اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مقتدایی در همایش عمومی حوزویان ـ2:

حفظ استقلال حوزه مورد تاکید رهبری است

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به استقلال حوزه‌های علمیه گفت: این مطلب یکی از مطالبات رهبری در سفر به قم بود که مورد توجه شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه علمیه و نیز مراجع عظام تقلید قرار گرفت و همه این‌ها به اتفاق از استقلال حوزه‌های علمیه دفاع می‌کنند.

حفظ استقلال حوزه مورد تاکید رهبری است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله مرتضی مقتدایی در همایش عمومی حوزویان با عنوان حوزه و مطالبات مقام معظم رهبری که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا قم برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سفر سال گذشته خود مطالبات ویژه‌ای از حوزه علمیه را مطرح کردند که شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه مصمم هستند همه نظرات ایشان را مورد بحث و بررسی و اجرا قرار دهند.
وی افزود: برخی از این مطالبات تاکنون به مرحله اجرا درآمده و بعضی دیگر نیز در حال بررسی برای اجرا هستند که امیدواریم به زودی نتایج این بررسی‌ها اعلام شود.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور یکی از مطالبات رهبری را تقویت حوزه‌های علمیه برشمرد و خاطرنشان کرد: این امر هم اکنون در حد اعلی در کشور وجود دارد و در این راستا در بیش از 27 استان کشور شوراهای استانی حوزه مرکب از هفت نفر از علما و فضلای همان مناطق تشکیل شده است.
وی اظهار کرد: وظیفه این شوراها انتخاب مدیر استانی حوزه علمیه و بررسی کمبودها و نیازهای مدارس همان استان است تا بدین وسیله حوزه‌های علمیه استانی سامان‌دهی شوند که در همین زمینه تاکنون بیش از 500 جلسه توسط این شوراها برگزار شده است.
مقتدایی به ایجاد و گسترش رشته‌های تخصصی به عنوان یکی دیگر از مطالبات رهبری از حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: علاوه بر حدود 12 رشته تخصصی موجود در قم، شش رشته دیگر نیز اضافه شده و هشت رشته تخصصی نیز در دست بررسی هستند ضمن اینکه تاکنون در پنج استان رشته‌های تخصصی به مرحله اجرا درآمده‌اند.
وی وجود متخصصان این رشته‌ها در استان‌های مختلف را موجب افزایش اقبال عمومی به مساجد و گسترش تبلیغ دین دانست و تصریح کرد: این امر همچنان در حال گسترش بوده و رشته‌های جدید در استان‌های دیگر ایجاد خواهند شد. 
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به استقلال حوزه‌های علمیه گفت: این مطلب یکی دیگر از مطالبات رهبری در سفر به قم بود که مورد توجه شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه علمیه و نیز مراجع عظام تقلید رسید و همه این‌ها به اتفاق از استقلال حوزه‌های علمیه دفاع می کنند.
وی این مسئله را امری قطعی دانست و افزود: ما باید همزمان با رشد جمعیت کشور به فکر افزایش پذیرش طلاب و علاقه‌مندان تحصیل علوم دینی نیز باشیم زیرا تقاضای ورود به حوزه علمیه بیشتر از ظرفیت مدارس است.
‌مقتدایی به تقاضاهای خارج از کشور در زمینه اعزام مبلغ اشاره ‌و ابراز کرد: باید به موازات این افزایش تقاضا پیش برویم و طلاب پاسخگو به مسائل روز را پرورش دهیم اما اکنون با مشکلاتی چون فرسودگی و قدیمی بودن برخی مدارس و نیز کمبود کلاس و خوابگاه روبه‌رو هستیم.
وی خواستار کمک دولت‌ها به احداث و گسترش مدارس زیر نظر حوزه علمیه شد و تاکید کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، وظیفه همه دولت‌ها کمک به این موضوع است اما نباید در کار حوزه‌ها دخالتی صورت گیرد.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از همکاری میان حوزه علمیه قم با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم خبر داد و گفت: رهبری تاکید دارند که حوزه باید در آموزش و پرورش حضور داشته باشد و این امر تنها با حضور امام جماعت در مدرسه‌ها امکان پذیر نخواهد بود.
وی افزود: در حال حاضر جلساتی با وزرای آموزش و پرورش و علوم برگزار شده که منجر به امضای تفاهمنامه‌هایی در این زمینه شده است ضمن اینکه برای پاسخگویی به نیاز خارج از کشور نیز با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به توافق رسیده‌ایم.
مقتدایی به اعلام آمادگی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای اعزام بیش از 50 مبلغ روحانی به سایر کشورها اشاره کرد و گفت: یکی از ملزومات این امر دانست زبان‌های خارجی توسط مبلغانی است باید برای این مسئله اعزام شوند.
وی بیان کرد: در این زمینه تاکید زیادی بر روی آموزش زبان صورت گرفته و چندین مرکز نیز اقدام به آموزش زبان‌های خارجی به طلاب کرده‌اند ضمن اینکه معاونت بین‌الملل حوزه نیز اقدام به اعزام چند گروه از اساتید به کشورهای خارجی برای آشنایی با آن مناطق و بررسی نیازهای مردم آنجا کرده است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول