اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

گفت‌وگو گریزی مشخصه بارز وهابیت است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: از مهم‌ترین مشخصه‌های وهابیت گفت‌‌وگو گریزی است که یکسره عقل را به استراحت مطلق و تعطیلی کامل فعالیت می‌فرستد.

گفت‌وگو گریزی مشخصه بارز وهابیت است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در کنفرانس «زیارت قبور از نگاه مذاهب اسلامی» که با حضور علمای شیعه و سنی در بیروت برگزار شد، مقاله‌ای با عنوان «ارتباط روح با دنیا بعد از مردن، حدود و معیارهای آن» را ارائه کرد.
وی در این مقاله اظهار کرد: به فعالیت‌های روح بعد از مرگ، توجه کردن به یکی از مبانی نهفته در واری اندیشه زیارت قبور است که اگر این توجه، عالمانه و برآمده از قرآن کریم و روایات صورت گیرد، نادرستی رویکردهای زیارت گریز آشکار می‌شود.
مبلغی با اشاره به تقسیم فعالیت‌های روح به دو دسته فعالیت در میان خود، و فعالیت در قبال زنده‌ها گفت: ارواح میان خود فعالیت‌هایی دارند؛ طبق روایات به اعمالی همچون تزاور (به ملاقات و دیدار یکدیگر رفتن)، تعارف (همدیگر را شناختن) و تسائل (از هم پرسیدن) دست می‌زنند.
وی بیان کرد: در روایات داریم وقتی روح یک مومن به ارواح دیگر ملحق می‌شود، ارواح از دیگران (آشنایان خود که در دنیا هستند) سؤال می‌کنند، اگر متوجه شوند که آنها زنده هستند امید دارند به آنها ملحق شوند و اگر متوجه شوند که قبلا از دنیا رفته‌اند می‌فهمند که در جایگاه مومنان جای ندارند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: طبق روایات، مومن و کافر در دو جای مختلف استقرار دارند.
وی عنوان کرد: ارواح همچنین در مقابل زندگان فعالیت‌هایی دارند، تماس با روح زنده در خواب، دیدن فعالیت‌های زندگان و شنیدن سلام آنان، به دیدار اهل خود رفتن و به کارهای آنها نگریستن و احیانا خوش حال شدن یا اندوهگین شدن و نیز انس گرفتن با کسانی که بر سر مزار آنها حاضرمی شوند، از جمله فعالیت‌های روح است که در روایات منعکس شده است.
مبلغی اضافه کرد: در روایت آمده است که ارواح سلام کردن کسانی که بر سر قبر حاضر می‌شوند را می‌شنوند ولی نمی‌توانند به آنها پاسخ دهند.
وی با ذکر روایتی اظهار کرد: امام علی (ع) در حضور اصحاب خود خطاب به مردگان یک مقبره جملات طولانی را فرمودند که معروف است و بعد فرمودند «اگر اجازه دهند ایشان جواب خواهد داد»، از این سخن به دست می‌آید که مردگان می‌شنوند ولی اجازه سخن گفتن ندارند.
وی در ادامه تاکید کرد: ارواح با کسانی که بر سر قبر آنها می‌روند انس پیدا می‌کنند، این مباحث نشانگر آن است که روح دارای نشاط و فعالیتی متنوع است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل وهابیت پراکندن و عملیاتی کردن رأی‌های عقلانیت سوز با روش‌های عقلانیت ستیز است.
مبلغی خاطرنشان کرد: متاسفانه وهابیت در مورد زیارت قبور و ارواح تفکراتی دارند که این تفکرات، با اندیشه و افکار اکثر مسلمانان جهان، چالش پیدا می‌کند.
وی با نقد افکار و اندیشه وهابیت مبنی بر شرک دانستن زیارت قبور تاکید کرد: زیارت قبور، دومنظوره است، هم برای زیارت‌کننده سودمند است که ثوابی از این زیارت و نیز درسی را در زمینه غفلت‌زدائی به دست می‌آورد و هم برای مرده که مایه رحمت، خوشحالی و انس گیری او می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: اسلام بر زیارت قبور تاکید دارد و متاسفانه این قابلیت و معنویت امروزه مورد هجوم قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: وهابیون فراتر از شعار، به عملیاتی کردن اعتقادات و اندیشه‌های افراطی خود دست زده اند و اسباب اختلاف و تشتت را در امت اسلام فراهم کرده‌اند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین مشخصه‌های وهابیت گفت‌‌وگو گریزی است که یکسره عقل را به استراحت مطلق و تعطیلی کامل فعالیت می‌فرستد.
وی گفت: اگر روزی وهابیت دعوت مذاهب اسلامی را برای گفت‌وگوی علمی بپذیرند، باید جشن گرفت.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول