اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار قزوین:

قزوین آماده اجرای سرشماری نفوس و مسکن است

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی استاندار قزوین با اشاره به آغاز سرشماری عمومی نفوس و مسکن از دوم آبان ماه گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته استان قزوین آماده اجرای سرشماری است.

قزوین آماده اجرای سرشماری نفوس و مسکن است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مجید نادری پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سالن آمفی تئاتر بیمارستان ولایت (مینودر) قزوین برگزار شد، بیان کرد: جلسه امروز به دو منظور تشکیل شده است نخست اینکه اول آبان ماه روز آمار و برنامه‌ریزی است و موضوع دیگر آغاز سرشماری عمومی نفوس و مسکن از دوم آبان ماه است.
وی ادامه داد: آمار و برنامه‌ریزی از اهمیت بسیاری برخوردار است و از همین‌ رو نیز در تقویم جمهوری اسلامی یک روز به نام روز آمار و برنامه‌ریزی نام نهاده شده است.
معاون برنامه‌ریزی استاندار قزوین با اشاره به سرشماری عمومی نفوس و مسکن اضافه کرد: با توجه به اینکه آبان ماه جمعیت ساکن است، در این ماه سرشماری عمومی نفوس و مسکن انجام می‌شود و استانداری قزوین آماده آغاز سرشماری است و طی 21 روز کار سرشماری از دوم تا 22 آبان ماه انجام می‌شود.
وی عنوان کرد: همکاران آمار و اطلاعات استانداری خود را آماده کردند که سرشماری با قوت و به صورت دقیق انجام شود و با توجه به اهمیت کار در واقع کل کشور بسیج شده‌اند و 114 هزار نفر در کل کشور کار سرشماری را آغاز خواهند کرد.
نادری اعلام کرد: اگر قرار است به اهداف مدنظر در افق 1404 برسیم و جمهوری اسلامی ایران از نظر علمی و فناوری کشور نخست و توسعه یافته باشد و برخوردار از سلامت با فرصت‌های برابر و دور از تبعیض و فقر باشد نیازمند برنامه‌ریزی صحیح هستیم و باید آمار و اطلاعات صحیح جمع‌آوری شود.
وی تأکید کرد: سرشماری عمومی نفوس و مسکن فقط سرشماری افراد و مسکن نیست و 180 قلم اطلاعات و آمار در سرشماری اخذ می‌شود که در برنامه‌ریزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
معاون برنامه‌ریزی استاندار قزوین تصریح کرد: استان قزوین با توجه به اقداماتی که انجام داده آماده انجام این کار است و امیدواریم با همکاری مردم بتوانیم آمار دقیق و به هنگامی را تهیه کرده و در برنامه توسعه کشور استفاده کنیم و به اهداف افق 1404 برسیم.
وی یادآور شد: آمار گیران به عنوان نماینده دولت زمانی به درب منازل مراجعه می‌کنند با رعایت ادب و حسن خلق، اطلاعات لازم و فرم‌ها را تکمیل کنند و امیدواریم با همراهی مردم سرشماری خوبی را در استان داشته باشیم.
در ادامه مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری قزوین اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند آمار پایه همه برنامه‌ریزی‌ها است و بدون آمار، برنامه‌ریزی‌ها به مقصد و هدف درست نمی‌رسد و امیدواریم در اول آبان ماه روز آمار و برنامه‌ریزی، ارتباط این دو مقوله مستحکم‌تر شود.
منوچهر حیاتی افزود: در عصر حاضر که عصر اطلاعات است حرف اول را در پیشرفت کشورها، بانک‌های اطلاعاتی موجود می‌زند و از مهم‌ترین منابع این بانک‌ها، اطلاعات مربوط به آمار ثبتی است که در پایین‌ترین سطح تولید می‌شود و در کشور ما نیز این آمار ثبتی تهیه و در مرکز آمار ایران به عنوان متولی بحث آمار در کشور ذخیره می‌شود.
وی توضیح داد: یکی از منابع مهم که مورد استفاده قرار می‌گیرد نتایج حاصل از سرشماری است که اطلاعات مربوط به جمعیت، نفوس و مسکن هر خانوار است که در سال 2010 و 2011، 70 کشور سرشماری انجام دادند و روش‌هایی که استفاده کردند در سرشماری نفوس و مسکن 90 در کشور ما استفاده می‌‌شود.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری قزوین ادامه داد: متولی تولید آمارهای رسمی و آمارهایی که توسط دولت منتشر می‌شود، مرکز آمار است و آمارهای تولید و منتشر می‌شود که در تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری‌ها در وضعیت عمومی مردم تأثیر بسزایی دارد.
وی افزود: نخستین سرشماری در سال 1246 از جمعیت شهر تهران طی 55 روز انجام شد که بر این اساس جمعیت تهران در آن زمان 155 هزار و 736 نفر برآورد شد؛ نخستین سرشماری رسمی عمومی نفوس و مسکن در کل کشور در سال 1335 انجام شد که بر اساس قانون هر 10 سال ادامه یافت و در سال 85 ششمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن صورت گرفت.
حیاتی عنوان کرد: در سال 1386 با مصوبه هیئت وزیران مقرر شد سرشماری‌ها پنج ساله انجام شود که از دوم تا 22 دوم آبان ماه جاری هفتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن همزمان با سراسر کشور در استان قزوین نیز انجام می‌شود.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن گفت: به هنگام‌سازی نقشه‌ها، حوزه‌بندی، جذب نیروی انسانی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای رده‌های اجرایی در سرشماری و تجهیز امکانات از جمله اقداماتی است که در راستای اجرای سرشماری انجام شده است.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری قزوین خاطرنشان کرد: تمامی ستادهای شهرستانی در استان تجهیز هستند و ان‌شاءالله سرشماری بدون مشکل در استان آغاز می‌شود.  
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول