اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برداشت زیتون در طبس آغاز شد؛

پیش‌بینی برداشت 50 تن زیتون در طبس

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس با اشاره به آغاز کار برداشت زیتون در طبس، گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود 50 تن زیتون از سطح زیرکشت این محصول برداشت شود.

پیش‌بینی برداشت 50 تن زیتون در طبس
محمود اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طبس اظهار داشت: در شهرستان طبس 243 هکتار زیرکشت زیتون است که 80 هکتار آن به صورت بارور و 163 هکتار به صورت نهال است.
وی با بیان اینکه کار برداشت زیتون در شهرستان طبس آغاز شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود 48 تن زیتون از سطح زیرکشت این محصول در طبس برداشت شود که از این مقدار، 33 تن فرآوری شده و 15 تن برای روغن‌کشی و استحصال حدود هزار و 800 کیلوگرم روغن زیتون خوراکی استفاده خواهد شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس خاطرنشان کرد: در سال جاری هفت هزار و 67 اصله نهال زیتون از نوع زرد روغنی بین متقاضیان توزیع شده است.
وی ادامه داد: همچنین به‌منظور حمایت از زیتون‌کاران علاوه بر ارائه خدمات فنی کارشناسی، دو کارگاه آموزشی با عنوان فرآوری زیتون و با حضور بیش از 40 نفر از زیتون‌کاران و افراد علاقه‌مند به فرآوری زیتون برگزار شد که در این دوره شرکت‌کنندگان به صورت تئوری و عملی با ارقام زیتون و نحوه فرآوری آن آشنا شدند.
اسدی اضافه کرد: علاوه بر این یک مورد کارگاه آموزشی هرس با حضور کارشناسان دفتر زیتون وزارت جهادکشاورزی برگزار شده و تعداد 400 نسخه بروشور آموزشی هم تهیه و در اختیار متقاضیان و فراگیران قرار گرفته است.
وی یادآور شد: دستگاه روغن‌کشی زیتون به ظرفیت 80 کیلوگرم در ساعت به‌وسیله مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس در محل ایستگاه سازگاری نخیلات طبس راه‌اندازی شده و آماده ارائه خدمت به کشاورزان و زیتون‌کاران است.
زیتون درختچه‌ای به ارتفاع حدود سه متر است که در شرایط مساعد، ارتفاع آن به 12 متر و قطر تنه‌اش به سه متر می‌رسد و چوب این درخت بسیار سخت و مقاوم، و رنگ آن زرد و دارای خطوط قهوه‌ای رنگ است.
این گیاه در اوایل تابستان آغاز به گل دادن می‌کند و میوه آن در اواخر تابستان به ثمر می‌رسد که در این هنگام زیتون سبز روشن است و در اواخر پاییز به رنگ سبز تیره در‌می‌آید.
اگرچه میوه این گیاه، حاوی چربی بالایی است اما منبع خوبی از اسید اولئیک و ویتامین E است و می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری کند و اشتها را افزایش ‌دهد.
گفتنی است روغن زیتون علاوه بر کاهش کلسترول و پیشگیری از بروز عوارض عروقی، مانع رسوب کلسترول درون رگ‌ها و تنگ شدن آن‌ها می‌‌شود.
زیتون و روغن آن میزان قند خون را تنظیم می‌کند و خاصیت ضد سرطان و ضد التهابی دارد و ممکن است از التهاب روده پیشگیری ‌کند. زیتون برای پیشگیری و درمان آسم و آرتروز نیز می‌تواند مفید باشد.
برگ زیتون هم کاهش‌دهنده فشارخون است و جوشانده آن برای تسکین درد دندان مفید است.
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول