اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح‌یزدی در همایش غدیر در قم ـ1:

شکرگزاری موجب رسیدن انسان به مقام قرب الهی است

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: شکرگزاری سبب تقویت رابطه انسان با خداوند و رسیدن به مقام قرب او می‌شود که نهایت هدف خلقت انسان نیز همین مسئله است.

شکرگزاری موجب رسیدن انسان به مقام قرب الهی است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی ظهر امروز در همایش غدیر در قم که در سالن همایش‌های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد اظهار داشت: یکی از روش‌های قرآن برای هدایت انسان‌ها برشماری نعمت‌هایی است که خداوند به انسان ارزانی داشته است و گاهی از آنها به عنوان نشانه‌های پروردگار بر روی زمین نام می‌برد.
وی افزود: برخی اوقات قرآن رسما اعلام می‌کند که هدف از این نعمت‌های فردی و اجتماعی این است که انسان شکرگزار خداوند باشد که این شیوه تربیتی قرآن باید مورد توجه قرآن پژوهان قرار گیرد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه بعضی افراد شکرگزاری را موجب افزایش نعمت‌های خداوند می‌دانند، گفت: قرآن نیز از این مسئله به عنوان یکی از سنت‌های الهی نام می‌برد به این معنا که شکرگزاری نسبت به نعمت‌های موجود سبب لیاقت بیشتر برای نعمت‌های بزرگ تر می‌شود.
وی این برداشت و هدف از شکرگزاری را هدفی متوسط دانست و تصریح کرد: لایه‌های عمیق‌تری در این میان وجود دارد هر چند افزونی نعمت‌ها نیز موجب ایجاد انگیزه شکرگزاری در بندگان خواهد شد اما فلسفه شکر به هدف اصلی آفرینش انسان باز می‌گردد.
آیت‌الله مصباح یزدیافزود: خداوند انسان را در این عالم به وجود آورد تا موجودی مختار در این جهان وجود داشته باشد که قادر به انتخاب سرنوشت خود بوده و در واقع دارای قدرت انتخاب باشد و این امر موجب شرف و فضیلت او بر دیگر مخلوقات است. 
وی با بیان اینکه انتخاب راه‌های مختلف توسط انسان دارای ارزش یکسانی نیست، گفت: برخی راه‌ها به انحطاط و شقاوت و برخی دیگر به ترقی و سعادت منجر می‌شوند زیرا هر انتخابی دارای لوازمی است که لطف خدا از ابتدا ایجاب می‌کند که لوازم راه‌های گوناگون به انسان نمایانده شود و او با آگاهی دست به انتخاب بزند که این مسئله در قرآن نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
استاد حوزه علمیه قم با طرح این پرسش که چه عاملی موجب انگیزه انتخاب راه صحیح در انسان می‌شود، خاطرنشان کرد: خداوند نیرویی را در انسان قرار داده که او را به سمت کارهای خیر سوق می‌دهد و یکی از این نیروها شکرگزاری آدمی نسبت به کسانی است که خدمتی را در حق او انجام داده اند.
وی وجود این احساس فطری در درون آدمی را عاملی برای شکرگزاری در برابر خداوند دانست و افزود: این کار سبب تقویت رابطه انسان با خداوند و رسیدن به مقام قرب او می‌شود که نهایت هدف خلقت انسان نیز همین مسئله است و این امر برای او افتخاری عظیم تلقی می‌شود.
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: صفت فیاضیت خداوند دلیل این مسئله است که او خواستار رسیدن انسان به نهایت هدف آفرینش است که در آیاتی از قرآن نیز بدان اشاره شده است.
وی با اشاره به یکی از ابتکارات قرآن در زمینه ارائه الگویی به مومنین ابراز کرد: خداوند همسر فرعون را به عنوان انسان نمونه برای سایر مومنان معرفی کرده است و هر چند حکمت‌های زیادی در این میان وجود دارد اما یکی از دلایل این مسئله خواسته همسر فرعون از خداوند بود که خانه‌ای در نزد خداوند در بهشت را طلب می‌کرد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: ارائه این الگو به مومنین نشاندهنده این مسئله است که در سخت‌ترین شرایط نیز انسان می‌تواند بهترین هدف و راه صحیح زندگی را انتخاب کند و عامل فطری که موجب این انتخاب می‌شود همان خصلت شکرگزاری آدمی است که ارزشمندترین انگیزه‌ای است که در رفتارهای انسان اثرگذار خواهد بود.
وی با بیان اینکه اگر روحیه شکرگزاری از کودکی در نهاد انسان به وجود آید موجب رسیدن او به مقام شکر خداوند نیز خواهد بود، گفت: زمانی که انسان در مقابل والدین خود شکرگزار باشد در مقابل پروردگار خویش نیز شاکر خواهد بود اما در فرهنگ الحادی امروز این تفکر که انسان باید تنها به دنبال حق خود باشد و تکلیفی در برابر دیگران ندارد در حال رواج است.
آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: قرآن نعمت‌های خداوند را غیر قابل شمارش می‌داند اما می‌توان آنها را در دسته‌بندی‌هایی قرار داد از جمله نعمت‌هایی چون بدن انسان، عقل، روح، خانواده و نعمت امنیت که در جامعه باید وجود داشته باشد.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول