اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور:

نرخ بیکاری پرستاران به صفر می‌رسد

خبرگزاری فارس: عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: با توجه به صدور مجوزی که دانشگاه‌های علوم پزشکی به ازای نیروهای قرادادی، طرحی و تبصره‌ای که با شرکت در آزمون استخدامی تبدیل وضعیت شده‌اند، می‌توانند به همان میزان نیروی قراردادی جدید استخدام کنند میزان نرخ بیکاری پرستاران به صفر خواهد رسید.

نرخ بیکاری پرستاران به صفر می‌رسد
سعید لک امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار داشت: قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت که به قانون کاهش ساعت‌کاری پرستاران شهرت یافته است، در اردیبهشت ماه 1389 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در بهمن ماه گذشته وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی آن ‌را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد تا از ابتدای اسفندماه 1389 اجرایی شود ولی به دلیل کمبود نیرو عملاً این قانون فقط در دو دانشگاه اجرایی شد.
وی تصریح کرد: همین امر باعث شد بار دیگر سازمان نظام پرستاری که خود پیش‌نویس قانون ارتقا بهره‌وری را آماده کرده بود آن‌را به مجلس داده و پس از پیگیری‌های فراوان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسانده بود، وارد عمل شود؛ در این راستا طی جلساتی که با وزیر بهداشت و درمان برگزار شد همه دانشگاه‌ها موظف به اجرای قانون فوق از ابتدای مهرماه سال جاری شدند.
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: به دنبال آن مراحل پایانی جذب 23 هزار نیروی پرستار که سال گذشته در دستور کار دولت قرار گرفته بود تا پایان مردادماه به پایان رسید و با قراردادی 89 روزه نیروهای جدید شروع به‌کار کردند.
به گفته وی طبق اطلاعاتی که رسیده با این استخدام بیش از 90 درصد دانشگاه‌ها این قانون را اجرایی کرده و 10 درصد باقیمانده هم در حال بررسی و حل مشکلات موجود به‌منظور اجرای این قانون هستند.
لک ادامه داد: البته بنا به گفته وزیر با توجه به افزایش تعداد تخت‌ها و بخش‌های بیمارستانی و ضریب اشتغال تخت‌های بیمارستانی، هنوز با کمبود 30 هزار پرستار مواجه هستیم.
مدیر امور فرهنگی رفاهی اجتماعی سازمان نظام پرستاری کشور افزود: لازم به‌ذکر است طبق ماده دو آیین‌نامه اجرایی قانون بهره‌وری، این قانون در بخش‌های دولتی و غیردولتی اعم از لشکری و کشوری و غیردولتی باید اجرا شود در صورتی‌که بیمارستان‌های زیرپوشش وزارت نفت، سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و غیرخصوصی، هنوز این قانون را اجرایی نکرده‌اند.
وی اضافه کرد: این موضوع در دستور کار سازمان نظام پرستاری کشور قرار گرفت و ضمن پیگیری‌ها و جلسات مکرر با مسئولان مربوط، به‌زودی شاهد اجرای این قانون در مراکز فوق خواهیم بود.
لک با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری کشور هدف نهایی را ارائه خدمات مطلوب به مردم از طریق کاهش ساعت کاری پرستاری می‌داند گفت: با توجه به این قانون حداقل دو و نیم ساعت و حداکثر هشت ساعت در هفته از موظفی 44 ساعت در هفته کسر می‌شود.
به گفته وی با توجه به استخدام اخیر دولت و همچنین مجوز وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی به دانشگاه‌ها مبنی بر اینکه به ازای نیروهای قرادادی، طرحی و تبصره‌ای که قبلاً در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به‌کار بوده‌اند و اکنون با شرکت در آزمون استخدامی تبدیل وضعیت شده‌اند می‌توانند به همان میزان نیروی قراردادی جدید استخدام کنند.
مدیر امور فرهنگی رفاهی اجتماعی سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: البته در کنار متقاضیان جدید افراد ذخیره استخدامی که در آزمون شرکت کرده‌اند، در اولویت هستند که با این اوصاف می‌توان گفت که بیکاری در رشته پرستاری به صفر خواهد رسید.
وی در پاسخ به اینکه فقط پرستاران می‌توانند از این قانون استفاده کنند، تصریح کرد: ماده یک آئین‌نامه اجرایی قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت مشمولان این قانون را پرستاران، کمک بهیاران، ماما، پزشکان، کاردان‌ها و کارشناسان اتاق عمل و هوشبری و شاغلان فوریت‌های پزشکی بیان می‌کند.
لک در پاسخ به اینکه چرا برای فوریت‌های پزشکی این قانون اجرا نمی‌شود، خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفته شد فوریت‌های پزشکی جزو قانون ارتقای بهره‌وری است ولی به ‌دلیل اینکه نرم‌افزار طراحی شده شیفت، بیش از 12 ساعت را نمی‌پذیرد بنا شده تا حل این مشکل دستی محاسبه شود و همانند مشمولان قانون، فوریت‌های پزشکی نیز می‌تواند از مزایای آن بهره‌مند شود.
وی افزود: شیفت‌های فوریت‌ها 24 ساعت بوده و از طرفی براساس قانون بهره‌وری شیفت بیش از 12 ساعت متوالی ممنوع است ولی به‌خاطر کمبود نیروی‌ توافق شده شیفت‌ها به صورت دستی محاسبه می‌شود.
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری با تقدیر از رؤسای اورژانس خوزستان، دانشگاه علوم پزشکی اهواز و رؤسای شبکه بهداشت و درمان آبادان و خرمشهر  که همکاری صمیمانه‌ای در اجرای این قانون در استان داشته‌اند، گفت: هم‌زمان با اجرای قانون ارتقای بهره‌وری شاهد تصویب طرح استفساریه مشاغل سخت و زیان‌آور در مجلس شورای اسلامی و سپس در شورای نگهبان هستیم.
وی تصریح کرد: البته تا شش ماه آینده دولت آیین‌نامه اجرایی آن را آماده و به سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ خواهد کرد.
لک با اشاره اینکه مشاغل سخت و زیان‌آور شامل کار در معدن، صیادی، ملوانی، جاشویی و ... خبرنگاری و نیز پرستاری است، گفت: براساس این استفساریه به ازای هر سال کار در مشاغل سخت و زیان‌آور با ضریب یک و نیم جزو سنوات محاسبه می‌شود.
وی در پایان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌ویژه محجوب دبیرکل خانه کارگر و نماینده تهران و همچنین دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس که پیگیری‌های جدی در تصویب طرح فوق داشته‌اند تقدیر کرد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول