اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی ایران خبر داد:

تحقق انقلاب اقتصادی در سایه شکوفایی تشکل‎های خصوصی

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ایجاد نهادهای ضروری برای تحقق انقلاب اقتصادی کشور در سایه شکوفایی تشکل‎های خصوصی امکان‎پذیر است.

تحقق انقلاب اقتصادی در سایه شکوفایی تشکل‎های خصوصی
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمد نهاوندیان در نشست صمیمانه با فعالان اقتصادی استان گلستان که شامگاه یکشنبه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان گلستان برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد ایران باید از یک اقتصاد دولت محور به اقتصاد خصوصی محور تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه باید جایگاه دولت در این اقتصاد مهندسی شود، بیان داشت: دولت باید از وظیفه تصدی در اقتصاد به کلی دست بردارد و به سمت هدایت و نظارت برود که جای این دو اصل در اقتصاد بسیار چشمگیر است.
این مسئول تصریح کرد: تا زمانی که اقتصاد ما دولتی بوده مرتبا در داخل کشور تشکیلات اضافه شده و این موضوع از 70 سال پیش تا کنون رواج داشته و اگر قرار است این کارها به بخش خصوصی واگذار شود معادل این امر فقط ایجاد بنگاه در اقتصاد ایران نیست.
وی خاطرنشان کرد: بعضی از این اقدامات که در دولت انجام شده نیاز به تشکل دارد به طوری که بنگاه‌ها به ذاته با هم رقابت می‎کنند که پیش از رقابت، هماهنگی مهم‌ترین چیزی است که باید به آن پرداخته شود.
نهاوندیان گفت: در بازارهای صادراتی وقتی بنگاه‎ها به حال خود واگذار می‎شوند دیده شده که رقابت‎های مخربی صورت می‎گیرد، لذا ضرورت حضور هماهنگ و منظم در قالب تشکل‎های صادراتی مشهود می‎شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: تولیدکنندگان برای تجمیع نظارت شان نیاز به تشکل دارند و نظم تشکلی جدید در بخش خصوصی دیده می‎شود، اما نباید توقع داشت که خلاء این نیاز توسط دولت تامین شود که این دیدگاه، یک خطای محض است.
وی با اشاره به اینکه ایجاد تشکل برای تکوین و بالندگی بخش خصوصی باید به عهده همین بخش باشد، ابراز داشت: اقتضای این بخش، وحدت و همدلی بیشتر را می‎طلبد و یک خطای استراتژیک خواهد بود اگر بخش خصوصی ایران در مرحله‎ای از تاریخ خودش شاهد تفرقه و پراکندگی در تشکل‎سازی شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بخش خصوصی هنوز قدرت چانه‎زنی با سیاست‌گذاران را ندارد، عنوان کرد: اگر در این مرحله تشکل‎های موازی و معارض شکل بگیرد به نفع بخش خصوصی کشور نخواهد بود و اتاق این وظیفه را به عهده دارد تا نظم این تشکل‎ها را سامان ببخشد.
نهاوندیان با اشاره به اینکه ساماندهی و سازماندهی بخش خصوصی از تاکیدان مقام معظم رهبری است، اضافه کرد: همه فعالان بخش خصوصی باید تجمیع نظرات داشته باشند تا اتاق جایگاه خود را در کشور پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایفی که در قانون اصل 44 به آن اشاره شده توانمندی بخش خصوصی است و ما توانمدی این بخش را در صدقه دادن نمی‎دانیم بلکه توانمندی به این است که شخصیت مدیر و مدبر به رسمیت شناخته شود.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول