اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان خبر داد:

نبود کشتارگاه‌های صنعتی در جنوب کرمان

خبرگزاری فارس: معاون فنی اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان گفت: نبود کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور در منطقه جنوب کرمان یکی از مهم‌ترین معضلات و چالش‌های دامپزشکی جنوب است.

نبود کشتارگاه‌های صنعتی در جنوب کرمان
خوبیار مشایخی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: دامپزشکی با پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی٬ مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و نظارت بر بهداشت و عرضه فرآورده‌های خام دامی تحقق بخش مقوله دام سالم٬ غذای سالم٬ انسان سالم بوده و در راستای تأمین بهداشت و سلامت جامعه٬ صیانت از سرمایه دامی کشور٬ بهبود اقتصاد ملی و رسیدن به خودکفایی عمل می‌کند.
وی افزود: هدف اصلی دامپزشکی ارتقای سطح بهداشت جامعه است که این مهم از طریق نظارت بر بهداشت فرآورده‌های خام دامی از تولید تا عرضه صورت می‌گیرد که شامل نظارت و کنترل دامداری‌ها٬ مرغداری‌ها٬ کشتارگاه‌های دام و طیور٬ مراکز بسته‌بندی و فروشگاه‌های عرضه مواد خام دامی است.  
مشایخی با اشاره به مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام گفت: بیش از 800 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام در جهان شناسایی شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بیماری هاری٬ تب خونریزی دهنده کریمه  کنگو٬ شاربن، بروسلوز، کیست هیداتیک و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد.
‌‌وی با اشاره به راه‌های انتقال بیماری‌های مشترک از از دام به انسان تصریح کرد: برخی از عوامل ایجاد کننده این بیماری‌ها به صورت مستقیم در اثر تماس با حیوان و یا مصرف گوشت٬ شیر و سایر فرآورده‌های دامی آلوده به انسان منتقل می‌شوند و برخی دیگر توسط ناقلان مانند کنه و پشه انتقال می‌یابند.
مشایخی با بیان مهم‌ترین راه‌های کنترل و پیشگیری بیماری‌های مشترک خاطرنشان کرد: آموزش و ترویج برای آشنایی با این بیماری‌ها به عنوان نخستین و مؤثرترین گام محسوب می‌شود که آگاهی از بیماری و نحوه انتقال آن و به کارگیری توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی مهم‌ترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری‌هاست.
وی افزود: علاوه بر این دامپزشکی در مورد هر بیماری سیاست کنترل و پیشگیری خاصی را با توجه به ماهیت بیماری انجام می‌دهد به عنوان مثال در مورد پیشگیری و مبارزه با بیماری هاری واکسیناسیون و قلاده‌دار کردن سگ‌های گله و خانگی انجام می‌گیرد و در مورد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پایش بیماری و ردیابی ویروس از طریق آزمایش‌های سرولوژی و مولکولی به صورت منظم انجام می‌پذیرد.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان عنوان کرد: سنتی بودن دامداری در این منطقه٬ پراکندگی واحدهای دامی وجود راه‌های فرعی متعدد و قاچاق دام٬ نبود کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور در منطقه و نبود مراکز بسته‌بندی از مهم‌ترین معضلات و چالش‌های دامپزشکی جنوب به شمار می‌آید.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول