اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله استادی:

فقه اساس علوم انسانی و اسلامی است

خبرگزاری فارس: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بدون فقه و اصول به جایی نمی‌رسیم، گفت: اساس علوم انسانی و اسلامی فقه است و فقهای ما در دوران شیخ مفید و شیخ طوسی خدمات ارزنده‌ای کردند.

فقه اساس علوم انسانی و اسلامی است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله رضا استادی در همایش روابط فقه و اصول با علوم انسانی که در سالن همایش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: واقعیتی که از سال‌های پیش در حوزه مطرح بوده این است که مباحث فقه و اصول در حوزه بها داده نمی‌شود و در سطح عمومی حوزه فقه و اصول تنزل پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون شاهدیم سؤال‌های جدید در حوزه فقه و اصول از سوی طلاب مطرح نمی‌شود و استاد نیز به حداقل‌ها در ارائه مباحث اکتفا می‌کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بدون فقه و اصول به جایی نمی‌رسیم چراکه اساس علوم انسانی و اسلامی فقه است و فقهای ما در دوران شیخ مفید و شیخ طوسی خدمات ارزنده‌ای انجام داده و به فقه اهمیت دادند و این مطلب از نوع رساله‌ها و کتاب‌های فقهی استنباط می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت علما در دوران گذشته گفت: عالمان در کنار مباحث فقه و اصول مواظب شبهات بودند و برای هر شبهه‌ای رساله‌ها و کتاب‌های مختلف تالیف می‌کردند.
استادی خاطرنشان کرد: در دوران فتحعلی‌ شاه فردی انتقادی به قرآن و اسلام نوشت که در پاسخ به آن علما از جمله میرزای قمی 10 رساله جواب نوشت.
وی عنوان کرد: آنچه امروز جهان تشیع دارد نتیجه تلاش‌ها و زحمت‌های مخلصانه فقها و علماست و بنابراین از روزی‌که حوزه تشکیل شده تا 100 سال پیش فراز و نشیب‌ها و نابسامانی‌ها مشاهده می‌شود اما تقصیر را متوجه کسی نمی‌دانیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: شیخ طوسی به عنوان موسس حوزه علمیه در تمام رشته‌ها تالیف داشته و فکر وی جامعیت حوزه بوده که هر روز بر جامعیت آن افزوده و علوم بهتر ارائه می‌شود ولی اینطور نشده است و نمی‌توانیم کسی را در این امر مقصر بدانیم.
وی ادامه داد: در دوران مختلف تفسیر، کلام و فقه اوج گرفته است پس چرا نباید در دوران ما که اخیرا در حوزه علمیه قم 10 تا 20 درس‌ خارج فقه ارائه می‌شود، به همین تعداد درس تفسیر ارائه شود.
استادی تاکید کرد: باید با برنامه‌ریزی‌ها این کمبودها جبران شود و این آسیب در طول تاریخ حوزه‌های علمیه بوده و هنوز وجود دارد.
وی با بیان اینکه این مطلب درست است که حوزه علمیه باید همه دروس و رشته‌ها را داشته باشد، افزود: فقه و روش استنباط و استدلال در فقه ما به اندازه‌ای عمیق، حساب‌شده و روشمند است که در هر رشته‌ای بخواهیم وارد شویم باید به درستی فقه را بیاموزیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر بناست تفسیری بخوانید که عمق و نوآوری داشته باشد باید فقه حوزوی به درستی بخوانید چراکه فقه، روش استنباط، آزاداندیشی و استفاده از قرآن را آموزش می‌دهد.
وی تصریح کرد: اگر فردی در زمینه اقتصاد و حقوق پایه فقه و راه و روش استنباط و استدلال را درک نکرده باشد سبب عقب‌زدگی می‌شود.
استادی بیان کرد: امروز باید بیش از گذشته مجهز باشیم و برای مجهز شدن، عمیق شدن و ملا شدن از کتاب و سنت استفاده کنیم و نیز دوره فقه را جدی بگیریم.
وی عنوان کرد: تفاوت شما با دیگران این است که می‌توانید برای خدا به فعالیت بپردازید تا در آینده مشکلات در بحث نظام و فقه حکومتی را پاسخگو بوده و نیازهای حکومت را برطرف کنید.     
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول