اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه مشهد:

ساختار آموزش و پرورش نسخه‌ای از یک نظام غربی است

خبرگزاری فارس: امام جمعه مشهد با اشاره به نارسایی ساختار فعلی آموزشی و پرورش کشور در تربیت دانش‌آموزان گفت: ساختار تعلیم و تربیت کشور برگرفته از یک نظام الحادی و غربی است.

ساختار آموزش و پرورش نسخه‌ای از یک نظام غربی است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در دیدار با اعضای انجمن اولیا و مربیان شهر مشهد، نظام آموزش و پرورش کشور را در تربیت افراد نارسا خواند و اظهار داشت: مشکل اصلی در ساختارهای تشکیلات فرهنگی در ایران نسخه‌برداری از جریان لائیک و انحرافی است که این جریان عامل جهت‌دهی ما در تعلیم و تربیت است.
وی اندیشه‌های غربی در ارتباط با پرورش انسان را فاسد دانست و افزود: ساختار تعلیم و تربیتی که به وسیله یونسکو ایجاد شد یک عامل مبتنی بر اندیشه‌های فاسد است و نیاز انسان‌های خدایی از یک جامعه دینی نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری نسخه‌برداری از اندیشه‌های غربی در نظام آموزش و پرورش ایران را به دلیل ایجاد ساختار آموزشی کشور در قبل از انقلاب عنوان و خاطرنشان کرد: در تعلیم و تربیت دو جریان موثر است: عقل و احساس، عقل به وسیله تعلیم در مدارس پرورش پیدا می‌کند و احساس در خانه از طریق خانواده ایجاد می‌شود.
وی ظرفیت محیط مدرسه را تنها آموزش فرد دانست و اظهار داشت: آن چیزی که در رشد انسان باید به کار بیفتد هم عقل و هم احساس است و در تعلیم و تربیت تنها اینکه عقل و فکر را به کار بیندازیم، کفایت نمی‌کند و باید در کنار آن احساس و عاطفه هم وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: مدرسه محیطی است که اگر هیچ نقص و نارسایی در آن وجود نداشته باشد در پرورش فکر موثر است اما در پرورش احساس و نیز جریان به کارگیری احساس نمی‌تواند نقش داشته باشد و حداکثر اگر یک تشکیلات مدرسه‌ای موفق باشد در آموزش به کارگیری فکر و استعداد است.
علم‌الهدی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام(ص) که آموزش و پرورش را در انسان به سه دوره تا 7 سالگی، تا 14 سالگی و تا 21 سالگی تصریح کرده‌اند، بیان داشت: در هفت سال اول بایستی تمام خواسته‌های کودک فراهم شود و به هیچ عنوان امر و نهی به او نشود و در او خواسته‌سازی پرورش یابد تا جلوگیری از کاری و در این دوره عرصه پرورش و تربیت نیست.
وی افزود: پیامبر اسلام(ص) مرحله تربیت را هفت سال دوم عمر انسان عنوان کرده‌اند و فرموده‌اند در این دوران فرد مورد امر و نهی و برخورد قرار گیرد، پرورش پیدا کند اما متأسفانه در این زمان است که فرزند را تحویل مدرسه می‌دهیم و با توجه به اینکه ساختار مدرسه آموزشی است و پرورش در آن نیست.
امام جمعه مشهد وجود مهد کودک‌ها را در راستای پرورش انسان ناکار‌آمد خواند و تأکید کرد: به دلیل آنکه منابع احساس و عاطفه درون خانواده است و این اندیشه اشتباهی که از مدرنیته در مدارس جریان‌دارد که به تربیت توجه نمی‌شود این فرد به یک عنصر نامطلوب در جامعه تبدیل می‌شود.
وی نقش انجمن اولیا و مربیان در مدارس را تنها پر کردن خلاء مدیریت و امری تشریفاتی ندانست و افزود: مشارکت اولیا و مربیان در فرایند آموزش و پرورش به این معناست که کودک هم در دو مکان خانه و مدرسه مورد تعلیم و تربیت قرار گیرد.
وی با اشاره به نگرش غلط والدین شاغل در عهده‌داری پرورش فرزندان به مدارس اظهار داشت: پدر و مادر هم‌پای معلمان در مدرسه و در خانه باید با کودک کار کنند، آنچه مربوط به پرورش است پدر و مادر و تعلیم را مدرسه عهده‌دار شود و نیز باید در بین این دو هماهنگی به وجود آید.
وی تشکیل مدارس غیر انتفاعی در کشور را ضربه‌ای سنگین به رشد استعدادها خواند و تصریح کرد: موردی که در تشکیل مدارس غیر انتفاعی باید به آن توجه کرد اختصاص آن به قشر مرفه جامعه است که این امر در دراز مدت سبب می‌شود مدیریت نظام به دست قشر مرفه بیفتد.
انتهای پیام/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول