اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایر همدان خبر داد:

تولید 10 درصد گوشت قرمز همدان توسط عشایر

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور عشایر استان همدان گفت: 10 درصد گوشت قرمز استان همدان توسط عشایر تولید می‌شود.

تولید 10 درصد گوشت قرمز همدان توسط عشایر
به گزارش خبرگزاری فارس از نهاوند، حمزه‌علی یزدانی ظهر امروز در بررسی مشکلات عشایر مستقر در نهاوند اظهار کرد: در استان همدان 2 هزار و 400 خانوار عشایر در قالب 11 هزار و 500 نفر وجود دارند که به عشایر کوچنده معروف هستند.
وی افزود: سالانه توسط عشایر استان همدان از 444 هزار و 600 رأس دام سبک عشایر 6 هزار تن گوشت قرمز، 4 هزار تن شیر و 400 تن پشم مرغوب تولید می‌شود که 10 درصد تولید گوشت در استان همدان توسط عشایر سختکوش این خطه تولید می‌شود که نقش مهمی در بی‌نیازی استان به واردات این محصول دارد.
مدیرکل امور عشایر استان همدان به یکی از مهم‌ترین مشکل عشایر در سطح کشور و به تبع آن استان همدان اشاره و بیان کرد: مهم‌ترین مشکل عشایر مربوط به ییلاق و قشلاق است به این صورت که تعداد زیاد دام سبک و سنگین آنها، اسکان در برخی مناطق صعب‌العبور که فاقد آب آشامیدنی و سکو برای اسکان چادرها و مکان مناسب زندگی این مشکلات را به وجود آورده است.
وی ادامه داد: یکی از مصوبات پرخیر و برکت سفرهای هیئت دولت مکان‌یابی مناسب برای اسکان دائم عشایر استان بود که به همین منظور عشایر استان از این به بعد در سال 91 در سه منطقه از مناطق قلعه آقابیک ملایر، منطقه قهور شهر بهار و غرب فکه در استان خوزستان اسکان دائم می‌یابند.
یزدانی عنوان کرد: با اعتبار اولیه حدود 4 میلیارد تومان احداث ساختمان، ایجاد فضاهای ویژه نگهداری دام و احشام آنها این عملیات آغاز می‌شود که نقش مهمی در افزایش میل عشایر به ادامه راه شغل شریف عشایر در کشور و استان را دارد.
وی به سرانه دام هر خانوار عشایر به تعداد 236 رأس دام در استان اشاره کرد و افزود: استان همدان دارای رتبه نخست کشور در زمینه سرانه دام عشایر است و یک دهم مراتع استان که حدود 950 هزار هکتار است در اختیار عشایر زحمتکش استان قرار دارد.
مدیرکل امور عشایر استان همدان طی مسافت 250 تا 500 کیلومتر در فصل ییلاق و قشلاق توسط عشایر استان را بسیار پرزحمت و خطرناک برای عشایر و دام‌ آنها ذکر کرد و بر محاسن اسکان دائم عشایر تأکید کرد که موجب رضایت جوانان عشایر است.
وی اضافه کرد: 100 درصد جمعیت عشایر زیر پوشش خدمات درمانی قرار دارند در حالی که هنوز 70 درصد جمعیت عشایر زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که تا پایان سال 91 این میزان به 100 درصد جمعیت عشایر که متقاضی باشند، می‌رسد.
یزدانی عنوان کرد: با هدف ارائه خدمات مطلوب و مؤثر به عشایر همه خانوارهای عشایر استان زیر پوشش خدمات دو شرکت تعاونی ویژه عشایر قرار دارند که برای تأمین مایحتاج روزمره از جمله علوفه، کالاهای اساسی مثل آرد، قند، چای، نان خشک، جو و... دچار مشکل نشوند.
وی تصریح کرد: در استان همدان چهار ایل عشایر شامل ترکاشوند، یارم طاقلو، جمور و حسنوند در قالب 25 طایفه قرار دارند که برای فصل زمستان در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام و در تابستان در ملایر، نهاوند، همدان، بهار و اسدآباد اسکان دارند.
مدیرکل امور عشایری استان همدان سوادآموزی عشایر را مهم ارزیابی و ابراز کرد: با همکاری نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش بیش از 50 معلم در مناطق مختلف مشغول آموزش عشایر هستند که موجب باسواد شدن آنها در مقاطع مختلف تحصیلی می‌شود.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول