اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره تجارت نهبندان:

زیرساخت‌های راه‌اندازی بازارچه‌ دوکوهانه نهبندان فراهم است

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان گفت: هم‌اکنون تمامی زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی مجدد بازارچه‌ دوکوهانه نهبندان فراهم است.

زیرساخت‌های راه‌اندازی بازارچه‌ دوکوهانه نهبندان فراهم است
رضا اردونی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نهبندان ضمن گرامیداشت روز جهانی صادرات اظهار داشت: صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می‌کند چرا که تقویت ظرفیت‌های تولید و ایجاد ظرفیت‌های جدید، هموار کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را به عنوان تضمین کننده سرمایه‌گذاری‌های موجود و کاهش انحصار پررنگ‌تر می کند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر صادرات امکان استفاده از بازارهای جهانی را برای رشد تولید داخلی مهیا کرده و بنگاه‌های تولیدی را قادر می‌کند که از محدودیت‌های بازار داخلی رها شده و با توسعه صادرات بازارهای جهانی را هدف قرار داده و از صرفه‌های اقتصادی حاصل از مقیاس تولید بیشتر بهره‌برداری کنند.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان تصریح کرد: توسعه تجارت خارجی و به ویژه صادرات از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کشورها به شمار می‌رود که می‌تواند علاوه بر رشد اقتصادی نیز سبب افزایش توان رقابت‌پذیری کشورها در عرصه‌های بین‌المللی ‌شود.
اردونی با بیان اینکه انتخاب یک روز به عنوان روز ملی صادرات سبب گسترش تفکر و فرهنگ صادراتی در جامعه می‌شود، افزود: روز ملی صادرات روز تقدیر از فعالان اقتصادی، فرصتی برای تبادل افکار، شناخت تنگناها و بررسی راهکارهایی برای رسیدن به هدف والای صادرات است.
وی یادآور شد: روز ملی صادرات باید سمبل و نمادی برای ارج نهادن به تلاش‌های انجام شده از سوی صادرکنندگان برای نفوذ و حضور در بازارهای جهانی باشد چرا که صادرات تجلی قدرت و توانمندی سخت افزاری و نرم افزاری اقتصاد یک کشور است و ریشه در تولید و فضای کسب و کار آن دارد.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان تقویت عزم ملی برای صادرات و گسترش فرهنگ عمومی صادرات را از جمله اهداف روز ملی صادرات دانست و گفت: ارتقای شأن و منزلت اجتماعی صادرکنندگان، شناسایی بیشتر و رفع مشکلات پیشروی صادرکنندگان، گسترش فرهنگ تولید برای صادرات، تبیین سیاست‌های صادراتی، ظرفیت‌سازی برای توسعه صادرات و معرفی توانمندی‌های صادراتی کشور از دیگر اهداف این روز محسوب می‌شود.
اردونی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تمامی زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی مجدد بازارچه‌ دوکوهانه نهبندان فراهم است، اظهار داشت: تا کنون بیش از 4 میلیارد تومان برای فراهم کردن خدمات زیربنایی و روبنایی این بازارچه اعتبار هزینه شده است.
وی اذعان داشت: در راستای فعال شدن مجدد بازارچه دوکوهانه با توجه به مسیر مواصلاتی این شهرستان با شهداد و امکان صادرات انواع محصولات صادراتی کشور از طریق این مسیر که کوتاهترین مسیر اتصال استان‌های صنعتی و برخوردار کشور به افغانستان است کاهش هزینه‌های صادرات را به دنبال دارد و پیشنهاد می‌شود که یک جاده آنتنی به طول 30 کیلومتر از بازارچه دوکوهانه نهبندان به استان فراه افغانستان در دستور کار قرار گیرد.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان تصریح کرد: فعال شدن مجدد بازارچه دوکوهانه نهبندان با توجه با کوتاه شدن فاصله 230 کیلومتری مسیر صادرات به افغانستان از طریق این بازارچه نسبت به مرز رسمی زابل و سربیشه با اولویت خاص پیگیری شود.
اردونی تغییر کاربری کارخانه پنبه‌نسوز و ایجاد کارخانه‌ای دیگر با توجه به نزدیکی مسیر جاده به دوکوهانه، احداث کارخانه تولید لوله پی وی سی کشاورزی در این شهرستان با توجه به نیاز کشور افغانستان و ایجاد کشتارگاه صنعتی و اخذ مجوز خاص واردات دام را از دیگر پیشنهادات برای راه‌اندازی مجدد این بازارچه عنوان کرد.
وی افزود: اخذ مجوز خاص صدور محصولات نفتی با توجه به وجود جایگاه نفتی مجهز از دیگر مواردی است که می‌تواند به رونق مجدد این بازارچه کمک کند.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان میزان صادرات بازارچه دوکوهانه در شش ماه نخست سال جاری را مبلغ 2 میلیون و 213 هزار و 356 دلار از محل ماده 210 دانست و گفت: امسال هیچگونه وارداتی به این بازارچه صورت نپذیرفته است.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول