اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بیش از 100 سال قدمت؛

نخستین نشریه زنان ایران در آستان‌قدس نگهداری می‌شود

خبرگزاری فارس: نخستین نشریه‌ زنان در ایران به نام "دانش" در آرشیو مطبوعات کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی نگهداری می‌شود.

نخستین نشریه زنان ایران در آستان‌قدس نگهداری می‌شود
به ‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی، ابراهیم حافظی، سرپرست بخش مخازن مطبوعات این سازمان، با اعلام این مطلب گفت: «دانش» نخستین نشریه زنان در ایران است که توسط سمیه کحال در تهران در تاریخ چهار مهر 1288 شمسی با موضوع اخلاق، علم خانه‌داری، بچه‌داری و شوهرداری منتشر شد که اکنون در آرشیو مطبوعات مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی موجود است. 
وی خاطرنشان کرد: دوهفته نامه «شکوفه» دومین نشریه در تهران است که به دست بانوان تهیه شده و در این آرشیو نگهداری می‌شود.
سرپرست بخش مخازن مطبوعات کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی، ادامه داد: این نشریه در سال 1291 شمسی توسط مزین السلطنه، دختر میرسید رضی (رئیس الاطباء) منتشر شده است.
وی قدیمی‌ترین نشریه مشهد در این حوزه را نیز مجله «جهان زنان» دانست که در سال 1299 شمسی توسط فخرآفاق پارسا منتشر شده است که در حال حاضر در اختیار آرشیو مطبوعات آستان‌قدس رضوی است.
حافظی، جدیدترین نشریه زنان موجود در این آرشیو را نشریه "زن در فرهنگ و هنر" خواند که از سال1388 توسط مرکز مطالعات و تحقیقات زنان در دانشگاه تهران منتشر می‌شود.
وی تعداد نشریات ویژه زنان موجود در آرشیو مطبوعات مرکز اسناد آستان قدس رضوی را در مجموع 145عنوان، اعلام و افزود: این نشریات به تفکیک، 117 عنوان فارسی، 13عنوان عربی، سه عنوان اردو، 10عنوان لاتین ، و دو عنوان سالنامه است که تعداد 31 عنوان از نشریات فوق در حال حاضر منتشر می‌شوند و برای آرشیو ارسال می‌شوند.
وی در ارتباط با نحوه دسترسی محققین به نشریات زنان گفت: محققان می‌توانند با مراجعه به آرشیو مطبوعات مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی واقع حرم مطهر، دوربرگردان طبرسی، ساختمان بنیاد پژوهش‌ها، مدیریت مرکز اسناد و مطبوعات آستان‌قدس رضوی، با طرح درخواست خود علاوه بر مشاهده اصل نشریات، از پایگاه و بانک‌های اطلاعاتی که در این زمینه موجود است نیز استفاده کنند.
انتهای پیام/و۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول