اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آزاد ‌کرمانشاه:

دانشجویان علوم انسانی ما ذهنیتی رعیت‌مآب ‌پیدا کرده‌اند

خبرگزاری فارس: نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آزاد استان کرمانشاه گفت: جزمیت‌های مدرنیته بر تفکر ما سایه افکنده و اساتید و دانشجویان ما ذهنیتی رعیت‌مآب در برابر نظریه‌های سکولار‌ غربی پیدا کرده‌اند.

دانشجویان علوم انسانی ما ذهنیتی رعیت‌مآب ‌پیدا کرده‌اند
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد‌جواد مهری به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در جمع اساتید و تشکل‌های دانشجویی استان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اساتید دانشگاه‌ها؛ فرماندهان، دانشجویان و افسران میدان مقابله با جنگ نرم هستند، اظهار داشت: جنگ نرم خیلی پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر از آن است که ما تصور می‌کنیم در جنگ نرم دشمن به جای اینکه به مقابله فیزیکی بپردازد و جان و مال و هستی طرف مقابل را هدف بگیرد، آرمان‌ها و اعتقاداتی که بر مبنای آن‌، طرف مقابل در برابر دشمن‌، انگیزه مقاومت پیدا کرده است را هدف قرار می‌دهد و سعی می‌کند که او را از این راه و آرمان‌ها جدا کند.
وی تصریح کرد: در جنگ نرم هر چند به ظاهر تلفاتی نمی‌دهیم ولی جنس این تلفات به خاطر ماهیت فرهنگی این نبرد، تخریب و نابود کردن فکر و اندیشه و ذهن است.
مهری با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل بر وجود جنگ نرم در ایران این است که ظرف مدت 20 روز پس از انتخابات سال 88، 18 هزار سایت علیه جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شد، خاطرنشان کرد: برنده شدن در مقابله با جنگ نرم نیازمند آگاهی و بصیرت کافی است.
این نویسنده و استاد دانشگاه اضافه کرد: امروز تکلیف دانشگاه و دانشگاهیان از همه دوران‌ها و اعصار گذشته، بسی سنگین‌تر و سخت‌تر است چون فلش و جهت تهاجم دشمنان در جنگ نرم در درجه اول به سمت سرمایه‌های ملی و معنوی نظام یعنی دانشگاه و دانشگاهیان است لذا برای غلبه بر دشمن و خنثی‌سازی تهاجم آنان باید پشت سر رهبری و ولایت حرکت کرد، البته این حرکت نباید صرفاً منحصر در یک مرور کلیشه‌ای‌، گذرا و شتابزده به نظرات ایشان باشد، بلکه باید مطالبات معظم‌له را دقیق کارشناسی کرده و مورد تحقیق و پژوهش قرارداد و آن را عملیاتی کرد.
رئیس شورای هم‌اندیشی نخبگان و اساتید دانشگاهی یکی از مطالبات مقام معظم رهبری را تحول بنیادین در حوزه علوم انسانی دانست ودر این زمینه گفت: شما می‌دانید بارها رهبری تأکید کردند که ما باید از مبانی سکولاریستی ‌و اومانیستی این علوم فاصله بگیریم و علوم انسانی مبتنی بر آموزه‌های بومی و اسلامی‌مان را طرح‌ریزی کنیم‌.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود‌، وضعیت جامعه علمی کشور را در حوزه علوم انسانی‌، بسیار تأسف‌آور و حقارت‌آمیز دانست و افزود: فقر نظریه‌پردازی در علوم انسانی‌، ما را به جامعه‌ای مصرف‌زده تبدیل کرده است، ترجمه‌گرایی بر خلاقیت‌گرایی سیطره یافته و مواجهه طوطی‌وار با علوم انسانی وارداتی به یک سنت علمی در مراکز دانشگاهی تبدیل شده است‌ و پذیرفته‌ایم که تا اطلاع ثانوی‌، محصولات فکری و به اصطلاح علمی دیگران را ترجمه و تکرار‌، حفظ و تقدیس کنیم‌. 
وی همچنین با اعلام خطر نسبت به این وضعیت تصریح کرد: امروز وضعیت دانشگاه‌های ما به جایی رسیده است که جزمیت‌های مدرنیته بر تفکر ما سایه افکنده و اساتید و دانشجویان ما ذهنیتی رعیت‌مآب در برابر نظریه‌های سکولار‌ غربی پیدا کرده‌اند و حتی برخی این نظریات را خط قرمز و وحی منزل می‌دانند‌.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین‌ مهری چالش‌های اصلی علوم انسانی در کشور را ترجمه‌ای‌، گزینشی و کمرنگ بودن جنبه‌های کاربردی دانست و افزود: امروز اگر ما می‌خواهیم در حوزه بومی‌سازی دانش انسانی گام‌های مثبتی برداریم باید بدانیم نقاط آسیب‌پذیر ما کجاست‌، معتقدم جامعه شناسی‌، فلسفه سیاسی و علوم سیاسی از مهم‌ترین نقاط چالشی ماست، این در حالی است که مواد خام و اولیه این علوم در اسلام وجود دارد و استادان ما می‌توانند با رویکردی جدید به محتوای دینی‌، این منابع را استخراج و به شیوه جدید تئوریزه کنند‌.
وی تحول و نوآوری در حوزه علوم انسانی را با جمع‌بندی نقاط قوت حوزه و دانشگاه امکانپذیر دانست و ادامه داد:‌ ‌متاسفانه این دو نهاد آموزشی، پژوهشی  در این سه دهه نتوانسته‌اند با تکیه بر نقاط مشترک و قوت خود گام عملی در این زمینه بردارند‌.
نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد استان توجه به اخلاق و معنویت در دانشگاه‌ها را متذکر و یاد‌آور شد: امروز بی‌توجهی به اخلاق و معنویت در برخی از دانشگاه‌ها یکی از آسیب‌های جدی است که‌ نظام را تهدید می‌کند و باید برای رفع آن چاره‌ای اندیشید.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که علم سلاح پیروزی ماست ما باید این سلاح را به دست آوریم، افزود: حقیقتاًٌ همین طور است علم برای ما یک امر حیاتی است، کشوری که دنبال عزت، استقلال، هویت و شخصیت است و توقع امنیت، رفاه و سربلندی را دارد باید مجهز به سلاح علم شود، البته همان‌طور که معظم‌له فرمودند علم به تنهایی کافی نیست بلکه علم باید با اخلاق و معنویت همراه شود تا ما هم به همان چاله‌ای نیفتیم که غرب افتاد یعنی علم برای آنها وسیله ظلم شد‌، وسیله انحراف اخلاقی شد‌، وسیله گسترش فرهنگ‌های گمراه کننده شد ما باید دچار آن نشویم‌.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین مهری در پایان سخنان خود با اشاره به فرارو بودن بحث انتخابات در سال جاری، توجه به این مهم را یکی از وظایف و تکالیف  دانستن و گفت: دشمنان این مرز و بوم چشم به این انتخابات دوخته اند واز همین الان به دنبال رصد کردن و ضربه زدن به این انتخابات هستند لذا دانشگاهیان و نیروهای ارزشی و انقلابی ما باید با بصیرت و هوشیاری کامل، وحدت و همدلی‌، شرایط حساس منطقه و جهان را برای مردم تبیین کنند و به جریان فتنه و انحرافی که در کشور دنبال پیاده کردن نسخه دشمنان نظام‌‌اند فرصت ندهند که فضا را برای بلند گوهای دشمنان فراهم کنند تا انتخاباتی آبرومند و در شأن ملت ایران با نمایندگانی انقلابی، ارزشی و خدوم برگزار کنیم.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول