اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدرسه مطلوب منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «مدرسه مطلوب؛ مبانی، شاخصه‌ها، اصول و روش‌ها» از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شد.

مدرسه مطلوب منتشر شد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، کتاب «مدرسه مطلوب؛ مبانی، شاخصه‌ها، اصول و روش‌ها» در 296 صفحه به نویسندگی رضا فرهادیان با شمارگان هزار و 500 و قیمت 4 هزار و 500 تومان از سوی موسسه بوستان کتاب برای دومین بار به چاپ رسید.
این کتاب دارای شش فصل بوده که مبانی اساسی در مدرسه مطلوب، شاخصه‌های مدرسه مطلوب، ویژگی‌های مدیر مطلوب، ویژگی‌های معلم مطلوب، اهداف، برنامه‌ها و راهبردها در مدرسه مطلوب، نظرات همکاران مدرسه از فصل‌های این کتاب است.
در فصل‌های این کتاب مباحثی مانند نقش دانش‌آموزان در گروه الگوی مطلوب، ارزیابی مدیریت کلاس، شکوفایی خلاقیت در کلاس، نقش اولیا در مدرسه، پرهیز از خشونت و تسلیم، شیوه برخورد معلمان با دانش‌آموزان مشکل‌دار، اهداف پرورشی در دوره‌های تحصیلی، فضائل اخلاقی، اجتناب از سخت‌گیری افراطی و... ارائه شده است.
در مقدمه این کتاب آمده است: اهمیت طراحی چهارچوب کاربردی از مدرسه مطلوب، در واقع پاسخی به دغدغه‌های اساسی ضرورت تحول در نظام تعلیم و تربیت جامعه آموزشی کشور است.
در این مقدمه با اشاره به دوران تحصیل خاطرنشان شده است: مدرسه در دوران تحصیل مکانی است که انسان در طول مراحل رشد و تحول، ابعاد وجودی شخصیتی‌اش در زمینه‌های مختلف به صورتی گوناگون سازماندهی شده و شکل می‌گیرد و ضمن آشنایی با علوم و پدیده‌ها، مهارت‌های لازم، برای کسب شایستگی‌های فردی و شکوفایی استعدادهای جمعی آماده شده و نونهالان با حضور در مدرسه با آداب و سنن دینی و فضائل ارزشی و مهارت‌های زندگی آشنا می‌شوند.
در این کتاب به شاخصه‌های کلاس مطلوب اشاره و خاطرنشان شده است: در یک کلاس مطلوب همه دانش‌آموزان با توان‌های مختلف فعال و بانشاط و تلاشگر بوده و احساس موفقیت می‌کنند.
برنامه‌ریزی دقیق مدرسه در بکارگیری الگوهای مناسب، سازماندهی، ایجاد ارتباط صمیمی و معنوی دانش‌آموزان با یکدیگر، استفاده از ظرفیت و قدرت گروه در سالم نگهداشتن جو معنوی کلاس و رشد و توسعه ارزشی و برتر و حفظ ارتباط مثبت با یکدیگر از شرایط مناسب کلاس برای پیشرفت دانش‌آموزان در این کتاب ذکر شده است.
در فصل ویژگی‌های مدیریت مطلوب آمده است: مدیریت از بحث‌های مهم در همه عرصه‌های علمی، فنی، آموزشی و ساحت‌های فردی و اجتماعی است چراکه مدیریت همه توان‌ها و استعدادها را به جریان می‌اندازد و بهره‌وری صحیح را امکان‌پذیر می‌کند.
در ادامه خاطرنشان شده است: مدیر مطلوب به موقع تفویض اختیار می‌کند و از کسی یا چیزی ترسی ندارد و آموزش می‌دهد و نیرو و نیرو‌پرور است و همکاران را رشد می‌دهد و آنها را برای مسئولیت‌ها در آینده آماده می‌کند.
در فصل ویژگی‌های معلم مطلوب آمده است: معلم واقعی کسی است که با نگاه، حرکت و برخورد خود به نوآموزانش شخصیت دهد و با رفتاری کریمانه آنها را از عادت‌ها و کردارهای ناصحیح بازدارد و از سعه صدر، وسعت دید و ظرفیت عاطفی بالایی برخوردار باشد.
نویسنده با اشاره به اهداف پرورشی در دوره‌های تحصیلی آورده است: نظام آموزش و پرورش ما باید بداند که در دوران‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه چه اهداف و مقاصد تربیتی را دنبال می‌کند.
در بخشی دیگر از این کتاب آمده است: در حال حاضر این ضعف در تمام فعالیت‌های پرورشی و اخلاقی محیط‌های آموزشی به چشم می‌خورد که نمی‌دانیم از کودک متناسب با سن او چه بخواهیم و چه انتظاری از وی داشته باشیم.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول