لازم را نداشته باشد، با مشکل مواجه می‌شود.
مصباح‌یزدی با اشاره به هدایت و رهبری ائمه معصوم(ع) در زمان‌های مختلف، تصریح کرد: در زمانی که دست شیعیان و مسلمانان به ائمه معصوم(ع) نمی‌رسد، کسانی را باید برای رهبری تعیین کرد که به درستی در همه مسائل اجتماعی، سیاسی، قضاوت اسلامی و .. تبحر داشته باشند و مردم را راهبری کنند.
وی با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی در هیچ شرایطی بی نیاز از وجود و حضور ولی و سرپرست نیست، گفت: ولی باید محور وحدت، اجتماع و محور تصمیم‌گیری‌های کلی و کلان جامعه باشد و علاوه بر تقوای سیاسی مدیریت اجتماعی نیز داشته باشد.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام(ره) با بیان اینکه در دین مبین اسلام بن‌بست وجود ندارد، عنوان کرد: در احکام اسلام سلسله مراتبی وجود دارد که بر اساس آن در نبود امام معصوم باید از افراد واجدشرایط در هدایت جامعه اسلامی بهره گرفت چرا که به مجرد نبود یکی از شرایط اصل واجب زیر سئوال نمی‌رود.
وی  ابراز کرد: همه ما باید شکرگذار این مهم باشیم که در زمانی زندگی می‌کنیم که به یمن رهبری‌های امام راحل(ره) و فداکاری‌های امت ایران، نظام طاغوت برچیده شده و نظام اسلامی بر اساس مبانی و ارزش‌های اسلام بر پا است.
مصابح‌یزدی افزود: خداوند وجود کسی را برای رهبری جامعه عنایت کرده که در شناخت دین، تقوای الهی و سیاسی و نیز رهبری و اداره جامعه درک بسیار بالایی دارد که اگر وی را با دیگر والیان یا رهبران کشورهای دیگر مقایسه کنیم متوجه برتری‌های وی خواهیم شد.
وی با اشاره به فسادهای اخلاقی، اجتماعی، سیاسی رهبران کشورهایی چون امریکا، انگلیس و فرانسه، تأکید کرد: در طول تاریخ زندگی رهبر ما حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هیچ نقطه تاریکی وجود ندارد.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام(ره) ادامه داد: دشمنان نظام و انقلاب اسلامی که به خدمت مقام معظم رهبری رفته‌اند نیز از درجه بالای اطلاعات و تحلیل‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و قدرت منطقه‌ای وی دچار حیرت و شگفتی شده‌اند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شرط شکرگذاری نعمت وجود رهبری توانمند و بصیر چون مقام معظم رهبری، اطاعت از دستورات و اشارات وی به نحو احسن در همه مسائل سیاسی، اجتماعی، انتخاباتی و ... است تا به این واسطه شاهد به ثمر رسیدن حرکت‌های آزادی‌بخش و بیداری‌های اسلامی در سایر مناطق باشیم.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول