اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار رشتخوار:

روستای کریم‌آباد رشتخوار نیازمند توجه ویژه مسئولان است

خبرگزاری فارس: فرماندار رشتخوار گفت: روستای کریم‌آباد با سابقه طولانی و دیرینه تاریخی خواستار توجه مسئولان استان است.

روستای کریم‌آباد رشتخوار نیازمند توجه ویژه مسئولان است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشتخوار، هاشم جنگی در جمع مردم شهرستان رشتخوار اظهار داشت: یکی از برکات تشکیل شهرستان رشتخوار افزایش قابل توجه اعتبارات تملک دارایی‌ها و اعتبار اولیه شهرستان نسبت به سال‌های گذشته است و امسال بیش از 10 میلیارد تومان فقط از محل تملک دارایی استان به این شهرستان اختصاص یافت که می‌تواند در توسعه شهرستان و بخش‌های متعدد تأثیر بسزایی داشته باشد.
جنگی گفت: امسال برای نخستین‌بار سند توسعه روستاهای رشتخوار تدوین شد که تمام مطالبات مردم و خواسته‌های آنان بر اساس اولویت پیگیری می‌شود.
وی گفت: در سال جاری روستاهای بالای 50خانوار شهرستان از نعمت آسفالت برخوردار می‌شوند.
وی خاطر نشان کرد: در سال جاری نیز تعهد شهرستان برای فراهم کردن اشتغال بیش از 7 هزار و 500 شغل است که سهم روستاها هم از این اعتبار در شهرستان ویژه تدارک دیده شده است.
روستای کریم آباد از توابع دهستان حسین آباد در شهرستان رشتخوار به شمار می‌رود، با جمعیتی بالغ بر یک ‌هزار نفر، قدیمی‌ترین روستای مسکونی این شهرستان و یکی از روستاهای تاریخی شهرستان که قلعه قدیمی با 2 هکتار مساحت و دارای شش برج که هنوز سر پا است اما این سابقه و وسعت نتوانسته است برای ساکنان روستا رفاه و آسایش به ارمغان بیاورد.
تاکنون اعضای شورای روستا بارها دعوت‌نامه برای مسئولان شهرستانی و استانی فرستاده‌اند تا شاید وزیدن نسیم آبادانی و توسعه، رهاورد چنین سفرهایی باشد اما با وجود تلاش بسیار تاکنون کمتر نتیجه داده است.
چندی پیش نیز جمعی از اهالی روستا که از نامه فرستادن‌های مکرر برای این مسئول و آن مسئول خسته شده بودند، تصمیم گرفتند این‌بار گروهی از خبرنگاران فعال در حوزه‌های خبری شهرستان را به روستایشان دعوت کنند تا دستکم از این طریق حرفشان به گوش متولیان امر برسد.
یکی از ساکنان روستای کریم‌آباد نیز گفت: در بیان سابقه آبادانی در این منطقه همین بس که یادآوری کنم قدیمی‌ترین روستای رشتخوار در این روستا بود.
اکبر سنجری، با یادآوری قدمت این منطقه به مسئولان رشتخوار افزود: مردم در این سال‌ها با وجود همه محرومیت‌ها، روستا را سرپا نگه‌ داشته‌اند و مانند بسیاری از روستاییان حاضر به ترک دیارشان و حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ نشده اند؛ به همین دلیل از مسئولان می‌خواهیم دستکم جلساتی را با اهالی برای آشنایی با مشکلات و درصورت امکان حل و فصل مسائلی ، برگزار کنند.
وی با تأکید بر اینکه مدام از تلویزیون می‌شنویم توجه به روستاها برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها ضروری است، اضافه کرد: برخورداری از راه مناسب و امکانات فرهنگی، آموزشی و خدماتی از جمله خواسته‌های مردم این روستا است.
به گفته وی، سال‌ها است که شعارها و وعده‌های گوناگونی برای حل معضلات روستاهای واقع در محدوده شهرستان رشتخوار از سوی مسئولان دستگاه‌های اجرایی داده می‌شود، اما چه آن زمان که این منطقه جزو تربت حیدریه بود و چه حالا که مستقل شده است، عملا اقدام خاصی صورت نمی‌گیرد.
این روستانشین خاطر‌نشان کرد: جوانان روستای کریم آباد حتی از داشتن یک زمین خاکی برای ورزش محرومند که ادامه این وضع بدون تردید سبب ترغیب بیشتر روستاییان به مهاجرت می‌شود.
به گفته این روستایی، اکنون به‌طور میانگین سالانه 10 خانواده از این روستا مهاجرت می‌کنند.
عضو شورای اسلامی کریم‌‌آباد با تأکید بر لزوم تعریض و روکش آسفالت بیشتر جاده‌های این بخش گفت: داشتن راه مناسب که امکان تردد آسان و ایمن را برای مردم فراهم کند حداقل نیاز روستاییان به شمار می‌رود اما ما اکنون برای دسترسی‌های محلی و طی مسیر پنج کیلومتری تا رشتخوار مشکل داریم.
محمدرضا محیط ثانی همچنین با توجه به گران شدن قیمت گازوئیل پس از هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرد: کشاورزان و دامداران روستای ما امسال دچار مشکلات مالی و اقتصادی زیادی شده‌اند، به‌طوری که برخی از آنان به‌دلیل بی‌پولی نتوانسته‌اند امسال سرمایه لازم برای کشت و کار محصول را فراهم کنند و زمین‌هایشان بیکار مانده است.
وی ادامه داد: بانکی در این اطراف برای ارائه خدمات پولی به مردم وجود ندارد و مردم این روستا برای جزئی‌ترین کارهای مرتبط با انتقال وجه نظیر پرداخت قبوض آب، برق و گاز باید مسیری پنج کیلومتری را تا رشتخوار طی کنند.
دهیار روستای کریم‌آباد رشتخوار با توجه به توسعه روستاها و بازگشت جوانان از شهر ها به روستاها گفت: مسئولان باید برای اشتغال جوانان تلاش کنند.
حسن غلامی گفت: کمبودها و نارسایی‌ها در سطح روستاها و توجه یک جانبه به شهرها، بی عدالتی در توزیع امکانات و ثروت بین روستا و شهر ها منجر به دلسردی روستاییان و جوانان این مناطق شده است
وی کم توجهی مسئولان را به مناطق روستایی را دلیل مهاجرت جوانان به مناطق شهری و حاشیه شهرها و گرایش جوانان به شغل‌های نامناسب  ذکر کرد و گفت: روستا محیط پاک و به دور از دغل بازی‌های امروزی و منطقه ای امن برای ساکنان است که این مهاجرت‌ها جوانان به شهرها و بازگشت مجدد آنان به محیط روستا سبب ایجاد نابسامانی‌ها و ناهنجاری و مشکلات عدیده برای اهالی می‌شود.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول