اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان:

اصلاح نماسازی سر در ورودی شمالی گنبد سلطانیه

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت:‌ نماسازی سر در ورودی شمالی گنبد سلطانیه در سال جاری اصلاح می‌شود.

اصلاح نماسازی سر در ورودی شمالی گنبد سلطانیه
یحیی نقی زاده محجوب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت:‌ با توجه به اتمام کارهای مطالعاتی و کاوش جبهه شمالی گنبد تاریخی و جهانی سلطانیه، ورودی گنبد در اصل بنا در گذشته از جبهه شمالی گنبد بوده است.
وی با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان و پایگاه‌ جهانی گنبد سلطانیه به منظور تغییر ورودی گنبد از ورودی کنونی به جبهه شمالی برنامه‌ریزی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: آغاز عملیات این طرح در تیر ماه سال جاری با حضور مسئولان و نمایندگان یونسکو کلنگ‌زنی شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه خاکبرداری پروژه جبهه شمالی انجام گرفته است، ادامه داد: اصلاح مسیر ورودی نیز از اقدامات سال جاری در گنبد سلطانیه محسوب می‌شود.
وی تاکید کرد: احیای مسیر تاریخی اصلی محوطه ارگ، تقویت ارتباط گردشگران با محوطه در فرایند تقرب به گنبد و تعریف سلسله مراتب‌های دسترسی و عملکردی از جمله اهداف این پروژه پر اهمیت در مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه محسوب می‌شود.
نقی زاده محجوب با اشاره به اینکه ساخت بنای عظیم سلطانیه در بین سال‌های 675 الی 685  هجری قمری صورت پذیرفته و به عبارت دیگر کار ساختمان آن به مدت 10 سال به طول انجامیده است، ادامه داد:هدف از بنای چنین گنبد با شکوهی آن بود تا مرقد مطهر حضرت علی (ع) را به آنجا منتقل سازند.
وی شیعه شدن سلطان محمد خدابنده و گرایش او به حضرت علی را دلیل انتقال مرقد امام علی (ع) دانست و گفت:‌ به همین اعتبار گنبد سلطانیه را می‌توان نخستین اثر هنری شیعه در کشور ایران دانست.
مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه این بنا در نمای داخلی و خارجی حالت تظاهری دارد، خاطر نشان کرد: ارتفاع آن 46 متر و قطر دهانه گنبد آن 26 متر است.
وی با تاکید بر اینکه اساس طرح بنای سلطانیه بر عدد هشت قرار دارد، تصریح کرد:‌ عدد هشت همچون اعداد هفت و 12 که به احتمال الهامی از خورشید است نیست و احتمالا عدد هشت به علت ساختن ساعت آفتابی و یا ایستایی فوق‌‌العاده‌اش مطرح بوده است.
نقی‌زاده محجوب اظهار داشت: آنچه در این بنا همچون بناهای دیگر اسلامی به چشم می خورد حالت تمرکزی است که این هشت ضلعی در مرکز مجموعه بنا دارد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول