اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار طبس:

کیفیت مسکن مهر طبس رضایت‌بخش نیست

خبرگزاری فارس: فرماندار طبس گفت: انتظار می‌رفت مسکن مهر طبس طوری احداث شود که در سطح کشور نمونه و الگو باشد، اما متاسفانه واحدهای مسکونی این شهرک دارای مشکلات متعدد ظاهری و فنی است.

کیفیت مسکن مهر طبس رضایت‌بخش نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، عزیز بهزادی ظهر امروز در جلسه‌ای که به مناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی در محل سالن شهید رجایی فرمانداری طبس برگزار شد، اظهار داشت: شهرستان طبس دارای سابقه زلزله‌ای هولناک در سال 1357 است که به گفته روانشناسان آثار و مشکلات روحی و روانی ناشی از آن حادثه دلخراش و دردناک هنوز در وجود بسیاری از افرادی که نظاره‌گر آن زمین‌لرزه بودند وجود دارد.
وی یادآور شد: از دو سوی طبس دو گسل محرز و تایید شده می‌گذرد و به همین دلیل هر لحظه احتمال وقوع زمین‌لرزه در این شهر وجود دارد که بر این اساس باید ساخت و سازها در این شهرستان دارای استاندارد و پارامترهای ویژه‌ای باشد.
فرماندار شهرستان طبس بیان کرد: انتظار می‌رفت واحدهای مسکونی شهرک مسکن مهر طبس به گونه‌ای احداث می‌شد که حتی در سطح کشور به عنوان نمونه و الگو باشد، اما متاسفانه واحدهای مسکونی این شهرک دارای مشکلات متعدد است و به همین دلیل از مسکن و شهرسازی گلایه‌مندیم.
وی ادامه داد: در بازدید از 40 واحد مسکونی این شهرک، مشاهده شد که تمامی واحدها دارای مشکلات متعددی مانند دیوارهای کج و با ارتفاع‌های متفاوت، خراب بودن موزائیک، سرامیک و کاشی‌های نصب شده، حفر چاه 7 متری که باید 12 متر ارتفاع می‌داشت، اشکال در نمای ساختمان و... است که هنوز این ظاهر کار است و کسی از باطن آن خبر ندارد.
بهزادی افزود: متاسفانه با پیمانکاری که دارای سقف اعتباری 10 میلیارد ریال است، قراردادی به ارزش 70 میلیارد ریال عقد شد و گرچه موضوع پیگیری و پیمانکار مربوطه خلع صلاحیت شد اما در حال حاضر این شرکت در رابطه با این پروژه حدود 6 میلیارد ریال بدهی دارد.
وی تصریح کرد: در مسکن و شهرسازی آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های زیادی درباره اصول مهندسی و فنی احداث ساختمان‌ها وجود دارد، اما چه فایده که مدیریت ضعیف است و در اجرا مشکل داریم.
فرماندار شهرستان طبس با بیان اینکه وضع واحدهای مسکونی در روستاها بسیار بدتر است، گفت: البته باید حضور تعداد زیادی از مهندسان جوان طبسی در نمایندگی نظام مهندسی ساختمان این شهرستان را به فال نیک گرفت و امید آن می‌رود که با عملیاتی شدن آئین‌نامه‌ها و پایبندی مهندسان ساختمان و عمران به اصول فنی و کنترل دقیق ساخت و سازها، شهری دارای واحدهای مسکونی ایمن در برابر زلزله‌ای که وقوع آن هر لحظه محتمل است داشته باشیم.
معاون فرماندار شهرستان طبس هم در این جلسه ضمن تاکید بر لزوم توجه به موضوع سبک‌سازی در احداث ساختمان‌ها اظهار داشت: با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، نوع جدیدی از بتن موسوم به بتن سبک تولید شده و در احداث ساختمان‌ها بکار می‌رود که دارای مزایای قابل‌توجهی است و کارخانه تولید این نوع بتن هم در طبس در حال احداث است که احتمالاً تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
یوسف وهابی کارکنده خاطرنشان کرد: 43 نوع بلای طبیعی در دنیا شناسایی شده که 34 نوع آن در ایران روی داده است و این می‌طلبد که برنامه‌ریزی کلان و ویژه‌ای در راستای کاهش اثرات این بلایا در کشورمان انجام شود.
وی یادآور شد: در طول دو دهه گذشته بیش از 200 میلیون نفر در هر سال بر اثر بلایای طبیعی در دنیا آسیب دیدند، در سه دهه گذشته میزان وقوع بلایا نسبت به قبل از آن به سه برابر افزایش یافته و خسارات مالی آن هم هشت برابر شده است و این در حالی است که اثرات وضعی و نابهنجاری‌های روانی که بر اثر این بلایا نصیب جامعه می‌شود بسیار خطرناک‌تر است.
معاون فرماندار طبس افزود: 95 درصد تلفات جانی ناشی از بلایای طبیعی مربوط به کشورهای جهان سوم با بیش از 4 میلیارد نفر جمعیت است و خسارات ناشی از بلایا در کشورهای در حال توسعه حدود 10 درصد تولید ناخالص ملی این کشورهاست اما در کشورهای توسعه‌یافته بسیاری از تبعات ناشی از بلایای طبیعی از طریق پیش‌بینی از بین می‌رود.
وی با بیان اینکه بین سطح توسعه‌یافتگی یک جامعه و میزان تلفات انسانی ناشی از بلایای طبیعی رابطه‌ای معکوس وجود دارد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با رشد و توانمندی عملی که دارد می‌تواند به صورت جدی در زمینه پیش‌بینی بلایای طبیعی وارد شود.
ارائه مقاله‌ای با عنوان «مقاوم‌سازی ساختمان‌ها از تئوری تا عمل» به‌وسیله جواد نوری‌زاده رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی ساختمان شهرستان طبس و ارائه مقاله‌ای دیگر با موضوع «مطالعات طرح ریزپهنه‌بندی ژئوتکنیک لرزه‌ای شهر طبس» به‌وسیله محمد عصاری از دیگر برنامه‌های این جلسه بود.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول