اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور فرمانده نیروی هوایی؛

یادمان خلبان شهید لشگری در تاکستان رونمایی می‌شود

خبرگزاری فارس: نماینده اجرایی نهاجا در پروژه یادمان شهید حسین لشگری گفت: با حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یادمان شهید حسین لشگری در شهرستان تاکستان رونمایی می‌شود.

یادمان خلبان شهید لشگری در تاکستان رونمایی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین، ابراهیم طاهرخانی کدخدایی بیان کرد: بنای این یادمان در ورودی غربی شهرستان تاکستان نصب شده که متشکل از هواپیمای اف 5 با مشخصات و ابعاد واقعی که شهید لشگری آخرین پروازشان را با چنین هواپیمایی انجام داده‌اند و تندیس شهید بزرگوار است.
وی ادامه داد: مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهید خلبان حسین لشگری 24 مهر ماه سال جاری در سال اجتماعات امام علی (ع) شهرستان تاکستان برگزار و پس از اتمام این مراسم از یادمان این شهید رونمایی می‌شود.
نماینده اجرایی نهاجا در پروژه یادمان شهید حسین لشگری عنوان کرد: هدف از بنای این یادمان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است؛ جایگاه نظامی، سیاسی و معنوی این شهید بزرگوار سبب شده بود که ایشان 6 هزار و 410 روز اسارت را در زندان‌های تنگ و تاریک بغداد به جان خریده و مانع بهره‌برداری رژیم بعث و سرویس‌های جهانی با توجه به اسارت ایشان پیش از آغاز جنگ شوند.
وی توضیح داد: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری شهرداری و فرمانداری شهرستان تاکستان طی یک سال و نیم گذشته این یادمان را در زادگاه شهید حسین لشگری بنا کرده است.
طاهرخانی کدخدایی تصریح کرد: بنای این یادمان در میدانی در ورودی غربی شهرستان تاکستان که در امتداد جاده ابریشم و شاهراه ارتباطی استان‌های غربی کشور با پایتخت است قرار گرفته و پس از رونمایی این بنا، حد فاصل این میدان تا سه راهی شامی شاپ به نام شهید حسین لشگری نام‌گذاری می‌شود.
‌خلبان آزاده، شهید حسین لشگری، 20 اسفند ماه سال 1331 در روستای ضیاءآباد از توابع استان قزوین به دنیا آمد و پس از دوران کودکی و نوجوانی در سن 20 سالگی، وارد نیروی هوایی شد و در تیر ماه سال 1356 با درجه ستوان دومی در رشته خلبانی فارغ‌التحصیل شد و در پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش (دزفول، مشهد، تبریز) دوره‌ شکاری را تکمیل کرد.
لشکری با آغاز جنگ تحمیلی به جمع رزمندگان اسلام پیوست و پس از انجام 12 مأموریت، هواپیمای وی مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت که از هواپیما خارج شده و در خاک عراق به اسارت نیروهای بعثی درآمد.
وی سه ماه اول دوران اسارت در سلول انفرادی بود و پس از آن به مدت هشت سال با حدود 60 نفر از رزمندگان اسلام در یک سالن عمومی و دور از چشم صلیب سرخ جهانی نگهداری می‌شد،
با اتمام جنگ و پذیرش قطعنامه، حسین لشگری را از سایر دوستانش جدا کردند و 10 سال در سلول انفرادی زندانی گشت، وی پس از 16 سال اسارت به نیروهای صلیب سرخ معرفی شده و دو سال بعد در روز هفدهم فروردین سال 1377 به عنوان آخرین اسیر به خاک مقدس وطن بازگشت.
سرانجام سیدالاسرا، امیر سرتیپ خلبان آزاده حسین لشگری در روز دوشنبه 19 مرداد ماه سال 1388 در سن 57 سالگی در بیمارستان لاله تهران به علت جراحات ناشی از ایام اسارت به شهادت رسید.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول